Nej, man ska inte alls gräva ner det alls. Det där var faktiskt ett riktigt dåligt råd.
 
L lordi skrev:
Man bör kolla med återvinningen först. I min kommun tar de inte emot det, utan man får åka till Ragnsells och lämna det där. Man måste dock boka tid en eller två dagar i förväg.
Alt måste vara inplastat och tejpat.
Jo, absolut. Jag måste själv åka till grannkommunen, men det blir fortfarande både betydligt billigare och enklare än att ta in en firma. De är ju tvungna att köra hela modellen med luftslussar, masker, skyddskläder osv. vilket drar upp kostnaden. Bättre då att spara det till när det verkligen behövs.

Detta är inte heller bara egna tyckanden, utan vad saneraren själv sa till mig när jag tog in en firma för ett liknande småjobb innan jag visste bättre.
 
Staffans2000
P Plide skrev:
Ok, det var ju bra. Hur ser asbesten ut?
Ljus färg och lite som smulig krita ungefär. Men det finns många varianter beroende på vem som stod inne i pannrummet och blanade asbestblandningen med vatten. Som man blandar cement och vatten. Vissa gillade en lösare konsistens, andra en fastare. Olika tillverkare hade olika färg. Även där, som med cement.
Så trots att de stod i trånga pannrum i ett dammoln av asbest, var det väldigt få som fick skador. Och de som fick det rökte.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och är det bara några rörkrökar kan man gräva ner det i ett hörn av trädgården. Det är som sagt var, inte giftigt.

Staffan
Nej det kan man inte.
Du får snorta hur mycket asbest du bara vill, men det där var faktiskt ett riktigt skräpråd.

Jag håller med om att asbestnojan brukar gå till överdrift, men du drar det över gränsen åt andra hållet istället. Påminner lite om en unge som vill visa sig frän genom att cykla utan hjälm.
 
  • Gilla
JohanN03
  • Laddar…
Staffans2000
P PatrikJo skrev:
Nej det kan man inte.
Du får snorta hur mycket asbest du bara vill, men det där var faktiskt ett riktigt skräpråd.

Jag håller med om att asbestnojan brukar gå till överdrift, men du drar det över gränsen åt andra hållet istället. Påminner lite om en unge som vill visa sig frän genom att cykla utan hjälm.
Varför det. Väljer man ett ställe där det sannolikt aldrig kommer att grävas, går det alldeles utmärkt. Lite genomblöt asbest, skadar ingen. Tänk på att det faktiskt är en mineral som bryts i gruvor och dagbrott.

Staffan
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
C
hscn hscn skrev:
Verkar som det inte varit helt ovanligt att man i det stora landet i väser isolerade hela hus med "lösull"
Vermiculit har väl använts även här - men det är ju inte asbest i granulatform direkt, utan problemet där är väl att leran visat sig innehålla asbestfiber naturligt.
 
P Plide skrev:
Hej

Har installerat fjärrvärme för ett tag sedan (3år sedan) och upptäckte detta först nu. Det sitter under trappen i källaren så är inte ett ställe där vi rör oss så ofta.

Min fråga i två delar:
1 är det asbest?
2 Vad behöver jag göra nu, är sanering nödvändig eller räcker det att täcka med färg?

gott nytt 2021
Blir lite fundersam då du inleder med att prata om fjärrvärme installerad för tre år sedan. Härrör sig dessa rör från det tillfället eller är de äldre?
 
C
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Blir lite fundersam då du inleder med att prata om fjärrvärme installerad för tre år sedan. Härrör sig dessa rör från det tillfället eller är de äldre?
TS menar nog att skadan på rörisoleringen troligen uppstått i samband med fjärrvärmeinstallationen för tre år sedan. Då det oisolerade röret på bilden förmodligen tillkom.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Blir lite fundersam då du inleder med att prata om fjärrvärme installerad för tre år sedan. Härrör sig dessa rör från det tillfället eller är de äldre?
Rörkrökarna var orörda innan dess. De hade inga skador i ytskiktet. Som många påpekat finns det ju ingen idé att röra ngt innan asbesten kommer fram. Var orolig för att den gjort det men ser nu att det bara är det yttre lagret av isoleringen som är skadat.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.