Hej. Min panna har börjat läcka! ( Från den inringade "luckan" ) Nån som kan ha en aning varför och/eller vet vad det är för "lucka"? Har haft den borta och det är ett "hål" in...

Det läcker inte mycket men ju mer man eldar på ju mer vatten kommer det. Behöver inte fylla på acktanken/pannan någonting.

Någon som vet nått om Arimax 25? Är sen -88


/ Marcus
 
  • arimax25.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan det vara en sotlucka?
Har du kanaler som sotas uppfrån som vänder i detta Hål?
Prova att titta i taket på "hålet"
 
sotlucka? Kanaler att sota uppefrån? Till olja då eller? Kärringen som bodde i huset innan har bara kört med olja i flera år. Jag har bara bott här i 2 månader. Men vatten där? Känns skumt. Har nån lucka högt upp med som bara går att lyfta av.. då sen man ner i ... eh... där röken kommer. :surprised:
 
Är det inte kondens från kondenserad rök i början av eldningen är det hål i pannan troligen pga rost. Annars läck på anslutning varmvattenberedare
 
ok..Något tips på vad jag kan göra? Anslutningen till vvberedaren finns inuti pannan eller? Komma åt den verkar inte vara det lättaste.. =/
 
CHEMAS skrev:
sotlucka? Ja så du kan ta ut sotet efter du sotat tubern.Kanaler att sota uppefrån?
Till olja då eller? Kör du med el nu eller?Kärringen som bodde i huset innan har bara kört med olja i flera år. Jag har bara bott här i 2 månader. Men vatten där?
Känns skumt. Har nån lucka högt upp med som bara går att lyfta av.. då sen man ner i ... eh... där röken kommer. Via denna lucka sotar du och så tar du ut sotet via den nedre  :surprised:
Detta är väll den där med vedpannan med oljebrännare på sidan? ka du fixa en bild över hela pannan?
Kan vara kondens/regnvatten/el dyl via skorsten oxo
 
Ja brännaren satt på sidan. Här kommer en bild. JAg tog bort luckan därnere idag och rensade. Va en massa kladd som jag tog bort. Lyfte sen på luckan på ovansidan så såg rakt ner till "hålet" Kan det va så att möjlig kondens och aska som följer med röken ska fastna där? Skickar också med ett foto från luckan på ovansidan och ett från framsidan. Fattar inte varför det går en strömsladd till "kontrollpanelen" när brytaren på väggen ändån är avstängd, alltså varför behövs det ström dit? Har väl ingen elpatron i pannan?

 
  • am25.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
....
 
  • luckfan.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • framsida.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...
 
  • framsida2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
CHEMAS skrev:
 Fattar inte varför det går en strömsladd till "kontrollpanelen" när brytaren på väggen ändån är avstängd, alltså varför behövs det ström dit? Har väl ingen elpatron i pannan?
Det sitter en termostat på pannan (ratten på kontrollpanelen) för att styra tex laddpump eller oljebrännare
 
Matss skrev:
Det sitter en termostat på pannan (ratten på kontrollpanelen) för att styra tex laddpump eller oljebrännare
Ok...Brännaren ska jag ju inte använda. Laddpump är? =)
 
Den pannan behöver en ordentlig sotning ;)

Mest troligt är vattnet kondens från veden, har själv råkat ut för detta när jag eldade med lite väl fuktig ved i kombination med dåligt drag. Är det bra drag i skorstenen? Rökgastemp? Kanske är inte skorstenen optimal för vedeldning.

Jag hoppas att det finns en acctank ansluten till pannan om du tänkt elda med ved, annars är nog pelletsbrännare ett vettigt alternativ.

//Krisse
 
CHEMAS skrev:
Ok...Brännaren ska jag ju inte använda. Laddpump är? =)
jag hade en gammal dubbelpanna förut som jag eldade i och den sotade igen skorstenen helt, då började rinna svart ur pannan .Så är det dåligt drag pröva även att sota skorstnen.
 
När vi köpte huset gjordes ett tryckprov osv. Då va det kanon. Sotarn va här för någon vecka sen så skorsten ska va ok.

Jag använder ju en dragregulator till spjället som sitter på luckan på framsidan. Kanske felinställd? När det blir uppemot 80 grader så stänger den.

Röktempen ligger på 200 grader nu när spjället är stängt. Har för mej att den gått upp till 300 grader.. om inte mer. Kommer faktiskt inte ihåg.

Har en ackumulatortank på 1300 L. Tycker varmvattnet tar slut jävligt fort iaf. Måste ju elda flera gånger om dagen som det är nu. ( Några plusgrader )

Jag e ny på det här som ni kanske märker och jag uppskattar alla idéer och förslag.

föresten.. Hur vet man om man faktiskt har tillräckligt med vatten i systemet? På pannan står det max 1.5 bar men jag har bara 0.7. Jag provade att fylla på men mätaren gick inte upp. Sprutade dock vatten ur ett rör ett tag. På kranen som jag vred på stog det. "Retur från Acktank" ( den enda kran jag hittade )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.