Hej! Är lite sugen på klyvsåg. Jag tycker dock de sågar man ser levereras med få, men stora tänder på klingorna.

Hur blir det om man ska klyva typ små/tunna/smala saker, exempelvis vanliga dörr-/golvlister? Spelar det ingen roll pga snabb rotation? Det jag efterfrågar är kanske en liten snabb miniguide för lämplig klingstorlek/tandantal i förhållande till typ jobb som ska utföras.
 
K
En klyvklinga där du sågar längs med fibrerna ska ha få tänder. En kapklinga där du sågar tvärs över fibrerna ska ha många tänder.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
K
För att klyva ett vanligt 12mm foder går det fint med standardklingan som medföljer den bordssåg du avser köpa. Vilken som du bör köpa finns otaliga tråda om redan.
 
K kniv skrev:
För att klyva ett vanligt 12mm foder går det fint med standardklingan som medföljer den bordssåg du avser köpa. Vilken som du bör köpa finns otaliga tråda om redan.
Okej tack! Om jag, exempel, ska klyva en furustav på 21x21 mm, kommer det också gå med stor klinga, få tänder? Så länge jag kör längs fibrerna?
 
Klyvsåg skaffar man när man behöver klyva mängder med 2 tums plank.
Att klyva ett foder går jättebra med en normaltandad klinga (universal) som också går bra att kapa samma foder.

Vad har du för bordssåg?

Protte
 
E
Du ska ju inte ha klingan i maxhöjd när du sågar. Den ska vara inställd ca en halv cm högre än ämnet. På så vis Skär tänderna optimalt i trät. Du borde leta upp lite info om hur man använder verktyget du ska köpa. Kanske youtube eller en bra bok om grundläggande snickeri?
 
F fuentes skrev:
Okej tack! Om jag, exempel, ska klyva en furustav på 21x21 mm, kommer det också gå med stor klinga, få tänder? Så länge jag kör längs fibrerna?
Ska du såga så delikata grejer skulle jag säga att en bandsåg är bättre.
 
K
nimhed nimhed skrev:
Ska du såga så delikata grejer skulle jag säga att en bandsåg är bättre.
Ja det går ju fint att klyva med en bandsåg också, även där finns det sågband som är gjorda för det. Inte optimalt att klyva med ett fint, tunt figursågsblad.
 
E Elendil skrev:
Du ska ju inte ha klingan i maxhöjd när du sågar. Den ska vara inställd ca en halv cm högre än ämnet. På så vis Skär tänderna optimalt i trät. Du borde leta upp lite info om hur man använder verktyget du ska köpa. Kanske youtube eller en bra bok om grundläggande snickeri?
Jo precis, jag har ju kört cirkelsåg och sticksåg länge, samt kapsåg och klarat mig på det. Det är många olika dimensioner så det behövs nog både klyvsåg och bandsåg :)
 
K
F fuentes skrev:
Okej tack! Om jag, exempel, ska klyva en furustav på 21x21 mm, kommer det också gå med stor klinga, få tänder? Så länge jag kör längs fibrerna?
Varför stor? Vad har storleken med det hela att göra… Du ska alltid ställa in höjden på klingan så den inte är för hög över ämnet, klyv aldrig på maxhöjd om inte ämnets tjocklek kräver det.

Furu är ett mjukt träslag så den klinga som följer med när man köper en bordssåg duger mycket väl till att både kap och klyva furu.
 
F fuentes skrev:
Jo precis, jag har ju kört cirkelsåg och sticksåg länge, samt kapsåg och klarat mig på det. Det är många olika dimensioner så det behövs nog både klyvsåg och bandsåg :)
Driver du stor verksamhet så du behöver en klyvsåg. Jag försörjer mig delvis på snickerijobb och klarar mig med en stadig bordssåg och normaltandad kling och börjar med tvåtums plank.

Har jobbat på och besökt en del snickerier och det är ytterst få som har en riktig klyvsåg.

Om du nu är i behov att klyva mycket och tjockt virke så skaffa en klyvklinga till din bordssåg och lägg klyvsågspengarna på en bättre bordssåg eller något annat kul verktyg.

Protte
 
K kniv skrev:
Ja det går ju fint att klyva med en bandsåg också, även där finns det sågband som är gjorda för det. Inte optimalt att klyva med ett fint, tunt figursågsblad.
Sant. Jag tänkte mest att klingan äter upp för mycket av materialet när man ska klyva tunna saker. Man måste ju räkna med 3mm bortfall, vilket jämfört med ett bandsågsband är väldigt mycket.
 
prototypen prototypen skrev:
Driver du stor verksamhet så du behöver en klyvsåg. Jag försörjer mig delvis på snickerijobb och klarar mig med en stadig bordssåg och normaltandad kling och börjar med tvåtums plank.

Har jobbat på och besökt en del snickerier och det är ytterst få som har en riktig klyvsåg.

Om du nu är i behov att klyva mycket och tjockt virke så skaffa en klyvklinga till din bordssåg och lägg klyvsågspengarna på en bättre bordssåg eller något annat kul verktyg.

Protte
Ni hör ju hur kunnig jag är :) är inte bordssåg och klyvsåg samma sak?
 
Det här är en klyvsåg, har ett litet smalt bor och ofta försett med matarverk så man slipper stå och putta på virket.
Äldre bandsåg i verkstad, använt skick, verktyg spridda, klara färger, industriell känsla, anonym plats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är en bordssåg eller justersåg som jag fått lära mig att det heter.
Stort bord så man kan dela en helskiva.
Skjutanslag så man kan kapa långa bitar.

En cirkelsåg i en verkstad med tillbehör och gröna maskindelar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Protte

PS klingan på klyvsågen ser lite tättandad ut.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
K
Sen går det ju att klyva med en cirkelsåg eller sänksåg också, allt beror på ämnets längd och hur många man ska göra… Är nog inte direkt värt det att köpa en ny bordssåg för enstaka foder. Men ser man andra användningar längre fram så kanske det är värt det, det är ju högst personligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.