Många bra svar, tack för det:)
En del av er nämner just det som jag tvekar på, vi kommer att ha golvvärme i alla rum och om man då eldar så blir det kanske alldeles för varmt. Alternativet verkar vara att lägga in en max två vedträn.
Det är första gången som vi bygger helt nytt och med en mindre enplansvilla så gäller det att försöka få det så effektivt som möjligt.
Kostnaderna drar iväg så fort man blinkar så det är toppen med all input jag kan få, det är många beslut som ska tas och förhoppningsvis har blir de mesta rätt till slut.
 
Använder braskaminen höst och vinter, enbart för myseldning. Gissar på att vi tänder brasan 2 ggr/vecka. Det är så skönt att en kall vinterdag tända kaminen, sätta sig i fåtöljen med en god dryck och bara känna värmen och höra det lätta sprakandet. Nästan så jag längtar efter vinter igen!
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Vi byggde också enplansvilla och ett problem som då kan uppstå (vilket vi inte riktigt informerades om) var att med den korta skorsten som då blir i kombination med det täta huset gör att kaminen drar in luft från det håll med minsta motstånd när man tänder. I vårt fall från skortenen, trots att vi drog ett tilluftsrör till den. Detta bidrog till att det rök in och absolut inte gick att köra köksfläkten samtidigt.

För att råda bot på detta installerade vi en rökgasfläkt, och vips! så var problemet borta. Inte ett uns till röklukt nu i rummet, knappt även när man öppnar luckan. Dessutom kan man slå på rökgasfläkten när man rengör spisen så slipper man att aska yr in i rummet.

Så om ni inte installerar spis nu, dra i alla fall fram ett tomrör för el till en ev. framtida rökgasfläkt.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
K
En 2,2ton Tullikivi köpte jag när jag byggde, bästa jag gjort, den går varje dag hela vintern. Kör bara golvvärmen som stöd.Golvvärmen hinner ju inte med snabba temp. växlingar ute heller, men kaminen fixar en köldknäpp på 15 minuter.
 
  • Gilla
PiaE och 2 till
  • Laddar…
P PiaE skrev:
Ni som har investerat braskamin, är ni nöjda eller hade ni lika gärna kunnat vara utan?
Vi investerade i en braskamin modell enklare (ej gjutjärn) när vi flyttade in i vårt 20-talshus. Jag ritade själv på hur spisen skulle muras upp och är nöjd med resultatet/utseendet men vi använder den för sällan för att jag ska säga att jag är nöjd med den. Jag tror det är viktigt att det är enkelt att aska ur annars kommer du att dra dig för att fjutta på.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Nu bor inte vi i ett nybyggt hus men vi eldar nästan varje dag under hösten, vintern och våren. Dels för att det är mysigt men också för att det blir så härlig värme. Skulle dock verkligen rekommendera en kamin med mycket täljsten så slipper man höga toppar som sedan försvinner snabbt igen. Hellre långvarig värme.
 
  • Gilla
PiaE och 3 till
  • Laddar…
Hej,
Vi köpte en kakelugnspanna som man ansluter till radiatorsystemet. Funkar kanon och värmer inte rummet som den står i så extremt som en vanlig braskamin kan göra. Kolla in den på nätet!
 
  • Gilla
PiaE och 1 till
  • Laddar…
Jag har en Cronspisen Renässans, en gigantisk kakelugn på 1300 kg mitt i min enplansvilla med öppen planlösning. Jag bor långt ut på landet med luftledningar och primärt med luftvärmepump som värmekälla, så det är skönt att ha som backup om strömmen är borta länge. Det är också väldigt mysigt när det är kallt och ruggigt ute, värmen den ger är så mycket skönare än värmepumpen. Eftersom den har så stor massa så höjer den aldrig temperaturen inne med mer än vad som är behagligt, samtidigt håller den värmen i upp emot 12 timmar. Jag skulle inte tveka att skaffa något liknande om jag flyttade.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
B
Ett modernt hus är ju välisolerat, vilket gör att värmen måste kunna ta vägen någonstans.. vårt vardagsrum är 45m2 och det blir galet varmt... är det över 0 ute måste vi nästan öppna... :) så tänk på det.

Men mysigt är det ju!
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Vi bor i ett tre år gammalt välisolerat hus med en braskamin. Vi eldar varje dag under vinterhalvåret. Blir varmt i närheten av kaminen och lagom varmt i övrigt. Är jättenöjda.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Min far byggde nytt för några år sedan. Han får fenomenet att det blir för varmt när han eldar i sin kamin så ja, det stämmer. Så kan det bli. Men den är väldigt skön att ha när det är väderomslag och värmepump och golvvärme inte riktigt hänger med i svängarna. För att inte tala om när strömmen är borta ett par dagar.
För egen del tänder jag kaminen i oktober och låter den brinna ut i april. Men då går den som primär värmekälla.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Tomture61
(
B Boan skrev:
Ett modernt hus är ju välisolerat, vilket gör att värmen måste kunna ta vägen någonstans.. vårt vardagsrum är 45m2 och det blir galet varmt... är det över 0 ute måste vi nästan öppna... :) så tänk på det.

Men mysigt är det ju!
)

Vad har du för braskamin för att få till denna galna värme ?
 
Tokslut Tokslut skrev:
har du inget kök inne som strömmen är på till jämt? då är det ju onödigt att starta en brasa ute för att värma korven :rolleyes:
Hade jag valt kamin idag hade jag valt en med bakugn i, gillar sten/vedugnsbakat bröd, speciellt norrlandsliknande segt tunnböd :love:
Har precis bara börjat kolla på hur man kan lösa vedeldad bakugn I ett nytt hus har du något du har kollat på?
 
Vi flyttade in i vårat nybyggda hus i höstas och eldade i kaminen nästan varje dag under hösten, vintern och tidig vår. Ett av de bästa tillvalen i huset tycker vi. Vi satsade på en dyrare täljstenskamin med värmelager och det blev aldrig så varmt att vi behövde vädra trots flera timmar med eldning.
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Hojte Hojte skrev:
Har precis bara börjat kolla på hur man kan lösa vedeldad bakugn I ett nytt hus har du något du har kollat på?
Tullikivi blir det isf. De har ju ett par.

Vore ju klockrent att kombinera med vattenmantling, men de kan man väl drömma om

traditional-family-room.jpg

tlu2637_11_product_web_medium.png

1894ce3eabb1c56304c838b5c110fb23.jpg

prodotti-97372-rele1cc2e8b8ead4142827fb147f4c8fea2.jpg 41.jpg
 
  • Gilla
PiaE
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.