DMOL skrev:
Nej det finns inget skydd mot detta. Det ligger i sakens natur, att trådlös kommunikation är trödlös vid ett eller annat tillfälle. Men det är klart att det finns krafter som vill tjäna pengar på att sälja faraday cage-fodral för lättlurade.
Trådlös kommunikation kan givetvis blockeras. Exempelvis via en sån här:

http://nasafes.com/produkt/keyless-...-leather-faraday-cage-for-keyless-go-systems/

Det är svårt att uttala sig om just denna fungerar men rent principiellt borde det fungera. Det är trots allt rätt svaga signaler det handlar om.

I ditt exempel kan man väl knappast ha använd rullande koder heller, dessa är ju bara giltiga en gång enligt den mottagna sekvensen. Fjärrkontroller till bilar har mycket längre räckvidd än ett passivt RFID-chip för lås.
 
Redigerat:
D
DMOL skrev:
Det finns några publikationer på området. Dessa är dock inte aktuella för t.ex. de nya bmw/volvomodellerna som stjäls nu.
[länk]
Är väl rolljam du avser. Men detta är ju som sagt inte aktuellt för passiva RFID-system.

Det går ju utforma rullande koder på en massa olika sätt, men för att det ska vara rimligt säkert behöver koderna bara vara giltiga en mycket kort tid, då funkar inte vanlig rolljam.

För mitt eget system har jag en form av rullande kod som är synkad till tiden, en kod som är giltig just nu blir då ogiltig en kort stund efter och kan inte användas. Liknar användning av RSA-dosa.

Tror inte att det är så svårt att utforma säkra system med koder men biltillverkare är väl mer intresserade av att det ska vara billigt för stora volymer. Kodlås går ju förresten också att hacka genom att kolla när någon knappar eller avlyssna via riktad eller dold mikrofon och kanske även i kombination med att kolla vilka knappar på knappsatsen som används mest. Inga system är helt säkra. Och ännu idag hör man om folk som gömmer dörrnyckeln i blomkrukan utanför dörren...
 
Redigerat:
D
DMOL skrev:
Du var intresserad av krypteringen ovan, men krypteringen och autentisering är ointressant vid en relay attack av ett nyckellöst system som du nu kunde se i videon eftersom man bara vidarebefordrar signaler.
[länk]
Autentisering skulle funka men då krävs tvåvägskommunikation. Envägs skulle funka om man har en säker tidskälla i bägge ändar, typ ett GPS-chip, då skulle återsända koder hinna bli ogiltiga. Vad gäller just bilar vore det bästa om man inte alls hade trådlös kommunikation utan att nyckeln kommunicerar tvåvägs med bilen då den sätts i låset. Då blir det väldigt svårt att avlyssna och påverka kommunikationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.