Nu är jag inte insatt i vad lagen säger och så vidare, men att hävda att alla inte har möjlighet att ombesörja sina grovsopor själva är bara struntsnack. Även om du själv inte äger en bil eller känner någon som har det, eller saknar möjlighet att hyra släp eller inte ens kan gå upp ur sängen själv. Så kan du fortfarande köpa tjänsten av någon.

När jag satt i BRF hade vi inte någon grovsophantering. Hade någon medlem propsat på det hade jag inte tvekat en sekund att driva att höja avgiften med motsvarande peng och då vara tydlig med att den delen av höjningen motsvarar grovsophanteringen som medlemmarna önskat sig. Bara för att trycka upp det extra tydligt i ansiktet på folk att man inte får något gratis.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Även om du själv inte äger en bil eller känner någon som har det, eller saknar möjlighet att hyra släp eller inte ens kan gå upp ur sängen själv. Så kan du fortfarande köpa tjänsten av någon.
Med ditt resonemang kan man ju lika gärna fråga varför föreningen överhuvudtaget erbjuder några gemensamma tjänster. Varför ska det finnas ett gemensamt cykelrum, garage, barnvagnsrum, sandlåda, lekplats? Folk kan ju parkera på gatan, förvara vagnar och cyklar hemma och leka i kommunala lekparker eller hyra privat cykel- och vagnförvaring (enligt ditt resonemang). Ingen i mitt hushåll använder något av de men betalar gladeligen månadsavgifter för att andra ska ha tillgång till de. Kanske ska avskaffa soprummen också, eftersom folk ju kan fixa privat sophämtning istället?

tensiden tensiden skrev:
När jag satt i BRF hade vi inte någon grovsophantering. Hade någon medlem propsat på det hade jag inte tvekat en sekund att driva att höja avgiften med motsvarande peng och då vara tydlig med att den delen av höjningen motsvarar grovsophanteringen som medlemmarna önskat sig. Bara för att trycka upp det extra tydligt i ansiktet på folk att man inte får något gratis.
Vem sa att man skulle få något gratis? En annan sak som du verkar ha missat är att kommunen redan erbjuder hämtningstjänster till låga avgifter, då man bara betalar engångsavgifter per tillfälle och per kolli. Ett av förslagen var att kommunens avgifter kunde efterfaktureras till medlemmen som ville utnyttja kommunens hämtningtjänst, i form av motsvarande engångsavgifter. Kommunen skulle fakturera per kolli och föreningen skulle då kunna komma överens om hur medlemmen i fråga skulle efterfaktureras. Den som inte vill utnyttja tjänsten skulle då inte betala. Det verkar som du inte har läst tråden.
 
Redigerat:
R
Enklaste är väl att du själv går med i styrelsen och driver denna frågan samt tar på dig att sköta allt administrativt etc. runt detta?
 
  • Gilla
eb86 och 6 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
A a.non skrev:
Enligt vissa källor ansvarar styrelsen för hantering av grovavfall (t.ex. vitvaror och möbler)
Eftersom trådstarten ännu inte är besvarad så läste jag nu slutligen FÖRESKRIFTER FÖR AVFALLSHANTERING 2016-2020 Burlövs kommun & Malmö stad.

I Malmö stad verkar det inte finnas samma krav - som t ex i Stockholms stad - att med ett visst intervall ordna med grovsopshämtning på fastigheten. Malmö stad ger istället två alternativ till fastighetsägaren, att enskilda hushålla själva lämnar in grovavfallet och att bostadsrättsföreningen beställer hämtning. Det står inget om att det finns ett krav att bostadsrättsföreningen alls beställer hämtning. Det borde innebära att bostadsrättföreningens styrelse kan besluta att varje medlem transporterar bort sitt eget grovavfall enligt Malmö stads föreskrifter för avfallshantering.

Skärmbild av dokument om avfallshantering, text om regler för grovavfallshantering i Malmö kommun.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Oaktat lagstiftningen så är det i alla fall i Stockholm så att den kommunala hämtservicen varit såpass dyr och/eller osmidig att gigekonomin trängt sig in på marknaden. Driftiga killar med släp eller skåpbil kommer och fraktar bort folks skräp mot betalning.

Stadens uppfattning är att det här är olagligt då den har ett sophämtningsmonopol – och säkerligen är det si och så med skatten här också, men i praktiken är det ett smidigt alternativ för den som vill bli av med grovsopor.

Misstänker att motsvarande lätt ordnas även på mindre orter, även om det då kanske får lösas i en facebook-grupp eller liknande snarare än i mer organiserad form.

Så som förespråkare av frihetliga gemenskaper slår jag ett slag för den typen av alternativ väg. Det är möjligt att man kanske borde kunna få till det via BRF:en, men vill man vänta i i genomsnitt ett kvartal på att få slänga sitt skräp? Jag vet att många passar på när container ställs fram, men det är inte en helt smidig lösning för dem av oss som är lite otåligare med sådant.

Edit: Jag var tydligen sopigt uppdaterad på rättsläget, Tiptapp som den aktuella appen heter är tydligen laglig att bruka enligt mark- och miljödomstolen. https://www.recyclingnet.se/article...nn_domstol_upphaver_forbud_mot_populara_appen
 
Redigerat:
  • Gilla
mnils och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Och gamla tiders grovsoprum är ju heller inte försvarbart i områden där fastighetspriserna ligger högt. Kapitalkostnaden för att medlemmarna ska få samla på sig sopor blir oacceptabelt hög. Ute på landet eller i avfolkningsorter där mark nästan inget kostar är det en rimlig lösning.
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Generellt, om man orkar köpa exempelvis en soffa så orkar man slänga den gamla, alternativt köpa tjänsten.
Jag har förståelse för att man kanske inte orkar slänga det gamla, men det hör till att man gör det och själv tar ansvar för sitt skräp.
 
  • Gilla
Karlia och 5 till
  • Laddar…
Och om man beställer vitvaror för hemleverans och montering så får man väl oftast också erbjudandet om bortforsling av den/de produkter som ersätts?
 
  • Gilla
Putt och 3 till
  • Laddar…
VI stängde igen grovsoprummet framförallt för att folk misskötte sig. Sedan passade det bra då vi vart tvungna att använda sopkärl.
Men jag misstänker att det räcker med en eller två gånger om året.
Sen vet jag inte huruvida det är så dyrt med grovsopor i Stockhom. Det är ganska bra konkurrens, vilket oftast leder till lägre priser. Däremot är sophanteringen dyr i Stockholms kommun.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M
A a.non skrev:
Det är inte alla som har möjlighet att transportera vitvaror eller möbler till tippen, av olika anledningar (t.ex. p.g.a. funktionshinder och/eller avsaknad av lämpligt fordon). Inte alla som har snälla kompisar som har tid eller ork att hjälpa till heller.
Så då tycker du att det är dina grannars ansvar att frakta dem till tippen istället?
Av någon märklig anledning så är det aldrig problem att transportera hem nya saker, det är alltid de gamla som är helt omöjliga att själv transportera bort varför har jag aldrig fått någon förklaring på.

Efter att ha bott i bostadsrätt nästan 20år och ungefär 10 av dem varit ordförande eller styrelseaktiv så kan jag bara säga att jag verkligen inte saknar det, knepiga medlemmar som tror att de bor på hotell med fullservice, korkad kommun (Malmö) som gör sitt bästa för att för att förstöra för hyggligt folk samtidigt som de håller rötäggen under armarna.
 
  • Gilla
Putt och 2 till
  • Laddar…
Har inte Malmö det som vi?
Såhär gäller för hela vår kommun.
Om man har grovsopor så ringer man till återvinningen ställer ut soporna på angiven plats, och vips så kom en lastbil och tog med allt.
Men det var för komplicerat att förstå för de som bor i lägenheterna där jag bodde så folk slängde bara ut soporna ändå så att hyresvärden fick göra jobbet, men de höjde hyrorna istället.

Borde väl vara så i Malmö med? Inte så mycket begärt att ringa en pling.
Det ingår i våra renhållningsabonnemang.
 
M
R Rkarlsson skrev:
Har inte Malmö det som vi?
Såhär gäller för hela vår kommun.
Naturligtvis så lyckades Malmö kommun (via VA syd) göra en enkel sak väldigt komplicerad.

De boende kunde inte själva ringa och beställa hämtning, man var tvungen att säga att man satt i styrelsen (vilket de naturligtvis inte kollade). Här föll alla hyggliga personer ifrån som inte var vana att ljuga sig fram.

När man beställde hämtning (naturligtvis bara på kontorstid) så fick man en kod som skulle skrivas eller sättas fast på soporna annars hämtades de inte.

De kunde bara skicka räkningen till föreningen då det var den som hade sophämtningsabonemanget.

Då föreningen inte får gynna enskilda medlemmar så var man tvungen att vidarefakturera kostnaden till aktuell medlem, dvs kontakta riksbyggen och säga att NN skall betala 100kr extra.

Sedan gällde det att komma ihåg att sätta koden på samtliga kolli innan hämtningsdagen.

Sopor som står utomhus har en magisk förmåga att föröka sig så naturligtvis så stod det nästan alltid fler saker än vad som var beställt när bilen kom för att hämta, hade man tur tog de dem också, otur så lämnades de kvar!

Efter några månader ringer medlemmen och undrar varför de skall betala extra hyra, de har då fått avierna för nästa kvartal och totalt glömt att de slängde en soffa för flera månader sedan!

Jag saknar det verkligen inte!
 
Claes Sörmland
M mnils skrev:
Så då tycker du att det är dina grannars ansvar att frakta dem till tippen istället?
Av någon märklig anledning så är det aldrig problem att transportera hem nya saker, det är alltid de gamla som är helt omöjliga att själv transportera bort varför har jag aldrig fått någon förklaring på.

Efter att ha bott i bostadsrätt nästan 20år och ungefär 10 av dem varit ordförande eller styrelseaktiv så kan jag bara säga att jag verkligen inte saknar det, knepiga medlemmar som tror att de bor på hotell med fullservice, korkad kommun (Malmö) som gör sitt bästa för att för att förstöra för hyggligt folk samtidigt som de håller rötäggen under armarna.
Å andra sidan har nog de flesta hushåll behov att göra av med grovsopor någon gång om året. Om man har sådana vanliga hushåll i föreningen kan det också vara praktiskt att organisera insamlingen via föreningen. Det är ju som du beskrivit föreningen som har abonemanget.
 
M mnils skrev:
Naturligtvis så lyckades Malmö kommun (via VA syd) göra en enkel sak väldigt komplicerad.

De boende kunde inte själva ringa och beställa hämtning, man var tvungen att säga att man satt i styrelsen (vilket de naturligtvis inte kollade). Här föll alla hyggliga personer ifrån som inte var vana att ljuga sig fram.

När man beställde hämtning (naturligtvis bara på kontorstid) så fick man en kod som skulle skrivas eller sättas fast på soporna annars hämtades de inte.

De kunde bara skicka räkningen till föreningen då det var den som hade sophämtningsabonemanget.

Då föreningen inte får gynna enskilda medlemmar så var man tvungen att vidarefakturera kostnaden till aktuell medlem, dvs kontakta riksbyggen och säga att NN skall betala 100kr extra.

Sedan gällde det att komma ihåg att sätta koden på samtliga kolli innan hämtningsdagen.

Sopor som står utomhus har en magisk förmåga att föröka sig så naturligtvis så stod det nästan alltid fler saker än vad som var beställt när bilen kom för att hämta, hade man tur tog de dem också, otur så lämnades de kvar!

Efter några månader ringer medlemmen och undrar varför de skall betala extra hyra, de har då fått avierna för nästa kvartal och totalt glömt att de slängde en soffa för flera månader sedan!

Jag saknar det verkligen inte!
Vilket helt värdelöst system. Här har vi 4 ggr per år och kund som ingår i abonnemanget, i hyreshusen så stod det inget specifikt om hur många gånger men man ringde själv så jag antar att man hade väl 4ggr per år där med.
Ingen hyresvärd i vår kommun har överhuvudtaget med grovsopor att göra, inte ens de privata som jag förstått. Varje enskild lägenhet betalar för sig i hyran/avgiften.

Om man kan och vill så har vi enl återvinningens skärm 1000 ggr per år att köra dit med ett normalstort släp. Dvs obegränsat, och om man så skulle köra dit 20 ggr på en dag om man har storstädning i trädgården så är det ingen som hindrar en.
 
R Rkarlsson skrev:
Ingen hyresvärd i vår kommun har överhuvudtaget med grovsopor att göra, inte ens de privata som jag förstått. Varje enskild lägenhet betalar för sig i hyran/avgiften.
Det där får du förklara.

Om varje lägenhet betalar via hyran/avgiften, så är ju hyresvärden/föreningen inblandad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.