Hej,

Vi har precis flyttat in i vårt nya eksjöhus och har ett litet problem. I badrummen har vi valt ett svart kakel med antracitgrå fog. Den fogen är nästan svart kan man säga...

Det såg jättebra ut när kakelsättaren fogat men sen har snickarna varit här och stökat då jasg misstänker det hamnat slipdamm och allt möjligt i fogen efteråt... Något jag trodde skulle bli enkelt att städa bort!

Shi fick jag... Har skrubbat med tandborste och grön tvättsvamp och det ser fortfarande förjävligt ut med vita pigment överallt.

Någon som har ngt tips?

uploadfromtaptalk1386522668402.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är det verkligen skräp som hamnat där efteråt? Du skriver att det såg bra ut efter att kakelsättaren fogat. När såg du fogen då, var det flera dagar efteråt? Det är annars ett rätt vanligt fel att pigmentet tvättas ur fogen om man går på med tvättsvampen för tidigt / med för mycket vatten.

Jag tycker nämligen att det borde vara relativt enkelt att få bort om det vore gipsdamm o dylikt.
 
vectrex skrev:
Är det verkligen skräp som hamnat där efteråt? Du skriver att det såg bra ut efter att kakelsättaren fogat. När såg du fogen då, var det flera dagar efteråt? Det är annars ett rätt vanligt fel att pigmentet tvättas ur fogen om man går på med tvättsvampen för tidigt / med för mycket vatten.

Jag tycker nämligen att det borde vara relativt enkelt att få bort om det vore gipsdamm o dylikt.
Jag håller med... Grejen är den att vi har en pelare med mosaik på väggen där samma fog använts och där är den helt perfekt. Den har dock inte varit utsatt för smuts och damm på samma sätt.... Jag ringde kakelsättaren nu och fick svaret att det "är ofta problem med mörka fogar" men att han tyckte jag skulle pröva att pensla i grön såpa i fogarna...

Vol
 
C
Försök med HG Supercleaner for grout o sedan HG Superprotector for grout on wall and floor.

Jag har fått tag I supercleaner här på Tenerife o väntar på protector från England.Har inte prövat än men har prövat HG:s produkter tidigare, t.ex. deras halkskyddsmedel(osynligt) I badkar o det fungerade bra.

HG är ursprungligen en svensk product....

Läs mer på google...
 
Det kan även vara kalken som tränger fram ut fogen. Att en antracitfog blir flammig är inget ovanligt. Men på den bilden du visar ser man ju inte någon tillstymmelse till Antracit, ser mer ut som en Basalt
 
Har även jag exakt samma problem, vi har precis fått vårat badrum renoverat och vi valde schönox mörkgrå fog. Det ser likadant ut här som det gör på bilden (ungefär) och det går inte att få "rent".

Fick du det snyggt på något sätt? Hur gjorde du?

Oerhört tacksam för svar!

mvh,
Anders
 
Eken1992 skrev:
Har även jag exakt samma problem, vi har precis fått vårat badrum renoverat och vi valde schönox mörkgrå fog. Det ser likadant ut här som det gör på bilden (ungefär) och det går inte att få "rent".

Fick du det snyggt på något sätt? Hur gjorde du?

Oerhört tacksam för svar!

mvh,
Anders
Hej,

Tyvärr ser det likadant ut. Men svenskakakel ska ha något medel som färgar det igen... Har dock ej testat ännu.

Johan
 
Tråkigt att höra..

Har du provat att "syratvätta" fogarna? Om ja, blev det någon skillnad? läst lite om det men vet inte om det är det vi behöver göra...
 
Eken1992 skrev:
Tråkigt att höra..

Har du provat att "syratvätta" fogarna? Om ja, blev det någon skillnad? läst lite om det men vet inte om det är det vi behöver göra...
Ej testat...
 
Okej, jag ska höra med firman som fixade, får jag något vettigt svar säger jag till, annars provar jag nog att syratvättar själv och återkommer med resultat.

Tack för hjälpen!
 
Y
antracit är grå... slutade med att jag fräste ut allt och i med en som hävda sig var svart istället, den blev skapligt mörk.

syratvätta inte, då försvinner färgpimenten om något, det misstaget gjorde jag och fick fräsa ut allt och foga igen, för andra eller tredje gången.. förträngt detta..

ju mörkare fog... är mörk ibörjan sen släpper färgen ju oftare man tvättar den.. därför är det så få som säljer svart för det håller sig inte svart

Det tar några timmar att fräsa ur allt.. Men man slinter och repar klinkern... sen setill att plasta dörröppning och annat för slipdammet hamnar precis överallt i huset. tog lång tid att städa.

--

jag tyckte mina fogar blev snygga när dom var blöta, för då blev dom mörkare, så jag forskade mycket om man kunde lägga olja eller lack... det går inte... ingen vågar garantera dig att golvet andas då... jag hittade någon olja som skulle funka... slutade dock med att jag lätbli och efter några månader slutar man bry sig.

---
försöker du tvätta fogarna så finns en speciell svamp för detta, vanliga disksvampar finns kanske risk att små bitar rivs loss och fastnar. jag hade elände med ludd från trasor och annat... använd två hinkar vatten.. för du drar med dig fog över hela golvet annars... blöt svamp, ner i hink 1, sen hink 2, sen torka golv.. repetera.

----

köp stor fluffig matta och täck det värsta med.
 
Redigerat:
Intressant... det du säger att "jag tyckte mina fogar blev snygga när dom var blöta" är exakt så jag känner,

Med tvätta fogarna menar du syratvätt? Trots att du anser att färgpigmenten försvinner något undrar jag om det kommer bli ljusare än det är nu (innan det är blött) eller bara en bit ljusare än den kulören fogen har när den är blöt?
 
Använd en fogskrapa och ta bort ett par millimeter och sen köper du ny fog och blandar till och fogar om. Inte hela golvet, men en större yta än där du fått missfärgningen. Om det vita kommer tillbaka har du fått kalk- eller saltutfällningar, vilket är ganska vanligt i mineraliska ämnen.
 
Y
fogarna blir ljusare och ytan något fulare. I mitt fall så hade fogtillverkaren reparationsstift att erbjuda som skulle återge kulören. Denna köpte jag men har inte testat än för jag skulle bli förkrossad om fogarna blev sämre och jag tvingas fräsa bort även dessa(på en låda). Orkar inte mer nu utan golvet är omfogat 2-3gånger vilket får räcka. Nu vågar jag knappt tvätta golvet i rädsla att pigmenten rinner bort. haha

Nu fick jag fel instruktion av säljaren angående syra. han menade den var ofarlig så jag plaskade ju som tusan med detta och specialsvampen. Detta var fel. Medlet är starkt och bara menat att använda dagen efter fogning för ta bort spill, inte flera dagar senare. Chefen för butiken medgav att rådet var fel och att jag inte skulle använda syra alls på denna fog... men dom tog inte på sig något ansvar ändå.

Så utifrån mitt elände i badrummet så hade jag antingen valt att gilla läget, för man tänker inte på det om några månader. Eller fräsa ur och välja annan fog. Som i mitt fall valde jag en som var en plast varriant, svart.. som inte var svart svart men så nära man kan utan att välja epoxy fog som offentliga badrum har.

att bara ta bort några millimeter... lite utaman ödet, för få millimeter och fogen biter sig inte fast och lossnar sen. Men hela djupet ska man inte för då riskerar du att punktera tätskicktet vilket inte är sådär superduperbra.


jag testade faktiskt att dra ett ytskickt med fog. bara blanda och smetade på med fingret... blev jättefint, tills man nudda med vatten och det försvann igen, hehe

---

att skrapa ur fogar, gick faktiskt stabilare med multimaster och framförallt fortare, jag slant oftare med den handskrapan.. inte kul med repor.. köpt multimaster för 300kr. sen speciellt blad för fogar för typ 250kr.. gör en markering på bladet vilket djup du ska hålla dig på..
 
Redigerat:
T
Syra ska man absolut inte använda på fogen:thumbdown: Syran används bara för att ta bort eventuella cementhinnor på klinker och innan man använder syran så ska man mätta fogarna med vatten så inte dessa blir skadade.

Som jag har sagt innan, skippa svartfog och antracitfog, jävla skitprodukter som nästan aldrig blir jämna i kulören eller så fälls det ut kalk efter ett tag.

Säkraste och snyggaste kortet är vanlig grå fog som passar till allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.