Magnus E K
Intressant. Den varianten har jag inte sett förut, bara de gamla med asbestpapp (vit med dragning åt grått), lite nyare med "glasfiberpapp" (mer gulaktig) och modernare med plastmaterial rakt igenom.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Intressant. Den varianten har jag inte sett förut, bara de gamla med asbestpapp (vit med dragning åt grått), lite nyare med "glasfiberpapp" (mer gulaktig) och modernare med plastmaterial rakt igenom.
Är egentligen mycket ljusare, är mörk för att den är blöt, ha ingen aning om vad det är för material
 
useless useless skrev:
Precis.
Vad säger du om baksidan på mattan? Mattan är väldigt tjock med
 
  • Baksidan på en tjock matta med synlig struktur mot trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Jag kan bara gissa, och vet inte hur många olika varianter av plastmattor som tillverkats genom åren, men gissar att det är träfibrer, eller något mellanting mellan trä och papper (kanske restprodukt från papperstillverkning?), stämmer med att det mörknar när det blir vått. Jag har förresten en i källarsovrummet som ser exakt likadan ut som din på ovansidan, och mycket väl kan vara från andra halvan av 70-talet (har frågat för-förra ägaren när de byggde om i källaren men hon mindes inte så noga...), men vet inte hur den ser ut under. Och just det rummet är ok så jag har inga planer på att ta reda på det i närtid.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag kan bara gissa, och vet inte hur många olika varianter av plastmattor som tillverkats genom åren, men gissar att det är träfibrer, eller något mellanting mellan trä och papper (kanske restprodukt från papperstillverkning?), stämmer med att det mörknar när det blir vått. Jag har förresten en i källarsovrummet som ser exakt likadan ut som din på ovansidan, och mycket väl kan vara från andra halvan av 70-talet (har frågat för-förra ägaren när de byggde om i källaren men hon mindes inte så noga...), men vet inte hur den ser ut under. Och just det rummet är ok så jag har inga planer på att ta reda på det i närtid.
Kan ta en bild när de torkat imon, men det ser ut som mina första bilder på golvet fast betydligt mer "hår" eller vad man ska säga.
 
MultiMan
Tycker det ser ut som så kallad plastfilt, dvs PVC på en filtbas. Användes ofta vid ojämna underlag eftersom det fungerar utjämnande. Har det i köket fortfarande liggandes på brädgolv. En gammal målare som sa vad det kallades förr. Han sa inget om asbest iaf (men det är ju ingen garanti).
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag kan bara gissa, och vet inte hur många olika varianter av plastmattor som tillverkats genom åren, men gissar att det är träfibrer, eller något mellanting mellan trä och papper (kanske restprodukt från papperstillverkning?), stämmer med att det mörknar när det blir vått. Jag har förresten en i källarsovrummet som ser exakt likadan ut som din på ovansidan, och mycket väl kan vara från andra halvan av 70-talet (har frågat för-förra ägaren när de byggde om i källaren men hon mindes inte så noga...), men vet inte hur den ser ut under. Och just det rummet är ok så jag har inga planer på att ta reda på det i närtid.
Så här ser mattan ut när den är torr.
 
  • Närbild på en torr beige matta med synliga fibrer och små partiklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av kanten på en torr matta som visar dess struktur och fibrer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär blir limmet när man slipar lite, det blir grått
 
  • Träyta med grått limrester efter slipning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir det så om det är asbest?
 
BirgitS
Om du vill vara absolut säker på om det är asbest eller inte så är enda sättet att skicka in prov för analys. Det kostar några hundralappar men då vet du efteråt i stället för att bara få något som är nästan säkert här i forumet.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Staffans2000
Lingebark Lingebark skrev:
Skickade även bilderna till jt sanering så får jag se vad dem säger om det.
Det beror nog på hur välfyllda deras orderböcker är.

Tips. De, inte " dem".
 
Lånar denna tråd:

River upp ett lamellparkettgolv i köket i en lägenhet från -47. Troligtvist renoverat sedan dess, hursom, de bilder jag bifogar är vad jag tror en en upp&nevänd plastmatta som används för stabilisera parkettgolvet som legat där, under parketten. Jag har aldrig rivit upp golv och är lite orolig över materialet under, det som ser ut som en plastmatta, kan det innehålla asbest tror ni? Eller vad ser det ut som tycker ni?

Tacksam för all hjälp.

Tack!
Robert
 
Nu ser vi ingen bild. Men om det är en matta som ligger löst, så kan du bara rulla ihop den och ta ut den. Är du orolig så se till att ha en lämplig andningsmask.

Det är mer om du har en matta som ligger i svartlim som kan innehålla asbest (men långt ifrån alltid), som måste hyvlas/skrapas bort som det är risk för mycket asbest fiber.

Föremål med asbest som vissa mattor, eternit osv. är inte faliga att hantera. Det är om man gör åverkan som det kan spridas asbest.

Det är bra att ha en andningsmask vid rivning, oavsett risk för asbest. All rivning brukar damma, och byggdam är ohälsosamt att andas in, även om det inte är asbest.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.