Hej
Jag gör ett projekt i skolan och behöver veta:

Hur många tegelbyggnader det finns i Sverige?
Hur många tegelbyggnader byggdes under 2012 och 2013?

Länka gärna till lämpliga sidor. Tack!
 
Är det du eller vi som ska göra ditt projekt?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Detta är bara några frågor som jag inte hittar svar på som är ungefär 0,2 % av projektet.
Synd att du ta illa upp när man söker lite hjälp.
 
Frågan är om det finns statistik på det, men några tips kan ju vara att kolla med SCB och villaägarnas riksförbund till att börja med.

13:e marinen har nog bara vaknat på fel sida idag :)
 
  • Gilla
Hellly
  • Laddar…
Tack mexitegel, har spanat på SCB och ska kika på ditt andra tips. Men som du säger den statistiken verkar inte riktigt finnas.
Bonnier tack för de tipset det visste jag inte.
 
AnneFi
Vad menas ens med tegelhus?
Jag säger att jag bor i ett tegelhus som är putsat.
Ett trähus klätt i tegel är enl mig inget tegelhus. Inte så vanligt att bygga i tegel idag väl?
 
Är lika fel att säga stenhus när man egentligen menar porösa stenar som lecablock eller betong i en eller annan form påslabbade med puts :)
Eller gud förbjude legobygge i frigolit.

Vi bor med i tegelhus ;)
Hålbetong,siporex och tegel lite blandat hursom och lite svårt att veta vad som är var utan att demolera en massa samt gjutna valv så liite bättre än träregelverk anser jag, rent hållbarhetsmässigt men uselt isoleringsmässigt.
Fått för mig att det är siporex i ytterväggarna men är inte helt övertygad om att det är så överallt.
 
AnneFi
Blindnit skrev:
Är lika fel att säga stenhus när man egentligen menar porösa stenar som lecablock eller betong i en eller annan form påslabbade med puts :)
Eller gud förbjude legobygge i frigolit.

Vi bor med i tegelhus ;)
Hålbetong,siporex och tegel lite blandat hursom och lite svårt att veta vad som är var utan att demolera en massa samt gjutna valv så liite bättre än träregelverk anser jag, rent hållbarhetsmässigt men uselt isoleringsmässigt.
Fått för mig att det är siporex i ytterväggarna men är inte helt övertygad om att det är så överallt.
Jag undrade mest om frågan var hur många hus som byggdes i tegel idag eller med tegelfasad.
 
Tegelfasad håller på att försvinna, människorna som behärskar konsten att mura fasad är en minoritet. I byn jag bor i murades det upp ett nytt hus med mörkare fasadtegel med flera lägenheter, snyggt är min åsikt.

mvh
 
AnneFi
spekerök skrev:
Tegelfasad håller på att försvinna, människorna som behärskar konsten att mura fasad är en minoritet. I byn jag bor i murades det upp ett nytt hus med mörkare fasadtegel med flera lägenheter, snyggt är min åsikt.

mvh
Haha! Roligt det blev här hemma nu.
Frågade sambon om han var en minoritet.
Han svarade bara "Jepp, de flesta lär sig att putsa men vi kan tegel."
Kan han få vara stolt över i några timmar. :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
Just nu är tegel inte så populärt men för var det tvärt om många hus som var putsade blev tegel vid renovering.
 
Hellly skrev:
...
Hur många tegelbyggnader det finns i Sverige?
Hur många tegelbyggnader byggdes under 2012 och 2013?...
Jag skulle kunna tänka mig att den enda praktiskt framkomliga vägen att få svar på frågorna är att:


  • Göra ett slumpmässigt urval av svenska kommuner
  • Undersöka varje byggnad i urvalet (kanske begränsat till småhus?) och vad de är byggda av
  • Undersöka slutbevis för nybyggda fastigheter avgivna åren 2012 och 2013
  • Undersöka byggnadssätt hos dessa hus.
  • Dra slutsatser utifrån dessa stickprov till hela landet, med beaktande av konfidensintervall utifrån stickprovens storlek.

Att tro att det bara är att googla visar att man tror att någon annan redan har gjort jobbet.
Så är ofta inte fallet.

Naturligtvis måste man, som nämnts ovan av t.ex. AnneFi, definiera vad ett "tegelhus" egentligen är.


//Gammal statistiker :)
 
  • Gilla
Hellly
  • Laddar…
Smartast är nog att ringa något försäljningskontor för något danskt tegelbruk i Sverige. Är det någon som har koll på detta är det naturligtvis producenten och säljkontoren, dom måste ju känna sin marknad. Det fanns visst 500 tegelbruk i Sverige för 100 år sedan, idag vet jag inte om det finns något kvar öht, iaf i industriell skala.
Men vad kan vara en rimlig gissning om vi utgår ifrån att det handlar om enbart tegel, eg inte fasadtegel....... 50st??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.