Ingo & Idalind,

låter lite som vårt hus vi också ska bygga. Förstår dock inte hur ni kan komma ner till ca 10.000/kvm?? Gör ni mycket jobb själv eller?

mvh
Mike
 
Flyttad hit inlägget för att det passar bättre än var den var tidigare 8)

Jag först tänkte inte lägga mig i diskusionen att anlita en arkitekt eller inte men kan inte låta bli.

Vi har ritat huset själva som kanske många av er har läst både i artikeln som Marléne gjorde och vår egen hemisda.
Jag säger inte att vår hus inte kunde vara bättre om vi hade anlitat en arkitekt. Å andra sidan, vet jag att vi har fått alla ytor som vi ville ha dom.

Som vi känner idag, är känslan att få bygga ett hus som vi ritat själva mer värt för oss, än att få ett arkitektritat hus som är till 100% perfekt.

När vi skickade anbudsförfrågan till flera hustillverkare, hade en av dom (dom andra svarade inte alls), svarat med en helt annan planlösning som deras arkitekter hade ritat, och det passade inte oss alls, beroende på att storleken på rummen var inte det vi behövde.

Våra bygglovsritningar och konstruktionsritningar ingår i paketpriset från husleverantören.
De har fått göra under en 2 månaders period ritningen ca 10 gånger allteftersom vi kom på nya lösningar.
Vi hade lite feedback från deras arkitekt också.

Jag tror att det har mycket att göra med hur man är själv. Vi var bestämda att göra vårt drömhus men hade inte råd att leja ut allt jobb och vänta med utsträckt hand efter nyckeln. Jag tror att många av oss är i samma situation på detta forumet.

Det jag vill säga är har man en maxbudget, måste man bestämma hur man vill fördela pengarna. Vi valde att lägga pengar på inredningen och utrustningen.
Det kräver att man är själv intresserad och engagerad till 100%. Man kan alltid hämta idéer från andra husritnignar, tidskrifter, internet är oslagbart, här kan man hämta ritningar till dom mest fantastiska byggen, som man kan få idéer ifrån och inte minst från detta fantasktiska forum.

Visst kräver det mycket tid men man kan omprioritera sin fritid under ett år för att få sin dröm uppfylld.

 
Sweli!

Det är precis det som jag menar - att man måste prioritera var man lägger pengarna. Det GÅR att komma ner till 10-12000 kr/kvm. Man knyter samman varenda liten kontakt man har av hantverkare och så ger man järnet!

Tack och lov är både min man och jag samt många i släkten och umgängeskretsen "händiga" och vi tänker göra mycket arbete själva. Skulle vi lägga ut vårt projekt på totalentreprenad, är jag säker på att vi skulle få pröjsa det dubbla!
 
Hej Mike och Idalind.

Jo det tar låång tid från att de första skisserna dyker upp i huvudet tills det är färdiga bygglovsritningar att skicka in. Vår tomt ligger högt i söderläge med havsutsikt åt öster. Det ställer en del krav på hur huset skall se ut och framförallt mycket brydderi vad gäller fönster. 4/10 ringde jag det första samtalet till tomtsäljaren och parallellt med själva köpet pysslade vi med husritningarna. I stort sett 5 månader alltså, bara med att greja med ritningar, fast det har ju varit från och till emellanåt.

Ungefär 10 000SEK/KVM är ju vår lilla förmodade budget, vi har inte precis börjat bygga än så allt kan ju hända. I de siffrorna ingår allt utom själva tompriset, dvs pantbrev, värderingar, arkitekt, konstruktörer, lagfart, design av belysning, grund, etc.. Vi har fn en buffert på 170 000:- Den går säkert åt på saker vi missat, just nu verkar konstruktören frossa i limträ och det är ju inte billigt precis. Avsikten är sedan att med konstruktionsritningen i hand, räkna på allt material och sedan via min byggarkompis få in bra priser från byggvaruhusen, Beijer, K-Rauta, mfl.

Slutligen bygger vi alltså helt för egen maskin med vänner, bekanta och inhyrd arbetskraft. Utöver kostnader för VVS och EL, samt grund har jag 100 000 avsatt för arbetskraft.

Om Du Mike, vill se min kalkyl kan jag skicka över den.

Hälsar Ingvar
 
Det är det jag försökte säga i många av mina inlägg.

Det går att bygga drömhuset för en rimlig kostnad.

Vi har haft turen att hitta en husleverantör som har rimliga priser och som har dragit bort "rätt" belopp på dom saker vi inte ville köpa från honom, t ex köket, värmepanan, etc. och blivit rekommenderade bra hantverkare till bra priser.


 
IngvarW skrev:
Om Du Mike, vill se min kalkyl kan jag skicka över den.

Hälsar Ingvar
Ingvar,

skicka gärna din kalkyl till mig.

MVH
Mike
 
Visst går det att bygga billigt.
Vi har byggt för ca 6700 kr/kvm inkl allt utom tomt med god standard. 8)
 
OK Mike, kommer när jag hittat den, är lite off home precis nu... 8)

mvh iw

 
Se din brevlåda, Ingvar!
 
Ingvar!

Skicka gärna din kalkyl till mig med

Mvh

joen
 
Ett tips jag fick av en bekant som har byggt arkitektritat är att be flera arkitekter ta fram idéskisser. En första skiss kostar (enligt honom) bara ett par tusenlappar, vilket i sammanhanget är en försumbar summa. När du har skissen i handen brukar det gå lättare att se eventuella egna missar, utrymmen för förbättringar etc. Olika arkitekter har ofta olika angreppssätt och lösningar vilket i ett senare skede kan kombineras till en bra helhet. Dessutom är det bra att innan man sluter avtal för ett mera omfattande uppdrag få chansen att känna arkitekten på pulsen lite grann, se om era respektive smaker är "kompatibla" osv.
 
Bra tips, Hasse! Det är möjligtvis inte så att du känner till någon bra arkitekt som är hemma på området stenhus?!

 
Går man in på yxhult.se så står ju arkitektens namn för varje hus. Kanske en väg att gå? Vet inte, men antagligen är de "obereonde" - jobbar åt flera. Om du nu inte vill ha Yxhult/Ytong... (som din pappa hade, eller hur var det?)

Återkom om hur du gör! Intressant att veta.
 
Jag talade med en säljare på Yxhult igår, och han sade att de inte längre har arkitekter på Yxhult, vilket de hade förut. Men det var ett bra tips du kom med... Jag ska undersöka saken närmare... Fortsättning följer...
 
Jag är faktiskt själv ute och letar stenhusarkitekt och har tyvärr inget att föreslå. De jag känner har byggt arkitektritade trähus... Kommer du fram till något så får du gärna meddela mig...
Jag kan förresten berätta om ett par vi känner som byggde arkitektritat. Det tog tre arkitekter innan de hittade en de över huvud taget kunde arbeta med. De två första ritade visserligen vackra hus, men inte alls enligt den kravbeskrivning beställarna hade satt upp. Området var detaljplanerat med noggranna krav från kommunen vad som tilläts eller inte, något som de två första arkitekterna helt sonika struntade i. Inte heller beställarnas krav på byggyta, boyta, antal rum etc fäste de någon som helst vikt vid. Efter att ha sett idéskisserna insåg de att vidare samarbete var omöjligt och gick till en annan arkitekt...

/hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.