KristinaRT
Som rubriken säger - tar tacksamt emot tips och åsikter om vilka egenskaper som faktiskt är användbara och nyttiga, och vilka som egentligen är onödiga?

Ex, behöver man verkligen 8 olika program? Är det praktiskt med alla reglage i ovankant av luckan där de sys endast då luckan är öppen.
Bestickkorg eller hylla?

Finns det något märke som är bättre/sämre? Vilka märken kan man reparera och hitta reservdelar till?
 
  • Gilla
Ekonomen2
  • Laddar…
Ett svar; bestickhylla.
 
  • Gilla
  • Älska
Woundedknee och 25 till
  • Laddar…
AXS
  • Snabbprogram, även om det inte ska användas jämt.
  • Hylla för bestick
  • Bra hållare för vinglas
  • Armar som inte ris fastnar i.
 
  • Gilla
PDG77 och 10 till
  • Laddar…
Karlia
Ett annat - ljudnivån. För mig var det viktigast. Även om jag tittade på energiåtgång och faktiskt ville ha bestickshylla också.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Att luckan öppnas när programmet är klart, så att den varma och fuktiga disken blir torr. Så att man på morgonen efter direkt kan ställa in torr disk i skåpen.
En så självklar funktion har jag bara sett hos en tillverkare än så länge.
 
  • Gilla
Cjkfhjjjkk och 16 till
  • Laddar…
M martinradbo skrev:
Att luckan öppnas när programmet är klart, så att den varma och fuktiga disken blir torr. Så att man på morgonen efter direkt kan ställa in torr disk i skåpen.
En så självklar funktion har jag bara sett hos en tillverkare än så länge.
Detta är en av de sämsta funktionerna som finns. Den varma ångan kan förstöra både intilliggande stommar och luckor samt bänkskiva.
 
  • Gilla
Cjkfhjjjkk och 22 till
  • Laddar…
Det enda som är viktigt för mig är att den diskar rent, håller bra i årtionden och sedan är enkel och billig att reparera. Allt annat känns rätt onödigt. Ok, ett kortare program och även bara sköljning är bra att ha ibland.
Problemet är bara att hitta något som funkar enkelt och bra nuförtiden. Så kan tyvärr inte tipsa om någon...
 
  • Gilla
Fox Lane och 1 till
  • Laddar…
Bestickhylla och ljudnivå. Ta med tallrikar etc och testa så att de faktiskt passar in bra.

Att knappar bara går att komma åt när luckan är öppen är inga problem så länge som det finns indikation om maskinen är igång eller inte. Vi har bara en diod som lyser på golvet och det räcker gott.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 1 till
  • Laddar…
Ljudnivå och hur korgarna är att packa.
Vill påstå att på vår senaste cylinda kan man välja om luckan öppnas för tork eller ej. Men köket är i ett skick så vi inte är speciellt rädda om det.
 
  • Gilla
SvanteGp och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Bestickhylla och ljudnivå. Ta med tallrikar etc och testa så att de faktiskt passar in bra.

Att knappar bara går att komma åt när luckan är öppen är inga problem så länge som det finns indikation om maskinen är igång eller inte. Vi har bara en diod som lyser på golvet och det räcker gott.
Ok, ljudnivå glömde jag i mitt inlägg. Men är en bestickhylla så viktigt? Ok, för längre saker som slevar och köksknivar skulle det möjligen vara skönt med specifik plats, men de funkar ändå rätt bra att lägga mellan andra grejer tycker jag. Jag har en bänkdiskmaskin med vanlig korg med stående bestick. När jag packar besticken går jag med korgen i handen till alla bestick runtom. Känns snabbt och smidigt. Och besticken blir rena. När disken är klar tar jag ur korgen och tar den till respektive plats där grejer ska ur.
 
  • Gilla
Patrik440 och 8 till
  • Laddar…
Bestickhylla har jag aldrig riktigt förstått tjusningen med. Jag väljer alla dagar i veckan korgen .
i korgen så kan man sortera allt, (ifall man vill) och det finns luft emellan .
Att diskmaskinen öppnas när den är färdig är inte alls bra och ångan förstör mycket runtomkring.
Det viktigaste tycker jag personligen är att man kan ställa skålar lutandes (i en låst position) utan att de tippar över och blir vattenfyllda under disk . (Djupa Frukostskålar) . Hade tidigare asko och nu Ikea rengöra och den tidigare var bättre ur den aspekten .
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno och 6 till
  • Laddar…
P polarsson skrev:
Detta är en av de sämsta funktionerna som finns. Den varma ångan kan förstöra både intilliggande stommar och luckor samt bänkskiva.
Så varm är inte ångan som kommer ut. Inte från maskinen jag hade i alla fall. Luckan öppnas när disken är relativt sval. Grymt när man vill köra ett program innan man ska åka bort. Annars blir ju disken att lukta pyton.

Sen gillar jag att kunna se återstående tid projicerat på golvet.
 
  • Gilla
Anders_sbj och 4 till
  • Laddar…
Zeolittorkning, funkar ju hur bra som helst. Ljudnivå runt 42 så man knappt vet om den är igång. Sen skulle jag inte ens titta på en maskin utan bestikshylla.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 10 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Så varm är inte ångan som kommer ut. Inte från maskinen jag hade i alla fall. Luckan öppnas när disken är relativt sval. Grymt när man vill köra ett program innan man ska åka bort. Annars blir ju disken att lukta pyton.

Sen gillar jag att kunna se återstående tid projicerat på golvet.
Själv gillar jag inte att dra igång diskmaskin innan man åker någonstans i vilket fall som helst. När man inte slår av kran står ju maskinen och slangarna under tryck. Går något sönder blir det inte kul när man kommer hem...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Karlia
På landet har vi diskmaskin som öppnar sig, för min bror var det viktigt. Än har bänkskivan (massivt trä) inte blivit förstörd men jag vet inte om jag tycker att det är en superbra funktion.

Bestickhylla tar lite utrymme, jag fick byta ut de gamla höga dricksglasen till nya lägre. Trots justerbara backar så fungerade de inte.

Ljudnivån är väl mest om ni ska sitta och prata i köket eller har öppen planlösning då är det skönt med tyst diskmaskin!

Märke tror jag mest är tur - gamla maskinen här var 15 år när den började läcka. Den nya jag köpte för ett år sedan är Bosch jag är nöjd med men hållbarhet går inte att säga något om än.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.