Hej

Har installerat fjärrvärme för ett tag sedan (3år sedan) och upptäckte detta först nu. Det sitter under trappen i källaren så är inte ett ställe där vi rör oss så ofta.

Min fråga i två delar:
1 är det asbest?
2 Vad behöver jag göra nu, är sanering nödvändig eller räcker det att täcka med färg?

gott nytt 2021
 
  • Isolerad rörgenomföring med slitet material som kan misstänkas vara asbest, belägen under en trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Riv huset och fly landet. Med tanke på Coronan, rekommenderar jag Norge. Alternativt, gör du ingenting. Vill du överarbeta lite, letar du upp lite överbliven färg som du kladdar på. Färdigt.
Japp. Innehåller troligtvis asbest. Men det spelar som sagt ingen roll, så länge du inte är där och bökar och inte ens då, spelar det någon roll.

Staffan
 
  • Gilla
  • Haha
RoBo och 6 till
  • Laddar…
Behöver och behöver...möjligen, eller troligtvis, är det asbest i rörkröken, eller rättare sagt i isoleringen. Ska du inte röra röret, så behöver inget göras. Så länge man inte stökar med isoleringen, frigörs inget, asbesten hoppar inte ut av sig själv. Slå inte sönder isoleringen i onödan. Möjligen kan man måla på lite färg om man vill binda till ytan. Det finns tusentals sådana rörkrökar, i tusentals hus. Man ska inte oroa sig i onödan, men man ska komma ihåg vad det är när man behöver riva i det.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Behöver och behöver...möjligen, eller troligtvis, är det asbest i rörkröken, eller rättare sagt i isoleringen. Ska du inte röra röret, så behöver inget göras. Så länge man inte stökar med isoleringen, frigörs inget, asbesten hoppar inte ut av sig själv. Slå inte sönder isoleringen i onödan. Möjligen kan man måla på lite färg om man vill binda till ytan. Det finns tusentals sådana rörkrökar, i tusentals hus. Man ska inte oroa sig i onödan, men man ska komma ihåg vad det är när man behöver riva i det.
Nej, tänker som du påpekar inte röra det i onödan. Har flera krökar med samma material som är orörda. Med det sagt så är ju kröken på bilden ”skadad” eller rättare sagt skavd och asbesten(?) har kommit fram i dagen. Därav min fråga.
 
Staffans2000
P Plide skrev:
skavd och asbesten(?) har kommit fram i dagen.
Nu ser det ut som om det är väven du ser och inte asbestisoleringen.

Staffan
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Nu ser det ut som om det är väven du ser och inte asbestisoleringen.

Staffan
Ok, det var ju bra. Hur ser asbesten ut?
 
Ja det är troligt att det är asbest.
Ska du inte göra något med rören, så låt det vara. Du kan lägga i lite färg där väven är trasig.

Ska du riva rören så rekommenderar jag att du anlitar en saneringsfirma för att ta bort det.
 
Rickard.
L lordi skrev:
Ska du riva rören så rekommenderar jag att du anlitar en saneringsfirma för att ta bort det.
Aldrig fel att ta det säkra före det osäkra men att "sanera" dessa rör är nog den enklaste asbestsaneringen man kan stöta på.

Plasta in all isolering i sträckfilm och sen kapar man i lagom bitar men bara på raksträckor. Asbesten finns bara i böjarna så låter man dom vara hela sprider man inget.

Givetvis tänker man sig för och använder mask och städar noga och allt det där vanliga ändå.
 
Du har väl skavt av gips/färg på röret. Ta en sup istället, eller nej, det är nog farligare... Så länge du inte snortar upp det som kommer fram när du kapar upp rören i framtiden är allt lugnt!
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Aldrig fel att ta det säkra före det osäkra men att "sanera" dessa rör är nog den enklaste asbestsaneringen man kan stöta på.

Plasta in all isolering i sträckfilm och sen kapar man i lagom bitar men bara på raksträckor. Asbesten finns bara i böjarna så låter man dom vara hela sprider man inget.

Givetvis tänker man sig för och använder mask och städar noga och allt det där vanliga ändå.
Ja, det är ett relativt enkelt jobb. Därför så skulle jag själv låta en sanerare ta det. Det rör sig om småpengar, och så slipper man bekymra sig över var man ska slänga skiten.
 
C
Kan tillägga att vi hade en saneringsfirma här som rev all rörisolering i vår källare. Men det visade sig att det inte fanns någon gurmassa/asbest i isoleringen någonstans trots att det är gjort på det glada 50-talet och att det förekommer asbesthaltiga material på diverse andra ställen. Så det är inte säkert att det är något problem för att det ser ut som det gör.

Hur som helst är det inget att bry sig om så länge du inte har några planer att riva i det.
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Onödigt att anlita firma för att ta bort dom rören den dagen det behövs. Kapa rören på rakändorna och låt bli böjarna. Sen är det bara att slänga det på närmsta återvinning som tar emot asbest (det brukar inte vara så fasligt långt bort eller svårt att hitta till).
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Kapa rören på rakändorna och låt bli böjarna.
Klart enklast, men "tyvärr" är det oftast inget fel på rören trots att isoleringen börjar ramla i bitar.
Om inte rören skall bytas är det nog enklast att bara bättra på ytskiktet där det behövs.
 
tensiden tensiden skrev:
Onödigt att anlita firma för att ta bort dom rören den dagen det behövs. Kapa rören på rakändorna och låt bli böjarna. Sen är det bara att slänga det på närmsta återvinning som tar emot asbest (det brukar inte vara så fasligt långt bort eller svårt att hitta till).
Man bör kolla med återvinningen först. I min kommun tar de inte emot det, utan man får åka till Ragnsells och lämna det där. Man måste dock boka tid en eller två dagar i förväg.
Alt måste vara inplastat och tejpat.
 
Staffans2000
L lordi skrev:
Man bör kolla med återvinningen först. I min kommun tar de inte emot det, utan man får åka till Ragnsells och lämna det där. Man måste dock boka tid en eller två dagar i förväg.
Alt måste vara inplastat och tejpat.
Och är det bara några rörkrökar kan man gräva ner det i ett hörn av trädgården. Det är som sagt var, inte giftigt.

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.