Hej allihopa! Mitt första inlägg på byggahus efter flera år av läsande.

Jag har köpt en stuga i Dalarna. Fin fastighet med huvudbyggnad från 1960 eller början på 70-talet + 2 komplementbyggnader i form av dass och gäststuga. De komplementbyggnaderna är byggda 2017 och i fint skick. Däremot är huvudbyggnaden dålig. Plintgrunden har satt sig och därmed lutar huset vilket har medfört att vatten läcker in längs den murade skorstenen. Taket i övrigt är fint med relativt nytt plåt och byggnaden är byggt av en timmerstomme vilket är ruttet på vissa ställen men ändå är solid.

Jag var inne på att riva byggnaden och på samma ställe bygga nytt i ungefär samma storlek. Den nya stugan ska också ställas på plintar men däremot hade jag tänkt att ersätta timmerstommen med vanlig panel och bygga taket högre så jag får plats med en sovloft.
Däremot innebär detta att jag måste krångla med strandskyddsdispens (stugan ligger 80m från vatten) och bygglov så jag funderar på att köra helrenovering istället. I praktiken kommer detta innebära att riva ner allt till plintarna, gjuta om plintar och bygga upp allt igen.

Min fråga är hur stora ändringar jag får göra utan att söka bygglov. Stugan ligger utanför detaljplanerat område vilket innebär att jag har rätt stor frihet vad jag förstår?

Faktum är att jag med en tight budget vill fixa till detta så krångelfritt som möjligt. Har tidigare krånglat med kommunen och det slipper jag helst göra igen.

Vad tror ni? Hur hade ni gjort?
 
R Rewrap skrev:
I praktiken kommer detta innebära att riva ner allt till plintarna, gjuta om plintar och bygga upp allt igen.
Du får iallafall inte riva så mycket på en gång. Det finns inget riktigt säkert svar på hur mycket man får riva, och ändå kalla det renovering.

Jag tror att en välvilligt inställd kommun accepterar att du spara en vägg, tillräckligt för att de inte skall begå tjänstefel om de inte agerar. Men troligen får man inte riva så mycket heller om någon verkligen driver fallet till domstol. Och risken för det ökar markant om det dessutom kan handla om brott mot strandskyddslagen.

Jag tycker du skall kolla med kommunen hur de ställer sig till dina byggplaner. Det finns en enorm variation i hur serviceminded olika kommuner är. Du kanske får en helt annan erfarenhet av processen här. Men läs på lite om vad som gäller först.

Det kanske är värt att undersöka om du kan rikta grunden, och rädda huset till en avsevärt mindre budget än en rivning och återuppbyggnad skulle kosta. jag vet folk som har rivit bort hela grunden, och pallat upp huset, sedan gjutit en platta på mark under huset.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 6 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Du får iallafall inte riva så mycket på en gång. Det finns inget riktigt säkert svar på hur mycket man får riva, och ändå kalla det renovering.
Det är precis det jag försöker få reda på. Hur brukar det göras när en grund ska göras om? För det är egentligen det som är hela problemet här. Hur görs det i befintliga hus?
H hempularen skrev:
Jag tror att en välvilligt inställd kommun accepterar att du spara en vägg, tillräckligt för att de inte skall begå tjänstefel om de inte agerar. Men troligen får man inte riva så mycket heller om någon verkligen driver fallet till domstol. Och risken för det ökar markant om det dessutom kan handla om brott mot strandskyddslagen.
Tror ej det blir brott mot strandskyddslagen, byggnaden kom till innan allmänt strandskydd trädde i kraft och har flygfoton som bekräftar det. Har alltså inget dispens men det behövs inte heller för den befintliga byggnaden. Ska jag riva och bygga nytt är det annorlunda dock. Och då hamnar vi återigen på frågan hur långt jag kan dra renoveringen innan det blir nybygge..
H hempularen skrev:
Jag tycker du skall kolla med kommunen hur de ställer sig till dina byggplaner. Det finns en enorm variation i hur serviceminded olika kommuner är. Du kanske får en helt annan erfarenhet av processen här. Men läs på lite om vad som gäller först.
Har varit i kontakt med kommunen lite då jag har en brygga jag sökte strandskyddsdispens för. Ledtiderna är något enorma hos denna kommun. Under hösten sade dessutom i princip alla på plan och bygg upp sig vilket gör att de i dagsläget har en konsult som kommer in ibland och hanterar ärenden. Går i princip inte att få tag i dem och svar dröjer lång tid. Det är en stor företagsexpansion på gång i kommunen och det känns som att allt krut läggs på det tyvärr.
H hempularen skrev:
Det kanske är värt att undersöka om du kan rikta grunden, och rädda huset till en avsevärt mindre budget än en rivning och återuppbyggnad skulle kosta. jag vet folk som har rivit bort hela grunden, och pallat upp huset, sedan gjutit en platta på mark under huset.
Ersätta med platta hade faktiskt underlättat. Marken är relativ mjuk lera. Ingen aning hur jag skulle gå tillväga dock. Måste jag lossa väggarna från bottenplattan, lyfta upp huset, riva bottenplattan och plintarna och bygga nytt? Dock har jag problemet med murstocken som väger en del.

Jag vet inte riktigt vad som är den bästa vägen att gå här. Är relativt ung och har aldrig renoverat / byggt i denna skala. Händig är jag dock så kommer kunna lösa det mesta med hjälp av vänner / grannar och liknande.

Jag kan gräva fram lite bilder så kanske det blir tydligare.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Det är enklare, billigare och bättre i slutändan att bara riva allting och bygga nytt.
 
Här kommer några bilder:

Stugan sett framifrån (ignorera den horribla gräsmattan, det är fixat):

Enkel stuga och skjul i skogsmiljö, mossigt tak, solarpanel, avskalad natur, delvis snötäckt mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"köket":
Rivnings- eller renoveringsarbete i kök med öppna skåp, rör, brickor och byggnadsavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Föråldrad interiör, träpaneler, oreda, bänk på bord, friliggande rör, avlägsnat golv, mattorullar, förfallen atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vardagsrummet där skadan är mest tydlig:
Oren, skadad interiör med tegelspis, trävägg, renoveringsavfall och byggmaterial på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skadad byggnadsstruktur med mögel och vattenskador, nedfallen isolering och exponerade träbjälkar. Behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet, observera golvet som tryckts upp då väggarna har sjunkit:
Interiör rumsbild med träväggar, bord, kopparkittel, fönster och diverse föremål. Oinredd, rustik stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det som ligger under golvbrädorna, fotot är taget vart bordet står i bilden ovan:

Person står framför trasigt golv; synliga isoleringsmaterial, brädor och skräp. Inomhus, nedslitet, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Du har två lagrum att förhålla dig till, PBL och miljöbalken, den senare för strandskyddet.

Tyvärr ser det rätt kört ut rent juridiskt i alla fall utifrån PBL. Det spelar ingen roll om du river och återuppbygger byggnaden i en massa små steg eller för det i ett enda stort steg, det är i PBLs mening en rivning med en nybyggnation. Åtgärderna kräver således rivningslov och bygglov. Att göra en mindre omfattande reparation kräver inte bygglov.

Miljöbalken med dess strandskydd kan jag sämre. Men i princip måste väl en åtgärd som enligt PBL anses vara en rivning och en byggnation också vara en sån åtgärd som enligt miljöbalken kräver dispens för att genomföras?
 
  • Gilla
Sigge1960 och 5 till
  • Laddar…
H
Vet inte hur det är när du renoverar vägg för vägg så måste man väl ha lov för yttre fasad förändring.
Eller slipper man det när det är utanför detaljplan.?
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Ett hus på plintar borde gå att lyfta med domkrafter för att sedan rikta plintarna för att rikta grunden. Sedan bara reparera det som är skadat. Om du verkligen vill byta hela huset så är den enda säkra vägen att söka bygglov och strandskyddsdispes. Vad du än gör, riv inget förrän alla tillstånd är klara.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Har för mig att det är vägg för vägg som gäller och sen avsluta med taket om det ska göras.Det är iaf så jag alltid gjort och det har varit ok i min kommun. Sen om det är juridiskt ok, ingen aning. Fasadändring måste det väl inte bli så länge den nya ser likadan ut?

Med tanke på bilderna ser det dock ut som det kan bli svårt att ro i hamn med en tight budget..
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Ska du bo där eller är det bara ett hus där man är ibland?
 
  • Gilla
CarVal
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Ska du bo där eller är det bara ett hus där man är ibland?
Fritidshus så det blir ett par veckor på sommaren sen några helger resten av året
 
H Hallerudsbo skrev:
Vet inte hur det är när du renoverar vägg för vägg så måste man väl ha lov för yttre fasad förändring.
Eller slipper man det när det är utanför detaljplan.?
Yttre fasadändring behövs inget lov för utanför detaljplanerat område. Det kommer se väldigt annorlunda ut, framförallt högre bygghöjd samt fler och större fönster.
 
V Vedhuggarrn skrev:
Har för mig att det är vägg för vägg som gäller och sen avsluta med taket om det ska göras.Det är iaf så jag alltid gjort och det har varit ok i min kommun.
Hur menar du vägg för vägg? Om vi tar min stuga som exempel, riva timmerväggen, ersätta med vägg med panel, rinse and repeat med alla väggar? Det blir en hel del extrajobb.
V Vedhuggarrn skrev:
Sen om det är juridiskt ok, ingen aning. Fasadändring måste det väl inte bli så länge den nya ser likadan ut?
Det ligger dessutom utanför detaljplanerat område.
V Vedhuggarrn skrev:
Med tanke på bilderna ser det dock ut som det kan bli svårt att ro i hamn med en tight budget..
Min budget är tight, däremot så har jag skog och en granne som mot ett par flak öl kan tänka sig att såga upp både brädor, reglar och panel. Då är materialet i sammanhanget i princip "gratis". I alla fall vad gäller stomme.
 
  • Gilla
robert_m
  • Laddar…
R Rewrap skrev:
Hur menar du vägg för vägg? Om vi tar min stuga som exempel, riva timmerväggen, ersätta med vägg med panel, rinse and repeat med alla väggar? Det blir en hel del extrajobb.

Det ligger dessutom utanför detaljplanerat område.

Min budget är tight, däremot så har jag skog och en granne som mot ett par flak öl kan tänka sig att såga upp både brädor, reglar och panel. Då är materialet i sammanhanget i princip "gratis". I alla fall vad gäller stomme.
Har också för mig att det är vägg för vägg som gäller för att det ska vara "renovering"
dvs riv, ersätt vägg i 4 omgångar
Plus att du måste fotodokumentera att du verkligen tagit en vägg åt gången.
 
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Har också för mig att det är vägg för vägg som gäller.
Plus att du måste fotodokumentera att du verkligen tagit en vägg åt gången.
Då låter det enklare att ta det genom bygglov och nybygge, speciellt med tanke på vilket skick nuvarande kåk är i.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.