JA så kan du ha det men det SKA finnas en möjlighet att han kan sätta ett lås som förhindrar att någon råkar slå på strömmen igen.

Men mitt råd är att ringa och prata med teknikern som ska montera grejerna. Det är han som avgör i slutet ändå
 
Eftersom frågan börjar luta åt exakt vad (lag)kraven säger så kanske du kan börja evojenza med att peka på de paragrafer i de föreskrifter som ställer krav på maskiner liknande en värmepump, i en bostad, och vilka dessa krav är.
 
  • Gilla
jim_b
  • Laddar…
Detta är vad jag har hittat. Direkt kopierat från installationsregler för el.
Läs noga 536.3.1.2 och säg gärna om jag har tolkat det fel


536.3 Frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete
536.3.1.1

ANM 1 – Elansluten mekanisk utrustning kan bestå av såväl roterande maskiner som värmeelement och elektromagnetisk
utrustning.
ANM 2 – System som drivs av annat än el, till exempel pneumatik, hydraulik eller ånga, täcks inte av denna standard. I
dessa fall är det inte säkert att det är tillräckligt att frånkoppla en eventuell elektrisk matning.
536.3.1.2
Lämpliga åtgärder ska vidtas för att förhindra att en elektriskt matad utrustning oavsiktligt kopplas in
eller startas under pågående underhållsarbete, såvida inte frånkopplingsanordningen är under direkt
uppsikt av den som utför arbetet.

– placering inom ett låsbart hölje
– låsning
– skyltning.

536.3.2 Anordningar för frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete
536.3.2.1
Anordningar för frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete ska normalt kopplas in i huvudkretsen.
När en elkopplare används för detta ändamål ska den kunna bryta fullastströmmen. Elkopplaren
behöver inte nödvändigtvis frånkoppla neutralledaren.
Brytning av enbart manöverkretsen eller liknande är endast tillåten när:
– ytterligare skyddsåtgärder, t ex mekanisk blockering, vidtas, eller
– brytning av manöverutrustningen, enligt tillämplig standard, ger en säkerhet som motsvarar en
direkt brytning av huvudkretsen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Utmärkt, nu återstår bara att diskutera vad som kan vara lämpliga åtgärder i en bostad :)

Nåja, en säkerhetsbrytare i omedelbar närhet är en bra ide, kostar inte mycket, undanröjer alla diskussioner och erbjuder en naturlig anslutningsdosa. Men det är inte alltid man kan kräva en sådan.

Vi pratar alltså också här om Frånkoppling för mekaniskt underhållsarbete. Finns det farliga rörliga delar på en värmepump? Tillverkaren har ett ansvar här också att varna för ev risker. Reglerna för Frånskiljning (för elektriskt underhåll) är en aning lättare då de inte nämner nåt om direkt uppsikt.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Hmm farliga delar?? Förutom elen i sig har vi en stor fläkt och en kompressor som pumpar runt ett giftigt medium.
Tillverkaren klarar väl sig med att den som öppnar värmepumpen skall vara "auktoriserad". DVS utbildad i hur man skall gå till väga när man öppnar den. Och jag är helt säker på att det står att den skall brytas från strömmen enligt konstens alla regler.
Säkerhetsbrytaren var ett krav enligt både elektrikern och VP-installatören.

Men det är klart. Båda kan ju ha helt fel och det är helt ok att koppla skiten själv också.
Kommer det en tekniker som inte vill skruva i den för den inte uppfyller deras påhittade krav kan man hälsa honom med att lite spänning har aldrig dödat någon:rolleyes:
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
mojjen skrev:
Om en tekniker inte rör anläggningen när jag kan slå av och låsa en huvudbrytare (Om än på insidan) och montera ett säkrings lås på berörd säkring. Då bör nog teknikern byta jobb.
Vi talar inte om att möjlighet saknas. Det handlar om att han skall gå ner för en källartrappa bredvid och gå in i ett rum, och slå av på insidan på uppmärkt anläggning.
För händelse att han måste dit när inte vi är hemma så har vi lyckligtvis kodlås med hantverkare kod. Så ur det avseendet kommer jag sova gott.
Du kan sova gott, och det bör "teknikern" också göra. Dina åtgärder fyller alla krav som kan ställas i ett sånt här fall med råge, vill du av någon anledning som vi inte behöver gå in på undvika konventionell brytare så har du ordnat fullgott alternativ.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
evojenza skrev:
Hmm farliga delar?? Förutom elen i sig har vi en stor fläkt och en kompressor som pumpar runt ett giftigt medium.
Tillverkaren klarar väl sig med att den som öppnar värmepumpen skall vara "auktoriserad". DVS utbildad i hur man skall gå till väga när man öppnar den. Och jag är helt säker på att det står att den skall brytas från strömmen enligt konstens alla regler.
Säkerhetsbrytaren var ett krav enligt både elektrikern och VP-installatören.

Men det är klart. Båda kan ju ha helt fel och det är helt ok att koppla skiten själv också.
Kommer det en tekniker som inte vill skruva i den för den inte uppfyller deras påhittade krav kan man hälsa honom med att lite spänning har aldrig dödat någon:rolleyes:
Det TS beskriver är "enligt konstens alla regler" sen att det i många fall av denna typ görs med hjälp av en brytare som du är inne på medför inte att vad TS vill göra är fel.
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
– placering inom ett låsbart hölje
– låsning
– skyltning.
Av dessa som framhävas om krav uppfyller jag såväl låsning som skyltning vad jag kan se.
Mina åtgärder bryter huvudkretsen undantaget Nolledare så jag kan inte se ett problem ens om man försöker paragrafrytta detta till oändlighet. Det är ingen Industrianläggning där det springer tekniker på löpande service. Ingen skall in i min anläggning utan ök med mig.
Sen hör jag till den hemska gruppen, hempulare, så någon installatör kommer jag inte kontakta. Annars vore det meningslöst att fråga här:)
 
evojenza skrev:
Och jag är helt säker på att det står att den skall brytas från strömmen enligt konstens alla regler.
Säkerhetsbrytaren var ett krav enligt både elektrikern och VP-installatören.
Det är ingen som ifrågasatt att man inte ska kunna frånskilja/frånkoppla pumpen, utan frågan har handlar om hur, och hur försiktig man behöver vara mot oavsiktlig inkoppling. Där är det stor skillnad på bostad och industri. Instruktionerna för all fast ansluten elmateriel innehåller en lydelse som säger att det ska finnas en allpolig brytare eller liknande oberoende av om maskinen i sig har skäl för det eller inte. Om någon skriver säkerhetsbrytare så vill jag gärna se ett exempel på det.

Men som sagt, det är aldrig fel att slentrianmässigt montera en säkerhetsbrytare bredvid maskinen, om det inte innebär en orimlig kostnad som skulle kunna ske för t.ex en eftermonterad badrumsfläkt.
 
Leta i arbetsskydds reglerna för där någonstans står det nått om maskiner med rörliga delar och skydd men inte för andra "maskiner" där man inte har rörliga delar.
 
Du menar AFS 2008:3? Jo jag har läst den. Var det något speciellt du tänkte på?
 
Jag har inte den utan det var bara nått från mitt tidigare liv. Jag fick en gång ge mig för en konsult och sätta arbetsbrytare som jag ansåg inte skulle behövas. Och den gången var det nått med arbetsskyddet som han "dängde" i mitt huvud.
 
Vad har det med saken att göra? (Nyfiken)
Utedelen har ju rörliga delar
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.