En granne la sten, han får ständigt sättningar o lyfter på plattor för o justera
 
R Rolle85 skrev:
En granne la sten, han får ständigt sättningar o lyfter på plattor för o justera
Det skulle han fått med asfalt också. Gör man inte underarbetet rätt blir det skit.
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
För egen del är jag lite mer sugen på betong. På några ställen är uppfarten rätt smal så bilarna markeras på exakt samma ställe varje gång. Oavsett underarbete kommer det bli försänkningar i asfalten där vilket man slipper med betong.

...antar dock att betong är rejält dyrare än asfalt, men har ingen aktuell kalkyl på det.
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
En granne la sten, han får ständigt sättningar o lyfter på plattor för o justera
Dåligt underarbete. Mina föräldrars marksten 140x210 stenar har legat i över 15 år nu, det har körts både bilar och lastbilar där och hela ytan är fortfarande helt slät. Alltså helt sjukt slät. Så mycket ligger i underlaget
 
Man kan också göra som en granne, han gjöt en betongplatta på infarten. Sedan lade han stenläggning ovanpå denna. Sopade sedan ned torr cement i skarvarna. Det har inte satt sig och det växer inte heller.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Lite extra jobb mot mönsterbetong ;)
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Lite extra jobb mot mönsterbetong ;)
Ja, men nu kunde han gjuta med sin egen blandare under ett par veckors tid och han behövde inte oroa sig för arbetet med ogräs.

Jag hade aldrig orkat med det, men resultatet blev mycket bra. Jag behöver knappast berätta vad han har för yrke...
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Hemmafixarn skrev:
Hur mycket underhåll är det då? :)
Hur är det vintertid och så, risk att dom blir hala vid kall väderlek?
D Daniel Hemmafixarn skrev:
Hur mycket underhåll är det då? :)
Hur är det vintertid och så, risk att dom blir hala vid kall väderlek?
2ggr per år lägger man i lite sand i fogarna typ.
Sopa av gräs och löv. Har du mycket träd runtom så kan det bli mossa men en högtryckstvätt fixar det lätt. Glöm inte fylla i fogarna igen då.

Det kan vara halt på vintern så kan behöva sanda lite i värsta fall.
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn
  • Laddar…
beror väl lite på still på hus, gatan utanför och planteringar etc vad som passar bäst.
jag har sten nu, förra huset hade asfalt. min sten ligger perfekt efter 10 år men jag har grannar med sten som fick sättningar nästan direkt. kvalité på underarbetet är väl a och o skulle jag säga. lägga marksten fixar du själv om du vill och sparar en hel del på det.
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt både plattor och asfalt och skulle jag någon gång göra iordning min infart så skulle det bli 350x350x80 plattor i halvförband.
Gör man ett gott underarbete och har lite tjockare plattor så bör man inte få några sättningar. Skulle man mot förmodan få sättningar, så går det ju faktiskt att åtgärda det.
Det är värre med asfalt.
 
  • Gilla
Daniel Hemmafixarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.