Behöver inte liva med något.

Skyddat!? :) nej då det är på en bergsknalle i stockholmsskärgård

Men panelen torkar ju upp mellan regnen. Lite fukt kommer överföras till takstolen.
 
Rickard.
Vinduk och luftning är nog en bra idé om man vet att panelen är utsatt. Men du bör se till att du behåller tillräcklig ventilation på vinden.
 
Det går som en luftspalt mellan råspont och isolering.

Arkitektonisk ritning som visar en byggdetalj med luftspalt mellan råspont och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Tycker det ser ut som en bra konstruktion, har du inga tydliga problem med den så hade jag nog inte ändrat.
 
På några ställen har den ruttnat (ytterpanelen alltså) men det kanske inte är så konstigt efter 60 år.

Jag kör vidare på samma konstruktiv men lägger in en vindpapp bakom ytterpanelen.

Därigenom borde det bara vara spikarna som för med sig fult in i den bakomliggande konstruktionen .
 
Att panel ruttnar beror det flesta fall på för tät färg i kombination med dålig avluftning bakom panel. Har man ingen luftspalt och målar med tät plastfärg. Ja då ruttnar det förr eller senare.
 
A abel48 skrev:
Håller på och brädsfodrar mitt hus. Och nu undarar jag vad det är för skillnad att använda asfaboard eller vindpapp. Asfaboarden är ju dyrare, men det borde väll isolera lite åxå då den är 13mm.

MVH Anders
Ett bättre alternativ är Gullfiberboard 15mm!
 
K Knuten26 skrev:
Ett bättre alternativ är Gullfiberboard 15mm!
För abel48 kommer tipset nog lite sent, det var ju 16 år sedan han höll på att brädfodra.

Men frågan är alltid aktuell. Du får gärna utveckla varför Gullfiberboarden är bättre.
 
Då får du en vindtät vägg som andas och med mer isolering
 
En billig och bra lösning är också Icopals Windy
 
Jag skakar liv i denna tråden.
Jag ska klä om mitt torp från 1920 i sommar, och samtidigt isolera det. Det är nu oisolerat och ytterpanelen sitter direkt mot stolpstommen, så det är ganska dragigt.
Jag funderar på vad som är mest ekonomiskt och funktionellt att göra efter att isoleringen är gjord.
1. Sätta tillbaka gamla panelen (utan lock) och häfta vindduk, regla och ny panel utanpå.
2. Slänga gamla panelen, sätta asfaboard, regla och panel utanpå.

Alternativ 1 känns absolut som det billigaste alternativet. Det borde också vara den mest luftiga och ventilerande konstruktionen eftersom den gamla panelen är ganska gles.
Alternativ 2 är väl mest mainstream antar jag.
 
3. Sätta vindpapp mot isoleringen, regla och panel utanpå.

Vad har du tänkt isolera med?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Asfaboard är mycket bättre än vindduk. Jag är väl litet på gränsen till snål men så snål är jag inte att jag ersätter asfaboard med halvruttna bräder och vindduk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.