Jag håller på att installera en Värmepump. Ute delen är avsäkrad 3x10A. Den kopplas till en undercentral på andra sidan väggen där den är uppställd.
Jag vill helst inte skruva upp någon arbetsbrytare intill Värmepumpen, och inte på insidan heller. Helst vill jag gå direkt på elcentralens Säkringar. Jag använder Automatsäkringar 10A-C. Godkända som frånskiljare. Är detta tillräckligt? Kan jag hoppa över separat arbetsbrytare?
Jag inser att många kommer säga att det bör vara brytare, men måste jag???

Tanken är att tydligt märka upp på VP att brytning sker på insidan. Samt Tydligt märka säkringarna att de även har frånskiljande funktion för enheten.
 
Är säkringarna låsbara ? och har du i så fall nått att låsa dom med?
 
tommib
Varför motståndet mot arbetsbrytare? Jag tycker att det utgör en snygg övergång från fast installation med kabel till en anslutningskabel för enheten ändå.... Hur ansluts utedelen? Med gummikabel eller direkt med installationskabel?
 
Arbetsbrytaren är en bra lösning på många maskiner. Personen som skall jobba med utrustningen kanske inte är elkunnig. Det kan vara en rörläggare eller någon som skall göra rent o.S.V. Arbetsbrytaren blir extra viktig på utrustningar med automatisk start.
 
Och brukar vara ett arbetsskyddskrav på maskiner med rörliga delar.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har en arbetsbrytare på utsidan för avloppspumpen. Pumpägaren krävde det för säkert arbete. Brytaren är kapslad för utomhusbruk och de kostar ett par hundralappar. Kan låsas vilket kan vara viktigt.
 
Tyvärr är det så det är lag på att den som gör service mm ska kunna jobba på den utan att någon slår på strömmen. Kan du låsa säkringarna så att strömmen är avslagen så är det ok. Det räcker inte med att låsa säkringsskåpet utan du ska låsa säkringarna i frågan.
Därför ska det sitta en brytare som är synlig från värmepumpen eller låsbara säkringar/brytare.
 
Det beror alltså på om utomstående hantverkare ska kunna serva utedelen utan tillträde till huset. I en bostad är det svårt att se ett krav på en sådan säkerhetsbrytare.. Ett exempel är de nya avloppsanläggningarna som kommunen ska kunna se till när som helst. Men service på en värmepump är väl någon man beställer och bokar in tid för, så där duger säkringarna. Men som nämnts, hur ansluts utedelen?

Om du ändå sätter upp en "brytare", se till att den är godkänd som frånskiljare (typ säkerhetsbrytare). Begreppet arbetsbrytare står inte för någonting, det finns inte.

Det är skillnad på industrier och offentliga lokaler. Där finns det ett mycket större behov av en säkerhetsbrytare i närheten.
 
Tack för alla goda råd. Som jag beskrev så VILL jag inte ha en separat brytare. Anledning att det är trångt som det är vid Undercentralen. Ute vill jag inte ha någon., Dock vill jag inte bryta några regler.
Jag kan köpa in ett lås för automatsäkring typ http://www.collinder.se/shop/gylling-las-for-automatsakringar-943.html finns mängder med typer.
Sen har jag en Undercentral som betjänar Värmeanläggning/Utedel samt spabad. Dessa delar en gemensam låsbar huvudbrytare. Så rimligen kan jag dessutom låsa Hela undercentralen, även om SPA badet blir strömlöst på kuppen.

Detta är ju högst hypotetiskt då ingen värmefirma kommer att serva min anläggning utan att kontakta mig. Men som sagt jag vill inte bryta gällande regler. JA jag bryter regler när jag gör det själv, för dom som vill kommentera det, men det kan jag leva med:)
 
Varför vill du inte ha en säkerhetsbrytare ute? Är den för ful? om så går det ju att sätta den lite "undanskymt" eller är det för att ingen ska kunna slå av den? om så kan du ju låsa den i tillslaget läge. Och att det ska vara låsbart och att det är den som arbetar med anläggningen som låser och har kontroll på låsningen är inte bara ett krav utan även helt naturligt. Om dom kontaktar dig eller inte spelar ingen roll för den som kommer och ska göra jobbet ska inte lita på någon annan än sig själv.
 
Sedan kan man ju undra varför du "ber om råd" när du sedan inte bryr dig om dom "råd" du får????????
 
elmont skrev:
Sedan kan man ju undra varför du "ber om råd" när du sedan inte bryr dig om dom "råd" du får????????[/[

Om du läser mitt inlägg du ser du att jag sökte råd om det var OK, dvs tillåtet att göra på det sätt jag tänkt. Jag skrev uttryckligen att jag inte VILL ha separat brytare. Samt att jag förutsatte att jag skulle få åsikter om det, men det var inte det jag bad om råd. Hade svaren entydigt sagt, nej olagligt, farligt, så hade saken varit en annan. Så på din fråga, jag bad om råd om vad som var tillåtet utifrån vad jag ville göra, och fick mycket bra info om det. Men som alltid så är det några svar som struntar i frågeställningen, och kör på sin egen linje. Det är normalt inget negativt tvärtom så kan det innebära att man får en ögonöppnare och omvärderar. Men i detta fallet har jag inte tänkt ändra min plan, då jag fått sådana svar att jag känner mig trygg med lösningen.
 
Vilken tur att det blev "rätt svar" i mitt första inlägg, se bara till att du skaffar låsen till dina säkringar. Även om det är en udda lösning som kanske inte fyller kravet om god "praxis och överskådlighet".
 
mojjen skrev:
elmont skrev:
Sedan kan man ju undra varför du "ber om råd" när du sedan inte bryr dig om dom "råd" du får????????[/[

Om du läser mitt inlägg du ser du att jag sökte råd om det var OK, dvs tillåtet att göra på det sätt jag tänkt. Jag skrev uttryckligen att jag inte VILL ha separat brytare. Samt att jag förutsatte att jag skulle få åsikter om det, men det var inte det jag bad om råd. Hade svaren entydigt sagt, nej olagligt, farligt, så hade saken varit en annan. Så på din fråga, jag bad om råd om vad som var tillåtet utifrån vad jag ville göra, och fick mycket bra info om det. Men som alltid så är det några svar som struntar i frågeställningen, och kör på sin egen linje. Det är normalt inget negativt tvärtom så kan det innebära att man får en ögonöppnare och omvärderar. Men i detta fallet har jag inte tänkt ändra min plan, då jag fått sådana svar att jag känner mig trygg med lösningen.
Nu vet jag att du säkert inte vill läsa detta men om någon googlar sig hit: Det handlar inte om att DU ska känna dej trygg. Det handlar om att den som utför service mm ska känna sig trygg. Om jag har en bil utan bromsat men känner mej trygg är det ändå inte ok. Det kan vara så att du inte kommer bo där så länge till, den lägger av när du är bortrest och din respektive inte får igång den. När teknikern kommer pekar han och säger: "Den rör jag inte"
Dom har ju inte kommit fram till dom reglerna för att det är roligt eller för att jävlas med dej.
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
Om en tekniker inte rör anläggningen när jag kan slå av och låsa en huvudbrytare (Om än på insidan) och montera ett säkrings lås på berörd säkring. Då bör nog teknikern byta jobb.
Vi talar inte om att möjlighet saknas. Det handlar om att han skall gå ner för en källartrappa bredvid och gå in i ett rum, och slå av på insidan på uppmärkt anläggning.
För händelse att han måste dit när inte vi är hemma så har vi lyckligtvis kodlås med hantverkare kod. Så ur det avseendet kommer jag sova gott.
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.