K kniv skrev:
Sen går det ju att klyva med en cirkelsåg eller sänksåg också, allt beror på ämnets längd och hur många man ska göra… Är nog inte direkt värt det att köpa en ny bordssåg för enstaka foder. Men ser man andra användningar längre fram så kanske det är värt det, det är ju högst personligt
absolut. Sen är det ju så att jag ser ett behov av att köra olika bredder och ”svängar” på samma foder/brädor/plankor, eftersom det kan vara ganska vågigt i ett gammalt hus, om du förstår vad jag menar. Vissa maskiner är kanske enklare att göra sånt på, än andra.
 
K
F fuentes skrev:
absolut. Sen är det ju så att jag ser ett behov av att köra olika bredder och ”svängar” på samma foder/brädor/plankor, eftersom det kan vara ganska vågigt i ett gammalt hus, om du förstår vad jag menar. Vissa maskiner är kanske enklare att göra sånt på, än andra.
Nej jag förstår faktiskt inte vad du menar med ”svängar”.
 
F fuentes skrev:
absolut. Sen är det ju så att jag ser ett behov av att köra olika bredder och ”svängar” på samma foder/brädor/plankor, eftersom det kan vara ganska vågigt i ett gammalt hus, om du förstår vad jag menar. Vissa maskiner är kanske enklare att göra sånt på, än andra.
En klyvsåg ska du inte ens tänka att såga svängar på..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
F fuentes skrev:
Okej tack! Om jag, exempel, ska klyva en furustav på 21x21 mm, kommer det också gå med stor klinga, få tänder?
Ja, inte bara det, det "går" tvärtom inte att klyva med en fintandad klinga.
Antar att du oroar dig för "finishen" på snitten, och tja, sågat är ju sågat. Det är svårt att få perfekt finish utan efterbearbetning. Men det blir inte bättre av att försöka klyva med en fintandad klinga.
 
Frustrator Frustrator skrev:
En klyvsåg ska du inte ens tänka att såga svängar på..
då gissar jag att en bandsåg är lämpligare för de ändamålen.
 
K
F fuentes skrev:
då gissar jag att en bandsåg är lämpligare för de ändamålen.
Ja, för all typ av figursågning är såklart en bandsåg bättre. Vad är det du ska göra egentligen?
Klyva dörrfoder till smalare? Såga ut profiler i ämnen? Två vitt skiljas applikationer
 
K kniv skrev:
Ja, för all typ av figursågning är såklart en bandsåg bättre. Vad är det du ska göra egentligen?
Klyva dörrfoder till smalare? Såga ut profiler i ämnen? Två vitt skiljas applikationer
det kommer bli lite smala fönstersmygar, men även klyva ytterpanel på vissa ställen. Och allt däremellan. Har som sagt cirkelsåg och sticksåg, men det är inte allt för roligt att använda i såna här situationer :)
 
K
F fuentes skrev:
det kommer bli lite smala fönstersmygar, men även klyva ytterpanel på vissa ställen. Och allt däremellan. Har som sagt cirkelsåg och sticksåg, men det är inte allt för roligt att använda i såna här situationer :)
Då duger en bordssåg och den klingan som medföljer. Vill du sen klyva mer massivträ och annat lite mer special så kan du köpa en speciell klyvklinga när du väl behöver den.
 
K kniv skrev:
Då duger en bordssåg och den klingan som medföljer. Vill du sen klyva mer massivträ och annat lite mer special så kan du köpa en speciell klyvklinga när du väl behöver den.

Okej! Schysst! Nedan har jag konkret exempel. Virket jag kan nalla ifrån är ca 43x21 mm. Då kanske en bordssåg klarar detta?
Svartvit bild av skadat hörn med mätmarkeringar, trolig fuktskada, och synlig kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
F fuentes skrev:
Okej! Schysst! Nedan har jag konkret exempel. Virket jag kan nalla ifrån är ca 43x21 mm. Då kanske en bordssåg klarar detta?
[bild]
Det där fixar valfri bordssåg med valfri standardklinga. Såga en 10mm bred remsa av ämnet du har och skjut fast med dyckert i karmen så blir det bra.
//Gustaf
 
  • Gilla
fuentes
  • Laddar…
fatsug fatsug skrev:
Det där fixar valfri bordssåg med valfri standardklinga. Såga en 10mm bred remsa av ämnet du har och skjut fast med dyckert i karmen så blir det bra.
//Gustaf
sista frågan då, låt säga att det inte är 10 mm överallt, utan pendlar mellan 7-13 mm, vad är bästa lösningen då? Köra kring 10-11 mm rakt av och slaska på med färg/spackel?
 
F fuentes skrev:
sista frågan då, låt säga att det inte är 10 mm överallt, utan pendlar mellan 7-13 mm, vad är bästa lösningen då? Köra kring 10-11 mm rakt av och slaska på med färg/spackel?
Jag har använt två olika lösningar för detta problem, som är vanligt i gamla skeva hus. Antingen bygger man en liten jigg för att såga snett i bordssågen eller så har jag använt cirkelsåg med skena. Det senare kan vara lite knepigt när det är småbitar som skall kapas, men båda metoderna funkar.
 
  • Gilla
fuentes
  • Laddar…
K
F fuentes skrev:
sista frågan då, låt säga att det inte är 10 mm överallt, utan pendlar mellan 7-13 mm, vad är bästa lösningen då? Köra kring 10-11 mm rakt av och slaska på med färg/spackel?
Är det ojämnt hela vägen hade jag grovklyvt med bordssågen till 13mm och sen sticksåg för att följa konturen på de ställen där väggen buktar ut. Om det är en rak kil, med 7mm i ena änden och 13mm i andra hade jag tagit sänksågen med skena.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.