tommib skrev:
Njao.... om man nu ändå köper 20mm så kan det vara enklare att hålla sig till en storlek på slang. alla vettiga dosor tar ju både 16 och 20mm i alla fall (Elkos, kommer faktiskt inte ihåg hur det är med VP2). Man vet aldrig när man behöver dra i en extra tändtråd eller liknande. Men du har förstås rätt i sak.
VP2 får man köpa till stosar till 20mm tex https://www.elbutik.se/product.html/dubbelstuts-inkl-lasbleck-och-tatpropp och vill man då inte ståmed dubbla uppsättningar kan man köpa vp2 utan stosar https://www.elbutik.se/product.html/apparatdosa-vp2-utan-stutsar
 
VP2 finns med studsar som klarar både 16 och 20-slang. T. ex. E:1421305.
 
4
Fortsätter med mina dumma frågor
Bara en disclaim, jag ska ta in en elektriker när jag gör köket. Försöker bara förstå mig på så mycket som möjligt INNAN jag tar in han. Allt för att jag ska kunna förklara så bra som möjligt hur jag vill ha det.

Hur gör man om jag vill sätta en apparatdosa mellan två reglar?
Sätter man normalt en kortling eller någon form av spånskiva mellan reglarna och i den spikar man fast apparatdosorna?
 
Det finns en mängd olika sätt så fråga din elektriker vad han föredrar, Jag är helt övertygad om att "din" elektriker uppskattar mer att du ställer dina frågor till honom så att det blir som han tycker är bäst (y)
 
4fun skrev:
Fortsätter med mina dumma frågor
Bara en disclaim, jag ska ta in en elektriker när jag gör köket. Försöker bara förstå mig på så mycket som möjligt INNAN jag tar in han. Allt för att jag ska kunna förklara så bra som möjligt hur jag vill ha det.

Hur gör man om jag vill sätta en apparatdosa mellan två reglar?
Sätter man normalt en kortling eller någon form av spånskiva mellan reglarna och i den spikar man fast apparatdosorna?
Om du ska göra jobbet själv är det bättre att du skriver det. :cool:
Varför skulle du vilja veta hur elektrikern kommer göra? Det kan du väl se när han kommer?

Man kan sätta en kortling alt. en gipsskiva eller liknande bakom dosan så man kan skruva fast dosan i den. Allt beroende på väggtjocklek och hur det ser ut.
 
4fun skrev:
Fortsätter med mina dumma frågor
Bara en disclaim, jag ska ta in en elektriker när jag gör köket. Försöker bara förstå mig på så mycket som möjligt INNAN jag tar in han. Allt för att jag ska kunna förklara så bra som möjligt hur jag vill ha det.
Ett tips: Ingen på forumet bryr dig om att du gör saker själv, så länge det görs på ett bra sätt. Om du ska göra jobbet själv; säg det. Då får du rätt typ av tips.
 
4fun skrev:
Hur gör man om jag vill sätta en apparatdosa mellan två reglar?
Kortling mellan, en/flera klossar, mm.
Allt beror på avståndet mellan reglarna, hur tjock väggen är mm.
Exakt hur din elektriker vill ha det vet inte vi.
 
4
Müssli skrev:
Om du ska göra jobbet själv är det bättre att du skriver det. :cool:
Varför skulle du vilja veta hur elektrikern kommer göra? Det kan du väl se när han kommer?
.
Tänkte om reglerna säger att dosor ska sitta i kortlingar kan jag liga gärna montera kortlingarna innan han kommer.
Eftersom jag vet vart elutagen ska vara...

Sedan vill jag kunna förklara exakt hur jag vill ha det. Min erfarenhet av de gånger jag har tagit in hantverkare ju mer jag vet desto mindre missförstånd.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
4
Hej,

Jag fortsätter med mina dumma frågor :)
Efter elektrikern har monterat apparatdosor och kopplingsdosor ska jag sätta gips.
Igår var jag förbi Clas Ohlsson och köpte hålsåg/dosfräs samt "hole in one" till mina apparatdosor och kopplingsdosor.
Apparat- och kopplingsdosorna är av märket Elko röd.

När jag kom hem blev jag dock tveksam om jag köpte fel hålsåg/dosfräs, diametern på de jag köpte var 83mm och 75mm. Är det rätt? Eller blev det helt fel?
 
T70 för apparatdosor och T80 för kopplingsdosor och takdosor.
 
4
Hej,
Jo har förstått det i efterhand (borde de kunnat upplysa på clasohlsson).
Förstår jag det rätt är T70, 74mm och T80, 84mm.
Dvs mina hål som är 75 och 83 borde gå ändå? Eller tänker jag helt galet?

Mvh
Gustav
 
En annan fråga till er som vet, rimligt on topic: vad har man T75 till?
 
4fun skrev:
Hej,
Jo har förstått det i efterhand (borde de kunnat upplysa på clasohlsson).
Förstår jag det rätt är T70, 74mm och T80, 84mm.
Dvs mina hål som är 75 och 83 borde gå ändå? Eller tänker jag helt galet?

Mvh
Gustav
Lita aldrig på Classe-säljarna när det gäller el, jag har hört en del konstigt där. Men var det verkligen dosfräsar du köpte, och inte vanliga hålsågar? Har du kvitto och kan lämna tillbaka?
 
T 75 använder man INTE inom elinstallationer, det man använder är T70, T80 samt ibland specialhålsåg för tex ROT dosor
 
Ok, men vad används T75 till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.