En matthyvel brukar underlätta jobbet med limmade plastmattor rejält.
 
Självklart skall man ta prov om man misstänker asbest och oroar sig för skador till följd av det. Men är inte ett bra alternativ, oavsett provsvar, att undvika möjligheten till exponering för asbest genom att inte riva mattan? Jag menar - om det är asbest blir saneringen mycket dyr om man skall undvika varje form av kontamination. I det fall man är rädd för mattan trots att den var inlagd 2010, asbest var totalförbjudet då - av en mattläggare som för sin egen hälsas skull måste skicka prov om det misstänks asbest när han rev ut den gamla heltäckningsmattan - borde man vara minst lika rädd för eventuell exponering i samband med sanering. Då måste det väl ändå vara klokast att låta den ligga?

Ang bra underarbete av mattläggaren, som jag skrev om tidigare, det har säker gjorts ett bra underarbete, annars skulle det synas igenom den nya mattan. Men det spelar mindre roll om det är slätt när man lägger parkett, det vikiga är att det är jämnt - dvs golvet får inte ha svackor eller åsar. Kolla därför med en rätskiva, för när man lägger matta spelar svackor och åsar ingen roll.

Lycka till med nya golvet!!
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Fel. Att bli utsatt för asbest och andra föroreningar med långtidseffekter är farligare ju längre förväntad återstående livslängd är.
Ja i teorin ja......var kan vi räkna med nå långtidseffekter i sverige då? Kan man klassa ev spår under en matta som långtidseffekter och att om bebisen bor i ett sånt hus så är risken större att drabbas av nåt? är det så man ska se på det?
Om ja så förstår jag att folk är rädda för asbest. Isåfall borde alla vara rädda för asbest för det sägs ju att man kan mäta upp asbesthalter i all inandningsluft också eftersom det är en naturlig mineral.
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för alla svar! Vi har tyvärr åkt på en omgång magsjuka hela familjen, så kan inte svara var och en - men jag uppskattar verkligen alla tips och råd och resonemang!

Vi kommer att ta asbestprov innan vi river något. Om det visar sig vara asbest låter vi nog mattan ligga där den ligger och lägger parketten ovanpå - även om det bär emot en perfektionist ;)
 
L Lillsnigel skrev:
Tusen tack för alla svar! Vi har tyvärr åkt på en omgång magsjuka hela familjen, så kan inte svara var och en - men jag uppskattar verkligen alla tips och råd och resonemang!

Vi kommer att ta asbestprov innan vi river något. Om det visar sig vara asbest låter vi nog mattan ligga där den ligger och lägger parketten ovanpå - även om det bär emot en perfektionist ;)
Om det inte är asbest i mattan. Kommer ni då riva upp mattan?
Annars blir ju ett prov onödigt
 
P Pappa1986 skrev:
Om det inte är asbest i mattan. Kommer ni då riva upp mattan?
Annars blir ju ett prov onödigt
Ja, om det inte finns asbest kommer vi riva upp. Golvet är inte helt plant bland annat.
 
  • Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
Det går väl att öppna upp på nåt dolt ställe och se hur det ser ut under?
 
Hej,

Om du bestämt dig för att riva - och golvet inte är plant kan du utnyttja mattans bygghöjd för att jämna ut. Mät med rätskivan, och rita ut med penna var det finns svackor. Skär med mattkniv runt svackorna. Riv mattan, och lämna kvar öar där det var fördjupningar. Kolla med rätskivan igen. Då har du vunnit 2-3 mm i uppbyggnad alldeles gratis. Eftersom mattan ligger still underlättar det betydlig fortsatt avjämnning. Är det fortfarande svackor på några mm kan du eventuellt palla upp med lumppapp på dom ställena. Är det mer kan du spika dit bitar av masonit. Dra sedan 2 mm foam över alltihop för att få en fin avjämning i slutet.

Du kan också flytspackla, men där är jag helt okunnig så jag har använt matt-öar, masonit och lumppapp för att jämna av. Tog lång tid men blev mycket bra.
 
  • Gilla
michael-s
  • Laddar…
Jag har lagt in dryga 100m2 trälaminat i mitt gamla hus. Aldrig ägnat det underlaget någon tanke eller gått omkring med rätskiva. Jag vet att det lutar lite åt alla håll och kanter, men golven ligger där dom ligger nu och har så gjort i många år. Alla golven är lagda på foam. I köket är det nu tre lager golv. Funkar fint utan några problem. Jag skulle aldrig få för mig att riva bort en hellimmad plastmatta. Finns inte en chans i havet att resultatet av det färdiga golvet skulle bli nått bättre av att ta bort den, bara skapa en massa extra arbete då det är ett helvetesjobb att ta bort en sådan matta. Nästan enklare att riva hela undergolvet.
 
  • Gilla
Meriwether och 2 till
  • Laddar…
Jag håller helt med GoC, även om jag haft tur ibland och det har varit ganska enkelt att riva bort mattan. Jag hade aldrig övervägt att ta bort den om det inte vore för att det varit för många lager, och dörrarna gick inte att höja mer. En bra matta är ett bättre underlag att lägga parkett på än ett undergolv.

Laminat är ofta ca 110 cm långa och är ganska tunt typ 10 mm. Det är mycket mer flexibelt än träparkett om 220 cm, bredare och 18 mm tjockt. Det är helt ok om golvet lutar eller är "jämnt" ojämnt. Men det går inte att lägga om man har en större sänka om någon cm mitt i rummet. Den svikt (och ljud) som uppstår när man kliver runt är helt klart märkbar, det blir en trampolin. Även risk att belastningen som blir på noter och spontar knäcker klickfogen. Tyvärr har jag fått lära mig den hårda vägen i ett 70-tals hud med klent bjälklag som byggts för matta. Alla rum är som skålar.

Ursäkta, tråden handlade om oro för asbest och inte golvavjämning, jag skall sluta tjata nu.
 
Hej alla! Vi fick precis svar från analysen - ingen asbest! :D Men det var lite nojigt när det var konstigt brunt pulver under mattan...

Nu kämpar min bättre hälft för fullt med att slita ut alla plastmattor och tackar och bockar för alla tips och råd ni gett i tråden!

God jul på er!
 
Jag hoppas ni ändå skyddar er med halvmask osv.
Bara för att det inte är asbest ska man inte samma omkring skit i onödan
 
T TheGame skrev:
Jag hoppas ni ändå skyddar er med halvmask osv.
Bara för att det inte är asbest ska man inte samma omkring skit i onödan
Absolut, det är ju väldigt onödigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.