J JonasEA skrev:
Förlåt men vill bara vara säker på att jag förstår, men kopplingen närmast taket ser alltså för ny ut?
Ja den är nog ditmonterad vid nåt senare pannbyte. Originalpannan hade med största sannolikhet järnrören ända ner till pannan och då var det gängade kopplingar hela vägen. Klämringsskarvar på järnrör är ett nyare påfund som medger snabbare installation utan att hålla på och gänga järnrör. Idag kör man mest kopparrör på dylika installationer just för att det går snabbare. Skulle tro att du hittar samma typ av gula isolering på röret till höger innanför plastskalet.
 
  • Gilla
JonasEA
  • Laddar…
A
J JonasEA skrev:
Okej, tack för svar. Huset är från 67 och man hade från början en oljepanna, som sedan byttes till en elpanna 70 och sedan 2007 till bergvärme. Tänkte om det kunde vara gamla synder, men du tror alltså att asbest här låter långsökt?
Osannolikt!
 
  • Gilla
JonasEA
  • Laddar…
Det gula tycker jag inte ser ut som asbest. Snarare att resterna som sitter i böjen liknar det i såfall https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/637/637812-997876accfec9813cfc1336705bbf89a.jpg
Men kan lika gärna vara glasull. Ta ett prov och skicka på analys. Även om det skulle vara asbest, så är exponeringen från att det sitter där fortfarande extremt liten, och förhöjd risk att bli sjuk knappt mätbar. Ta ett prov, är det asbest, sanera bort det och glöm sen saken
 
  • Gilla
JonasEA
  • Laddar…
A academia skrev:
Det gula tycker jag inte ser ut som asbest. Snarare att resterna som sitter i böjen liknar det i såfall [länk]
Men kan lika gärna vara glasull. Ta ett prov och skicka på analys. Även om det skulle vara asbest, så är exponeringen från att det sitter där fortfarande extremt liten, och förhöjd risk att bli sjuk knappt mätbar. Ta ett prov, är det asbest, sanera bort det och glöm sen saken
Jag ska ta och skicka iväg ett prov.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.