Ska gjuta en platta till garage där plattan ska vara 10 cm med en 20 x 20 cm vot.
Snart dags att inhandla armeringsjärn och då finns det ju en del olika alternativ.

Armeringsnät: här kan man välja mellan 5,0x2,3m, 6/150mm och 4,85x2,25m, 5/200mm och då undrar jag vad de sista siffrorna står för. Är det hur grova järnen är samt storleken på "rutorna"? Vad jag bör jag välja för att "vanligt" garage med plats för en personbil och ett litet förråd?
I voten : Vilken tjocklek ska jag välja när jag ska konstruera "burarna"? 10 eller 8 mm för de längsgående samt för byglarna som ska bockas till (pust). Vill ju gärna ha det som är lättast att hantera.

Kollar på Byggmax sortiment
http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/gjutning-husgrund/gjuta-mura-putsa/armering-tillbehor

Edit:
Behövs burar när det handlar om tyngd från en personbil eller räcker det med mindre avancerade/tidskrävande lösningar?
 
Redigerat:
Tjena,

Ska du ställa en bil och ev byta däck inne i garaget bör du nog inte ha under 8/150 och helst en tjockare dubbel armerad platta. för voterna 8 eller 10mm jag skulle kört 10mm sen bör du nog ha en kantarmering som är grövre typ 12mm

Det finns dimensioneringsguider på nätet det är bara att söka begränsa dig inte till Byggmax som inköpsställe deras sortiment är i vänliga ordalag begränsat gällande armering.

Helt korrekt är det tjocklek/ruta som anges dvs 8/150 är 8mm kamstål med 150mm ruta.

Nu är jag inte konstruktör utan har lärt mig den hårda vägen, genom att göra fel....


/Peter
 
  • Gilla
Entusiasten85
  • Laddar…
Hej Peter och tack för svar!
Jag förstod inte allt du skrev dock:
"helst en tjockare dubbel armerad platta"
- Du menar alltså mer än 10 cm tjock? och vad menar du med "dubbel armerad"?

"sen bör du nog ha en kantarmering som är grövre typ 12mm"
- kan du förklara detta lite?

Tack
 
Mikael_L
Oops, jag hade föreslagit 6150 armeringsmattor, 12mm järn i kantbalkarna och 10mm som armeringsbyglar.
Sätt armeringsbyglarna (villabyglarna) tätt vid garageporten, cc max 0,5 meter, på det övriga kan du dubbla avståndet.

Tror man att det blir problem med att punktlaster så väljer man i första hand starkare frigolit under plattan, sen dubbelarmerad.

Jag är inte heller konstruktör, men detta är vad jag tror i alla fall.
 
"6150", dvs 6 mm tjock med 150 mm rutor?
Kan inte lingot så vidare bra :)
 
Helt korrekt Fredric 6150 är 6mm armeringsjärn med 150mm rutor.

Dubbelarmerat är när du har två separerade lager med armering, armeringen i ytan tar sprickorna och den i botten tar trycket dvs sprickorna i botten.

Starkare frigolit?!?! vilken del av konstruktionen tror du tar lasten när man sätter en punktlast i form av domkraft har man spridit punkt trycket till frigoliten på det sättet har betongen spruckit för länge sedan.

Konstruktionen ska ju vara sådan att den ska kunna ta lasten även om marken sjunker lite vilket den ofta gör om man fuskar med paddningen.

Hade jag gjort ett garage skulle jag kört med minst 150mm betong, dubbel 8/150 armering med dubbel 12mm kantarmering och 10mm i voterna, nu skulle jag kört med Albabalk istället och hoppat över voterna.

/Peter
 
Mikael_L
Jag bockade 12'or ganska lätt med MKII-versionen.

Men själva bocken måste sättas fast riktigt ordentligt i något stadigt när man ska bocka grövre.


Ja, 6150 = 6mm och 150 rutor.
5200 = 5mm och 200mm rutor, 8100 = 8 mm och 100mm rutor osv.

9100-nät är roliga att jobba med, väger väl ca 100 kg styck i det vanliga formatet. :cool:
 
"MKII-versionen" Nu är jag lost igen. Du snackar om ditt hemmabygge va? :)
grunka.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: Hoppas det är ok att jag lånade bilden :screwy:
 
Redigerat:
Jupp hans uppdaterade hembygge, se inlägg #17 i tråden han länkat till ovan, som för övrigt funkar toppen, har själv en liknande...

Skruvade min i en redig plåtbit som jag gängade och slapp därmed kapa muttrar etc men vilket som går snabbast att göra vete f-n....

/Peter
 
Bara som ett tips. En 10cm enkelarmerad platt håller att köra lastmaskin på utan problem. Precis som Mikael L skriver så har cellplastens kvalité en avgörande roll i det hela, varför skulle det annars finnas olika kvalitéer?
 
Matti_75 skrev:
Bara som ett tips. En 10cm enkelarmerad platt håller att köra lastmaskin på utan problem. Precis som Mikael L skriver så har cellplastens kvalité en avgörande roll i det hela, varför skulle det annars finnas olika kvalitéer?
Håller med! Jobbar som konstruktör och att göra en "vanlig" garageplatta 150mm och dubbelarmerad är att överdimensionera rejält.
 
Jag gjöt min garageplatta för några veckor sedan.
Körde med byggmax 5/200mm nät och 4st 10mm i kantbalken.
Sen 1 meters 12or som gick innåt längst med kanterna.
Isolering har jag S80 i understa lagret, små plattor och översta lagret består av S100 plattor av den stora modellen.

Är helt övertygad om att det håller utan problem, att ha mer armeringsjärn än betong som en del förespråkar känns mest överdrivet.
Har samma koncept på det garaget jag byggde för 10 år sedan och där byter vi däck och allt möjligt och inget har då pajat där.

jag har för övrigt 10cm tjock platta med.
 
Redigerat:
Min garageplatta är oxå 10cm tjock, armeringsmattorna var om jag minns rätt 5/200.
Har stått en bil på pallbockar där i 2år nu, inte syns det på plattan inte, så nog håller den tjockleken fint.
 
Jag skrev vad JAG skulle gjort för att slippa problem, lite extra möda på plattan nu säkrar att du slipper problem framgent att gjuta en platta nu där du garanterat slipper problem kostar inte många kronor extra jämfört med att behöva laga om det sprack.

Sen måste jag opponera mig lite i diskussionen, det blandas mellan punktlaster och utbredda laster vs frigolitens beskaffenhet.

Vid en utbredd last är det viktigt att inte ha en för mjuk frigolit då lasten trycker ner på hela plattan.

Vid en punktlast är det viktigt att lasten sprids i plattan och inte tillåts perforera betongen här är plattans beskaffenhet och armering det som är viktigt. Jämför med en sockerbit du kan ställa dig på den och den håller men bryter du den delar den sig direkt.
Alltså vid punktlast är det viktigt att betongen och armeringen klarar av att ta upp belastningen utan att knäckas och sprida lasten till en utbredd last.

En enkelarmerad platta 10cm gjord med grovbetong från byggmax skiljer sig markant mot en 10cm enkelarmerad platta gjord med anläggningsbetong c40/50.

/Peter
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.