T
Kul att du tycker att sidtipsen var till nytta. Jag hade inte koll på att PW-sidan var bakom betalvägg... Jag får mail från dem ibland med länkar och det kan ibland vara så att de är öppna ett tag och sen hamnar bakom lås - i det här fallet hade jag den öppen i en flik i telefonen... :)
(Får se till att läsa den och kopiera valda delar innan jag stänger fliken)

När det gäller infrästa träribbor så ger de nog inte så mycket att det är värt jobbet. Det blir inte så stor skillnad mot att ha en bredare kantlist.

En infräst c-profil eller fyrkantsrör kan ge en del extra styvhet och MathiasS förslag om ett stöd på mitten kommer att göra massor med skillnad om du kan fästa den i väggen på ett "enkelt" sätt. Bra tips från Alfredo på hur man ska borra rakt - ska jag genast notera för eget bruk.

Sen om man återkommer till torsionslåda så är ju tanken att man ska öka höjden/tjockleken på hyllplanet för att uppnå högre böjmotstånd - som webbsidan säger så är det höjd/tjocklek som ger en "kvadratisk" ökning av böjmotstånd medan bredden ökar linjärt - och samtidigt kunna undvika hög egenvikt/mycket materialåtgång. Man får ju då mest dragkrafter på undersidan och tryckkrafter på ovansidan och distansmaterialet få lite av varje men måste fästas stumt mot under och översida.
Alltså skulle man teoretiskt kunna uppnå samma styvhet som homogent material med en tunn skiva på toppen, ribbor och en tunn skiva i botten - sen kommer brottstyrkan bli mindre men det är inte det du dimensionerar för.

Att fästa hyllplanen på sidorna så de inte kan dras "ihop" ger mer styvhet, och har du bakstycke att skruva igenom om som stöttar hyllplanet så ger det också ökat böjmotstånd.

Många parametrar att ta hänsyn till såklart men gör ett test med din förväntade last och ett hyllplan upplagt på stöd och experimentera med att fästa hyllplanet på sidorna, stötta i bakkant, fräs in ett eller två fyrkantsrör och gör samma sak så kommer du snart ha sett vad som ger bäst resultat för minst insats.
 
Edo Rissen
T Testarn skrev:
Kul att du tycker att sidtipsen var till nytta. Jag hade inte koll på att PW-sidan var bakom betalvägg... Jag får mail från dem ibland med länkar och det kan ibland vara så att de är öppna ett tag och sen hamnar bakom lås - i det här fallet hade jag den öppen i en flik i telefonen... :)
(Får se till att läsa den och kopiera valda delar innan jag stänger fliken)

När det gäller infrästa träribbor så ger de nog inte så mycket att det är värt jobbet. Det blir inte så stor skillnad mot att ha en bredare kantlist.

En infräst c-profil eller fyrkantsrör kan ge en del extra styvhet och MathiasS förslag om ett stöd på mitten kommer att göra massor med skillnad om du kan fästa den i väggen på ett "enkelt" sätt. Bra tips från Alfredo på hur man ska borra rakt - ska jag genast notera för eget bruk.

Sen om man återkommer till torsionslåda så är ju tanken att man ska öka höjden/tjockleken på hyllplanet för att uppnå högre böjmotstånd - som webbsidan säger så är det höjd/tjocklek som ger en "kvadratisk" ökning av böjmotstånd medan bredden ökar linjärt - och samtidigt kunna undvika hög egenvikt/mycket materialåtgång. Man får ju då mest dragkrafter på undersidan och tryckkrafter på ovansidan och distansmaterialet få lite av varje men måste fästas stumt mot under och översida.
Alltså skulle man teoretiskt kunna uppnå samma styvhet som homogent material med en tunn skiva på toppen, ribbor och en tunn skiva i botten - sen kommer brottstyrkan bli mindre men det är inte det du dimensionerar för.

Att fästa hyllplanen på sidorna så de inte kan dras "ihop" ger mer styvhet, och har du bakstycke att skruva igenom om som stöttar hyllplanet så ger det också ökat böjmotstånd.

Många parametrar att ta hänsyn till såklart men gör ett test med din förväntade last och ett hyllplan upplagt på stöd och experimentera med att fästa hyllplanet på sidorna, stötta i bakkant, fräs in ett eller två fyrkantsrör och gör samma sak så kommer du snart ha sett vad som ger bäst resultat för minst insats.
En liten uppdatering: prövade i min enfaldhet att fräsa in ett fyrkantsrör (15*15, 1,5 mm tjocklek) i ett av hyllplanen. Utan fyrkantsrör bågnade hyllplanet ca 1–1,5 mm när jag placerade mina tyngsta böcker på planet. Med fyrkantsröret minskade bågen med ca 0,1 mm. Helt värdelös metod, med andra ord.

Om jag lyfter pyttelite i bakkant, dvs. simulerar en liten konsol händer istället rätt mycket. Antingen lever jag med 1 mm sackande i framkant, eller så tillverkar jag en konsol som smälter in i väggen och hyllan.

TL;DR: förstärk inte hyllplan med fyrkantsrör. Det är onödigt jobb för ingen vinst.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Hur fixerade du röret i hyllplanet?
 
Edo Rissen
MathiasS MathiasS skrev:
Hur fixerade du röret i hyllplanet?
Jag använde epoxylim.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.