Y
* Tvätta inte mer. Desto mer färgpigment försvinner.
* Dekorera rummet med möbler och mattor.
* Vänta några veckor och se om det är lika retsamt för ögat då.

* Kolla om fogtillverkaren säljer färgstift som hävdar återställa färgen.

* Ifall det sitter skit i fogen, så skrapa bort den lite lätt med kniv eller något. Tror jag gjorde så, för gnugga med papper eller annat blir tusen gånger värre.

Stör det efter många veckor med inrett badrum.. Ja, fräs ur med multimaster. Och gör det med rätt djup. Och i med annan fog antingen ljus, eller "svart". inte antracit igen. Ingen firma kommer med glädje göra det åt er för dom är rädda att skada skyddet under. Förr la man fuktskyddet under golvspacklet, numera är det ovanpå och det är lätt att fräsen når ner och gör hål. Så räkna med att ni får fräsa själva.

//och tack vare forum så lärde jag mig att inte ha på golvvärmen när golvet är nytt. det sa inte golvläggarna något om så kunde likagärna blivit att jag piskat på med värme och förstört allt, så tänk på det du med//
 
Redigerat:
Tänkte att det var dags med lite återkoppling!

Jag lessnade på fogen och chansade på att "strunta i" era råd, jag köpte Kalkosan och ättika och sprädde ut, (först vattnade jag golvet) sen skrubbade jag med fläcksuddare/borste överallt och som tur var gick allt bra! Fogen ser idag klart bättre ut nu än innan och tycker inte den tappat särskilt mycket pigment (om ens något?) den är nu mörkgrå iallafall.

Funderar dock på att "olja in" plattorna för att få ett mer levande golv men åsikterna verkar gå isär där huruvida man bör göra det i ett badrum, vad är det som gäller?

Tusen tack för hjälpen allihopa iallafall angående fogen! Mycket uppskattat :)

Edit: golvvärmen är fortfarande av som tur är! Tack iallafall :)
 
Y
Jag har frågat runt rätt mycket om lack och fått nobben överallt. Men...

Jag testade två olika skifferoljor.. men effekten höll sig inte så länge. Mina plattor sög inte i sig detta ordentligt, man får lägga flera lager och låta oljan få lång tid på sig att försöka tränga sig ner.


"FILA - härdande fläckskyddsmedel med våteffekt" är ett dyrt medel som jag fastnade för. På köksbänken har jag flertal prover på överblivna klinkerskivor som jag testat att lacka i olika antal lager med lack. Och det blev väl bra, på så vis hittade jag den nivå av glans jag gillade bäst.

Man måste hitta något som biter ytligt för plattorna suger så dåligt. En lack bör då vara bättre vill jag tro, än olja som behöver kunna tränga ner i materialet.

Fast efter lång tid nu så tänker jag inte på mitt naturella golv och hopparöver att lacka, man får ju vara beredd på att lacka om och om igen allt eftersom det slits av att man går på det. Känns sådär när det står saker ivägen osv.
 
Redigerat:
V Volatyle skrev:
Hej,

Vi har precis flyttat in i vårt nya eksjöhus och har ett litet problem. I badrummen har vi valt ett svart kakel med antracitgrå fog. Den fogen är nästan svart kan man säga...

Det såg jättebra ut när kakelsättaren fogat men sen har snickarna varit här och stökat då jasg misstänker det hamnat slipdamm och allt möjligt i fogen efteråt... Något jag trodde skulle bli enkelt att städa bort!

Shi fick jag... Har skrubbat med tandborste och grön tvättsvamp och det ser fortfarande förjävligt ut med vita pigment överall


Det var länge sedan. Hur är det nu med fogarna? Fick samma problem.
 
Efter badrumsrenovering har vi städat klart och upptäckt att mörka fogar mellan klinker är ojämt ljusgrå. Det städas inte. Har provat med ättika, grön soppa, olika städmedel samt bortstning. Plattsättare skyller på rörmokare som inte skyddat golvet. Och en annan plattsättare påstår att han aldrig haft problem med att städa efteråt det värsta byggdammen.
Vad ska jag tänka? Vems fel är det?
Finns det något medel som kan ta bort byggdammen ur fogarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.