Tack andersmc.

Såklart har de inte velat vilseföra oss, det tror jag absolut inte men vi kanske inte hade velat köpa tomten om rätt avgift stått i prospektet? Vi har rätt att häva köpet enligt advokat, men det vill vi ju inte... har redan börjat bygga :(

1. Det var en stor höjning, möjligtvis. Om uppgiftern 110.000 är från när säljaren själv förvärvade tomten så är det över tio år sedan. Den senaste höjningen gjordes som jag förstått det 2009 det kan ju ha skett höjningar däremellan också.
2. Uppger man ett ca pris i en annons, säljprosoekt eller vart det nu må vara så behöver uppgiften inte vara exakt. Men en större avvikelse än 10% är inte ok, jag anser egentligen att mäklaren borde ha kollat upp uppgiften, men de har tydligen noll i ansvar... Vad betalar man dem för?
 
Mäklaren har säkerligen inte ngt ansvar, säljaren har uppgivit de siffror han antagligen senast hörde om än de är 10år sedan. Uppsåt saknas, felet kan knappast anses vara av väsentlig betydelse, även om du anser det vara en stor skillnad, sen har vi undersökningsplikten, är den helt åsidosatt? är du 100% säker på det? Det behöver inte rätten vara.... Det finns stor risk att ni inte vinner i rätten, det är självrisk i form av normalt 25% av juristhjälpen. Så mitt förslag är också att begära pengarna av säljaren, meddela att ni pratat med kommunens jurist och sån, men dra det inte till rätten om de nekar, försök i såfall få en förlikning.
 
Jag skulle inte dra igång en rättssak för detta, vill det sig illa kommer ni förlora eller att bygge tillfälligt stoppas av säljarens advokat, kolla om det inte går att komma överens ändå.
50.000:- är ingenting i sammanhanget.
 
O
I det här sammanhanget är 50000 inga pengar. Självklart, jag förstår att man tycker att det är mycket pengar, det är ett par bra månadslöner. Men det är inte så man kan tänka i det här fallet. Det finns en risk att Ni förlorar, så är det. Det är en sak att ha rätt en annan att få rätt. Bara för att advokaten säger att det är säkert så är det inte så!
Du har för mycket att förlora för så lite pengar.
En fundering, om man förlorar så tar hemförsäkringen ens advokatkostnader men står dom även för motpartens kostnader? Eftersom om man inte får rätt så brukar man få betala båda parters advokater....

Nä tänk till riktigt ordentligt innan ni väljer att processa! Men skriv gärna ett brev, och försök sedan göra upp. Men gå inte vidare till rätten.

Jag ser inte det här fallet som "säkert"

Du har en självrisk som tillkommer, hos Folksam är den 20% av beloppet, betänk att dina advokatkostnader kan säkert komma upp i 100000 det innebär en kostnad på 20000 om ni förlorar.
Därifrån är det inte mycket kvar till 50000.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.