48 597 läst · 26 svar
49k läst
26 svar
Armering och distanser
Sprickorna som blir p.g.a. utebliven armering påverkar inte hållfastheten alls. Det är främst en estetisk fråga. Ska du gjuta en platta för garage så är den antagligen för tunn för att armera både UK+ÖK. Men sprickarmering i garage tycker jag är givet, då jag antar att betongen som gjuts blir färdig yta.Andreas Lundgren skrev:
Hej.
Passar på att kasta in en liten fråga här.
Håller på just nu som bäst att armera min blivande garageplatta.
Jag har 400mm höga L-block och 300mm isolering eftersom jag ska gjuta in vattenburen golvvärme i plattan.
Måste man armera med "krogar" (bild 1) i kantelementen eller räcker det att lägga armering i botten (bild 2) och sen nätet högst upp?
Passar på att kasta in en liten fråga här.
Håller på just nu som bäst att armera min blivande garageplatta.
Jag har 400mm höga L-block och 300mm isolering eftersom jag ska gjuta in vattenburen golvvärme i plattan.
Måste man armera med "krogar" (bild 1) i kantelementen eller räcker det att lägga armering i botten (bild 2) och sen nätet högst upp?
Din fråga är mycket oklar.
Kantbalkarna finns för att det oftast placeras väggar ovanpå.
Järnen från K-bygmarna i balkarna fyller inte alls samma funktion när järnen ligger i cellplasten.
Utifrån din beskrivning så låter det som att du gör jobbet själv, och då borde du be om hjälp innan du fortsätter.
Kantbalkarna finns för att det oftast placeras väggar ovanpå.
Järnen från K-bygmarna i balkarna fyller inte alls samma funktion när järnen ligger i cellplasten.
Utifrån din beskrivning så låter det som att du gör jobbet själv, och då borde du be om hjälp innan du fortsätter.
När jag armerade plattan till mitt tillbygge gjorde jag egna villabyglar av 8mm järn. Hyrde elektrisk bock på Cramo och bockade mina 70 byglar på under en timme. Här är lämpligt mått på bygel: https://www.armeringdirekt.se/klippt-bockad-armering/8mm-kantbalksbygel-800x20x200x200mm
Med en bygel som armeras fast i armeringsnätet hamnar armeringen på rätt plats och du får en betydligt bättre kantbalk.
Med en bygel som armeras fast i armeringsnätet hamnar armeringen på rätt plats och du får en betydligt bättre kantbalk.
Tack.N NoOne2k skrev:När jag armerade plattan till mitt tillbygge gjorde jag egna villabyglar av 8mm järn. Hyrde elektrisk bock på Cramo och bockade mina 70 byglar på under en timme. Här är lämpligt mått på bygel: [länk]
Med en bygel som armeras fast i armeringsnätet hamnar armeringen på rätt plats och du får en betydligt bättre kantbalk.
Ja det var det jag tänkte, för jag har bara lagt ut 2 rader 8mm armering i kantbalkens botten och märkte då att jag har massor "över" där av den 1:a frågan.
Vet du varför man inte bara lägger dom 2 översta lagren på varandra, utan det översta 100mm in, så det blir en trappa.
OBS. Bara nyfiken och vill lära mig mer
Medlem
· Västerbottens län
· 17 856 inlägg
Lager 3 en bit in för att få en mjukare övergång mellan balk och platta, borde egentligen vara rundat men det blir för mycket pill.
Bygelns vertikala del är för att hålla ihop balkens över och underdel. Utan vertikalarmeringen spricker det vågrätt.
Protte
Bygelns vertikala del är för att hålla ihop balkens över och underdel. Utan vertikalarmeringen spricker det vågrätt.
Protte
Ok, tack.prototypen skrev:
Tänkte mest att golvvärmeslingorna börjar så långt in på plattan, därav min undran.
Om det nu är cellplasten du frågar om, och varför man förskjuter den, så är det för att underlätta resten av plattan. Man vill undvika generalskarv.
I "trappan", som du benämner det, så behövs ingen armering, den blir bara överflödig där.
Du nämner även golvvärmen, den har ingenting med armeringen att göra.
I "trappan", som du benämner det, så behövs ingen armering, den blir bara överflödig där.
Du nämner även golvvärmen, den har ingenting med armeringen att göra.
Båda bilderna visar felaktigt utföranden.P Puttrix_73 skrev:Hej.
Passar på att kasta in en liten fråga här.
Håller på just nu som bäst att armera min blivande garageplatta.
Jag har 400mm höga L-block och 300mm isolering eftersom jag ska gjuta in vattenburen golvvärme i plattan.
Måste man armera med "krogar" (bild 1) i kantelementen eller räcker det att lägga armering i botten (bild 2) och sen nätet högst upp?
Villabyglarna har två funktioner, viktigast är att de tar upp vridkrafter i kantbalken om lasten på balken inte är centrerad, t.ex. att väggen inte står centrerad på balken utan i ytterkant (är så normalt) eller att en bil kör in i garaget över balken.
Men då ska villabyglarna gå längre in på plattan än bild 1.
Den andra funktionen är att hålla kantbalksarmeringen på plats, detta kan göras på valfritt annat sätt, men har man byglar blir det naturligtvis lämpligt att använda dessa till det.
Den längsgående armeringen i kantbalken tar upp böjkrafter i balken, de i underkant böjning neråt på mitten av balken, de överliggande järnen tar böjning neråt i ändarna av balken. De nere och uppe är i normalfallet lika viktiga, men det kan finnas konstruktioner/grundläggningar där man kan räkna med böjkraft i endast en riktning så det inte behövs på en sida, eller mindre armering på en sida.
Men i normalfallet ska det vara både uppe och nere. Och mängd och dimension kan en konstruktör räkna om denne får alla förutsättningar klara, dvs vilka laster det kommer röra sig om och hur bra stöd från underlag man kan tillgodoräkna sig.
Men en enkel villa, trä, enplan med inredd vind och mark lämplig att bygga på så brukar två st 12'or nere och två uppe bli fullt tillräckligt. En sån villa har en linjelast på väggarna på upp till ca 20kN/m.
Sen brukar man sätta ett bockat järn runt hörnet där kantbalkarna möts, för att säkert hålla ihop hörnen utan sprickbildning i betongen.
Armeringsnätet på själva plattan är normalt endast sprickarmering och har ingen bärande/hållfasthetsmässig funktion.
Ett till fel i bild nr 1 är att armeringen går emot cellplasten, och byglarna är för låga så överkantsarmeringen kommer inte tillräckligt högt och byglarna ger inte önskad funktion.
All armering ska ha ett täckskikt av ca 3cm betong. Nu är detta inte exakt rätt, det beror på betongkvalitet, omgivningsmiljö, vissa andra krav på konstruktioner (t.ex. vägbroar har utomordentligt hårda krav, även saltvattenutsatta konstruktioner). Men för oss husbyggare är 3cm en utomordentligt bra tumregel, men det kommer säkert funka jättefint med 2 cm också.
I denna PDF finns lite bra info och bilder, den var en stor inspirationskälla för mig inför att jag skulle gjuta mina 2 plattor
http://www.pasyvusnamas.klezys.lt/wp-content/uploads/2011/11/Grundbroschyr.pdf
Alla tycker inte att villabyglar behövs, jag tycker dock det är dumt att strunta i de, det är ingen kostnad att tala om.
Denna konstruktion tycker jag har förenklat allt alltför mycket, men visst kanske det räcker, men jag gillar att göra saker som inte går att fixa till i efterhand ordentligt från början
https://lovangersbygg.se/wp-content/uploads/2016/06/Montering_Grund_2.pdf
Liknande trådar
-
Varför finns det ett 40-option på armeringsdistanserna?
Grund & Markarbeten -
Måste armering ligga på distanser vid värmegolv?
Badrum -
Distanser för armering
Grund & Markarbeten -
Armeringsdistanser Vart kan jag köpa vettiga såna?
Byggmaterial & Byggteknik -
Markdistanser till armeringen vid golvvärme i platta?
Grund & Markarbeten