Har haft likadana pannor.
De hade blivit rejält tunnare med åren, särskilt i nederkant var de liksom snyggt rundade nedåt. Dock fortfarande rejält mycket tjockare och tyngre än asbestarmerade takmaterial. Skickade aldrig på analys men det är helt otroligt att de innehåller asbetsfibrer på grund av sin tjocklek.
 
Då lurar du dig nog på perspektivet. Dessa plattor är tunna, lika tunna som såna stora flak som satt på typ ladugårdar o dyl förr. Men de flaken har jag aldrig sett vittra som dessa gör.
 
B bellman83 skrev:
Då lurar du dig nog på perspektivet. Dessa plattor är tunna, lika tunna som såna stora flak som satt på typ ladugårdar o dyl förr. Men de flaken har jag aldrig sett vittra som dessa gör.
Nej, det är inte eternit! Det är betongpannor av tvivelaktig kvalitet. Det låg såna både på en bod och lagården på gården jag sålde.
 
B bellman83 skrev:
Då lurar du dig nog på perspektivet. Dessa plattor är tunna, lika tunna som såna stora flak som satt på typ ladugårdar o dyl förr. Men de flaken har jag aldrig sett vittra som dessa gör.
Nejdå. Ser precis på bilderna att de är likadana jag hade. Och de är tjockare än asbestfiberarmerad betong, vanligen kallad eternit. Gissar på att du är belägen i östra Skåne eller Blekinge, enda stället i landet jag sett dessa på.
 
Helt rätt med östra Skåne. Vet fler som har dem i området, det kan va så att det bara förekommer här.
Ingen märkning på pannan så vet inte var dem kommer ifrån.
 
C Chefred skrev:
Helt rätt med östra Skåne. Vet fler som har dem i området, det kan va så att det bara förekommer här.
Ingen märkning på pannan så vet inte var dem kommer ifrån.
De finns åtminstone i Småland också. (Men ni kanske inte åker så långt norrut ;) ?)
 
Jodå, tar mig gärna till Smålands skogar och hyr en stuga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.