ok, då kan du utesluta dåligt drag.

Du bör ställa in primär och sekundärluftsspjällen för vedeldning eftersom de säkert är inställda för oljeeldning.

Inringat "spjäll" är för sekundärluften (sitter en på andra sida också). Detta ser helt stängt ut nu? men grundinställningen är att den skall vara ca 1cm öppen (utskruvad). Sekundärluften är viktig för att gaserna skall förbrännas ordentligt.

Jag eldar mot acc, lite större än din iofs och använder inte dragregulatorn utan eldar för fullt hela tiden.

Denna länk leder till instruktion för liknande panna, skulle tro att konstruktionen på din panna liknar Arimax 35

http://www.swebo.com/files/prod_ved_arimax_35.htm
 
  • arimax25_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
CHEMAS skrev:
Måste ju elda flera gånger om dagen som det är nu. ( Några plusgrader )

Jag e ny på det här som ni kanske märker och jag uppskattar alla idéer och förslag.
Som andra har sagt innan - sota din panna genom luckan uppifrån : skrapa ordentligt rökkanaler ( på din bild " luckfan") så att all gegga och aska ramlar ner och kan tas ut genom luckan som läcker ut vatten. Rökgångar ska vara så rena som det bara går annars blir det bara förluster :'(. Får du det rent så blir det slut med vatten på golvet också ;).
Hoppas du har en sotracka - en verktyg som man brukar få när man köper en panna. Din har kanske försvunnit under oljetiden men det går att skaffa eller tillverka en enkel skrapa med lång skaft som passar till rökkanaler i din panna.

Du kan elda länge och ofta i en nersotat panna och ändå får bara halva nytta av all ved du stoppar i. 1mm beläggning i rökkanaler i pannan ( där rökgasen ska värma pannvatten innan den försvinner i skorstenen) ger 10% värmeförlust .... 3mm = 30% förlust .... osv.
Större akumulatortank skulle förlänga tiden mellan eldningar men först ska du få fart på pannan så den visar vad den kan när den är nysotad, tycker jag :).

Som nybörjare i konsten vedeldning hade vi en panna som började " läcka" mitt i vinter = panik! Det brann i pannan men det var ingen fart på eldandet.
Vi missade att städa ur askan i en sväng och det var inte mycket rök som kunde komma genom på detta ställe :'(. Det var tillräckligt varm att veden torkade och glödde sakta, vatten kondenserade inne i den halvvarma pannan och rann ut.
Det var nästan stopp i rökgången och det bara pyreldades dygnet runt i en vecka utan att vi fattade varför det var så kalt i huset :-[. Nu sotas vår panna minst 2 -3 gånger i månaden.
Du är inte den förste som upplever detta :) och jag hoppas att det var inget värre fel med din panna än det ;)
gaia
 
CHEMAS skrev:
Ok...Brännaren ska jag ju inte använda. Laddpump är? =)
Detta är laddpumpen. Dock är det lite konstigt att det inte verkar finnas några termiska ventiler? Hur varm blir acctanken?

Angående vatten i systemet så brukar det höras ganska väl. Trycket skall vara ca 0,5 bar om du har ett slutet system. När du sedan eldar expanderar vattnet och trycket ökar.

//Krisse
 
  • framsida2_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska dona med pannan idag så vi får se hur det går.

Termiska ventiler? Tanken kommer upp i 80 grader.
 
den där lucka som är inställd på att stänga sig vid 80° skall igentligen bara stänga så inte pannan går i kok.
Så som man bör elda idag är att fullfräs på elden och portionera in ved så att den tar slut lagom tills tanken är laddad 70-80°.

Kanske några bilder på kopplingar å pumpar till acktankarna, så får du nog mer tips i denna tråd.

som nybliven vedeldare så är ett besök på www.afabinfo.com eller www.novator.se http://www.novator.se/bioenergy/wood/index.html inte helt bortkastat.
 
Ok nu va det gjort. Sotat ur och läst manualen som Krisse länkade till. Gav bra med info om pannan. En sak som jag gjort fel.......eh... kanske jag inte ska säga men.. Direktrökspjället har jag haft öppet hela tiden.  ::) Men nu funkar pannan kanon än sålänge.

Skickar lite bilder på mina kopplingar och grejjs. Själv vet jag inte någonting om sånt här. Verkar dock inte skitsvårt men jag kan ha fel för när jag kolla runt och försöker reda ut hur och varför det är kopplat som det är så hänger jag inte redigt med. Vissa saker känns onödigt och skumt.

Tex. Från pannans utgång till tanken verkar det inte sitta någon termisk ventil? Det finns en koppling på pannans utgång där ena röret går till returen? Pumpen går på när det blir under 80 grader i pannan. Jag har ställt den på 80.

Kommer säkert på något mer men bilder först...
 
  • DSCF0835b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • DSCF0833b.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • DSCF0834_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • DSCF0839.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • DSCF0837.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser allt ok ut? Det lilla ni kan se.. Helt annorlunda IRL. Men men....
 
Hej

Nackdelen med ett sånt här laddsystem & ett skiktladningssystem (laddomat/termovar) är det att när du börjag ladda tanken så får du turbulens i hela acken vilket medör att det varama vatten du har i toppen t.ex 65° blandas upp med det det övriga vattnat och du får kanske en medeltemp på 30° i tanken.
Läs här för mer info http://www.termoventiler.se/default.asp?webb_ID=170&webbsida_ID=27

Edit: jag undrar om inte den röda ventilen under cirkpumpen enbart skall vara öppen vid t.ex strömavbrott då man vill kunna fylla tanken med självcirkulation. :-/

 
ppalm skrev:
Hej

Nackdelen med ett sånt här laddsystem & ett skiktladningssystem (laddomat/termovar) är det att när du börjag ladda tanken så får du turbulens i hela acken vilket medör att det varama vatten du har i toppen t.ex 65° blandas upp med det det övriga vattnat och du får kanske en medeltemp på 30° i tanken.
Läs här för mer info [länk]

Edit: jag undrar om inte den röda ventilen under cirkpumpen enbart skall vara öppen vid t.ex strömavbrott då man vill kunna fylla tanken med självcirkulation. :-/
grön ventil menar du väl? ::) Jag tror inte att man skall ha denna stängd men jag kan ha fel.

Det bör vara någon av dessa laddkoppel. Ser ut som du har en termisk ventil på stigarledningen strax ovanför pannan.



 
  • laddkoppel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jaja grön då

tror nog den är iställef för termobac på överset installationsalternativet.
Skall antagligen stängas efter eldning så inte själcirkualtionen går via pannan vilken kyllar allt vatten i systemet.
 
ppalm skrev:
Hej

Nackdelen med ett sånt här laddsystem & ett skiktladningssystem (laddomat/termovar) är det att när du börjag ladda tanken så får du turbulens i hela acken vilket medör att det varama vatten du har i toppen t.ex 65° blandas upp med det det övriga vattnat och du får kanske en medeltemp på 30° i tanken.

Ok.. Men när jag kolla tanken efter jag eldat på så kanske jag har 80 grader överst i tanken och 30 under. Är det dåligt att det är så? Ska det va samma i hela tanken? Hur jobbigt är det att koppla om? Inget jag kan göra själv va?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.