4
Hej,

För de flesta här är det troligen en dum fråga, men frågar man inte får man inte veta...
Kort och gott: Apparatdosa hur monterar man de? :)

Jag ska påbörja renovera mitt kök, och ska riva gipset för att sätta nya eluttag/strömbrytare.
Hur monterar jag apparatdosorna, och vilken apparatdosa rekommenderas?
Vilken flexslang rekommenderas? Jag skulle föredra 20mm slang (ska bla dra massa nätverkskablar)

(jag kommer ha en elektriker som drar och kopplar in all el, men vill göra så mycket som möjligt för att hålla nere kostnaden)

Hälsningar
4fun
 
Hej!
Hör med din elektriker innan du börjar, hen har säkert sin favorit. Dessutom kan man stöta på visst motstånd från elektrikern om man drar rör och sätter dosor själv eftersom det är behörighetskrävande.
 
Bra svar Mussli
 
tommib
Prata med elektrikern först, det är ett mycket bra råd. Då drar du inte tokigt heller.

När vederbörande sedan säger ok, dra hit, så skulle jag rekommendera PM Flex slang samt antingen elkos röda dosor eller Scheider VP-2. Dosorna fäster du med spik eller regelskruv genom de små hålen i dosans sida mot en regel eller en kortling. Det finns även massa andra varianter som är mer eller mindre överkurs. Igen, prata med elektrikern så att hen visar dig.

Nätverket kan du dra helt själv oberoende av elektrikern men det kan vara klokt att fråga om synpunkter där också, speciellt om du ska montera i kombinationsramar och sätta ihop med 230V-dosorna (som jag har gjort). Då måste du tänka på att det inte får finnas "hål" mellan dosorna.

Som jag har sagt många gånger förut, det är inte svårt att koppla el. Det som är svårt är att planera så att man får vettiga dragningar och en väldimensionerad anläggning med avseende på last och fasfördelning. Det är det jobbet du tänker dig att du ska göra. Att skala ledare och trycka in i wago kan vem som helst lära sig på fem minuter.
 
4
Hej,

Tack för snabba svar! Jag kanske får tänka om med min flexslang dragning :)
Jag ska prata med elektrikern, så får jag hans godkännande.

Mvh
4fun
 
Du har ingen orsak att dra grövre slangar än 16 mm det räcker till nästan all starkström. Men som sagt ta dit elektrikern och få råd på matr och metoder, jag garanterar att det lönar sig att lägga lite tid före och sedan slippa göra fel som tar evigheter att rätta.
 
4
Hej,

Jag tänkte mer att jag skulle ha den sladden till mina nätverkskablar. Där behöver jag 20mm, enligt rekommendation i en annan tråd här på forumet (ska dra två nätverkskablar i samma vp rör).
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
För två nätverkskablat är det väldigt vettigt med 20 mm slang. Korta sträckor kan det gå med 16 mm men det blir lite svärande. Men för elen kan du väl ändå ha 16 mm om du inte ska knöka in en massa trådar.
 
4
Tänkte när jag ändå köper 100m VP slang, blir det över till elen. Kör jag samma slang överallt.

Hälsningar
4fun
 
tommib
elmont skrev:
Du har ingen orsak att dra grövre slangar än 16 mm det räcker till nästan all starkström. Men som sagt ta dit elektrikern och få råd på matr och metoder, jag garanterar att det lönar sig att lägga lite tid före och sedan slippa göra fel som tar evigheter att rätta.
Njao.... om man nu ändå köper 20mm så kan det vara enklare att hålla sig till en storlek på slang. alla vettiga dosor tar ju både 16 och 20mm i alla fall (Elkos, kommer faktiskt inte ihåg hur det är med VP2). Man vet aldrig när man behöver dra i en extra tändtråd eller liknande. Men du har förstås rätt i sak.

Angående slangsorten så tror jag att det var den som vi drog med i köket. Trodde inte själv att det kunde vara så stor skillnad på slang och slang men aldrig mera billig slang från bauhaus eller liknande! Milsvid skillnad. Du kan ju också be elektrikern säga vad hen vill jobba med och köpa in det, samt 20mm i samma sort.
 
4fun skrev:
Tänkte när jag ändå köper 100m VP slang, blir det över till elen. Kör jag samma slang överallt.

Hälsningar
4fun
Återigen, hör med elektrikern först.
Det har förekommit att det är svårt att få tag i elektriker som använder material som du har köpt själv. Jag är en av dem som tackat nej till såna jobb. Det handlar inte bara om ekonomi utan även garantifrågor m.m.
 
tommib
4fun skrev:
Tänkte när jag ändå köper 100m VP slang, blir det över till elen. Kör jag samma slang överallt.

Hälsningar
4fun
och räkna inte med att få slang över. Jag använde 150m slang i mitt kök, exklusive nätverk.... Då var det visserligen lite matningar till badrum som byggdes samtidigt samt en extraslang för framtida bruk...
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Om man hittar en elektriker som är schysst nog att låta en montera dosor och slang på egen hand tycker jag att det är vettigt att låta denne sälja materialet också. Det blir en lite bättre affär för elektrikern, han/hon blir mer välvillig att hjälpa till och garantifrågorna blir enklare.

Så gjorde vi och vår elektriker gjorde till och med själv en prisjämförelse med elbutik.se. Det blev ca 5% dyrare men jag fick god hjälp att planera materialet, möjlighet att snabbt komplettera från grossisten om något tog slut och han tog tillbaka allt som inte gick åt.

Man får ge och ta lite för att få en bra relation, att bara låta lysmasken göra det absolut nödvändigaste ger inte så bra relation
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Bernieberg skrev:
Om man hittar en elektriker som är schysst nog att låta en montera dosor och slang på egen hand tycker jag att det är vettigt att låta denne sälja materialet också. Det blir en lite bättre affär för elektrikern, han/hon blir mer välvillig att hjälpa till och garantifrågorna blir enklare.

Så gjorde vi och vår elektriker gjorde till och med själv en prisjämförelse med elbutik.se. Det blev ca 5% dyrare men jag fick god hjälp att planera materialet, möjlighet att snabbt komplettera från grossisten om något tog slut och han tog tillbaka allt som inte gick åt.

Man får ge och ta lite för att få en bra relation, att bara låta lysmasken göra det absolut nödvändigaste ger inte så bra relation
Håller med till 100%.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.