R
A Abies koreana skrev:
"Min mormor slängde alltid ut aska under bärbuskar, rosor och fruktträd" det är alltid det svar man får om man frågar "varför"? Jag är tämligen säker på att mormor aldrig hört talas om tungmetaller utan då när mormor levde skulle allt tas tillvara. Läser man slarvigt gjorda trädgårdsreportage vilket det finns en uppsjö av kan man läsa att det är bra att slänga ut lite aska under bärbuskarna. Vad är det som är så bra undrar jag men den förklaringen ingår inte, påståendet utvecklas inte. Det är oerhört svårt att ta kål på dessa gamla trädgårdsmyter, vi får ju ständigt nya kunskaper genom forskningen och vi som tänkande människor med en önskan om att göra rätt borde ju ha ett öppet sinne för nya rön.

Tungmetaller är t.ex. bly, kadmium, kvicksilver, koppar, arsenik, uran..
En del är biologiskt nödvändiga i mycket små doser medan andra icke essentiella, dvs man vet idag inte om de har någon betydelse alls. Tungmetaller är grundämnen och försvinner aldrig utan anrikas och förs vidare i näringskedjan där toppkonsumenterna är de som drabbas hårdast. Toppkonsumenter är stora rovdjur och rovfåglar samt människan. Det är bl.a. därför som vi inte bör äta fisk från Östersjön alltför ofta, stora utsläpp, gamla synder, finns kvar i form av kvicksilver i fisken.

Det är inte helt korrekt att aska ingår i det naturliga kretsloppet. Man kan påstå det om skogen brinner ner ja, för då har inte mängden tungmetaller ökat utan är samma mängd som träden en gång tagit upp och nu återförs till skogen.
Men en trädgård eller gräsmatta som regelbundet tar emot aska av träd som inte vuxit på gräsmattan, där ökar ju andelen tungmetaller i marken för varje gång man slänger ut aska.
Det är gamla synder i form av icke renade utsläpp som finns kvar i vår natur. Marken runt industrier kan vara kraftigt förorenad, gruvindustrin är en orsak till kvicksilver i sjöar och vattendrag, likaså vet vi idag att södra Sverige har högre halter av metaller pga av närheten till utsläpp från kontinenten. Beroende på var i landet trädet har vuxit kan halten av tungmetaller variera.

Att slänga basisk aska på surjordsväxter är ingen bra idé. Vatten + aska blir lut, lut är frätande.
På naturvårdsverket hemsida står det att man kan slänga askan i trädgården, men man skall inte sprida den där man odlar frukt, bär o grönsaker.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
På naturvårdsverket hemsida står det att man kan slänga askan i trädgården, men man skall inte sprida den där man odlar frukt, bär o grönsaker.
Exakt, och vän av ordning frågar sig då, varför skall vi inte sprida aska över det vi skall äta. Vad tror du?
 
R
A Abies koreana skrev:
Exakt, och vän av ordning frågar sig då, varför skall vi inte sprida aska över det vi skall äta. Vad tror du?
Tänk om det en gång har brunnit i skogen där man plockar blåbär och lingon?

Konstig att det finns människor på Island och hästar också, de lever ju på en stor askhög.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
R RapidSledge skrev:
Tänk om det en gång har brunnit i skogen där man plockar blåbär och lingon?

Konstig att det finns människor på Island och hästar också, de lever ju på en stor askhög
Det har alltid brunnit i skogen där du plockar bär - någon gång. Läs en gång till vad jag skrivit om anrikning av metaller.
 
A AndersS skrev:
Man blir rätt förvillad då det i andra forskningar trycker på problemen med försurning.
Här åker askan ut i landen, speciellt buxbomen blir riktigt glad där bladen inte längre blir gul/röda.
Vi har haft stora problem med försurning av mark och sjöar. Surt regn har vi alla hört talas om men det har blivit mycket bättre. Försurningen orsakas av förbränning av svavelhaltig kol och olja men effektivare rening har gjort att nederbörden är allt mindre sur.

Buxbom är en av, inte alltför många växter skulle jag säga, som kräver kalkhaltig jord med ett högt pH värde. Den är också gödselkrävande så din iakttagelse av att buxbomen mår bättre är säkert korrekt. Vill du inte använda aska går det lika bra med lite kalk och ett fullgott gödselmedel.
 
R
A Abies koreana skrev:
Vi har haft stora problem med försurning av mark och sjöar. Surt regn har vi alla hört talas om men det har blivit mycket bättre. Försurningen orsakas av förbränning av svavelhaltig kol och olja men effektivare rening har gjort att nederbörden är allt mindre sur.

Buxbom är en av, inte alltför många växter skulle jag säga, som kräver kalkhaltig jord med ett högt pH värde. Den är också gödselkrävande så din iakttagelse av att buxbomen mår bättre är säkert korrekt. Vill du inte använda aska går det lika bra med lite kalk och ett fullgott gödselmedel.
Sålänge det är foderkalk ja.
 
A Abies koreana skrev:
Den är också gödselkrävande så din iakttagelse av att buxbomen mår bättre är säkert korrekt. Vill du inte använda aska går det lika bra med lite kalk och ett fullgott gödselmedel.
Bättre med min aska då behöver inte den transporteras iväg för extra hantering och ingen kalk först produceras och sedan transporteras. Känns i bland som vi kanske bara ser en del av hela det komplexa liv vi lever ;)
Säger inte att du har fel i sakfrågan, men kanske är lite färgad av "ditt yrke"/intresse utan intressant läsning.
 
Blir tyvärr ofta lite svart eller vitt, saknar kvantifiering t.ex. om jag slår ut 5 L aska/år på 1000 kvm kontra 20 L på samma area.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.