S
M mattoys skrev:
För elektrikern är det självklart att FK inte skall bytas.
Men för husägaren kanske tycker att det skall ingå.

Har man då inte skrivit vad som ingår och inte så är det upplagt för missförstånd.
Med lite kunskap så borde ju husägaren förstått utifrån priset att det inte ingick någon ny kabeldragning.
Så därför måste avtal med någon med dålig kunskap vara tydliga eftersom allt inte är självklart.
vart drar man gränsen för vad som är rimligt att informera om, ska det framgå i avtalet att byte av uttag ej ingår? Ska det framgå att byte av inkommande servis inte ingår?

om jag lämnar in för byte av vindruta på bilen, ska jag då få ett avtal där det står att byte av vindrutetorkare och påfyllnad av spolarvätska inte ingår?

Man skriver självklart ingenting om vad som inte ingår då det öppnar upp en massa andra saker kunden kan säga ”det står ju bara att x inte ingår, ingenting om att Y inte ingår”
 
S SueCia skrev:
vart drar man gränsen för vad som är rimligt att informera om, ska det framgå i avtalet att byte av uttag ej ingår? Ska det framgå att byte av inkommande servis inte ingår?

om jag lämnar in för byte av vindruta på bilen, ska jag då få ett avtal där det står att byte av vindrutetorkare och påfyllnad av spolarvätska inte ingår?

Man skriver självklart ingenting om vad som inte ingår då det öppnar upp en massa andra saker kunden kan säga ”det står ju bara att x inte ingår, ingenting om att Y inte ingår”
Du hänger upp dig på ordet inte. Man kan skriva inkoppling mot befintligt kablage, då har man implicit skrivit att nytt kablage inte ingår.
Listar man vad för material som ingår, så säger det även något om leveransomfattningen.
Man måste på något sätt definiera vad scopet är. Är du oense med kunden efter jobbet så var du inte tydlig nog i offerten.
Allt behöver ju inte vara skriftligt heller utan bara kunden förstår leveransomfånget så båda är införstådda med vad som skall göras.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.