Vilken är idiotkommunen? Värmdö?
Överklaga och kräv var det står att ett obeboligt garage behöver belastas med 46000kr för VA.
 
Det här gäller Kungsbacka kommun. Jag har i tidigare kontakt med dem förstått att de är väldigt nitiska när det gäller regler och verkar göra den sämsta tolkningen för invånarna. Jag hade en diskussion med dem om bygglov för ett hus för ett antal år sedan (utanför detaljplan) och det första granskaren hos kommunen sa när hen fick se ritningarna var "det här ser väldigt högt ut, det här är tveksamt - vår arkitekt får titta på detta" och tog fram linjalen och började mäta (notera: trots att det är utom plan och inga speciella regler gäller - huset var ett tvåvånings). Arkitektens förstå kommentar var dock "det här ser ju jättefint ut!" så det blev inga problem. Det har varit andra grejer också, allt verkar besvärligt...

Här är länken till deras Garage/Carport-info.
https://kungsbacka.se/bygga-bo-och-...er-riva/vad-ska-du-bygga/garage-eller-carport

Frågan är: har de rätt att ta ut dessa avgifter bara för att vatten och avlopp finns eller måste det vara toalett och kokmöjligheter? Vad kan tänkas styra detta? Det borde väl inte vara upp till varje kommun att bestämma helt själva?
 
Jag försöker förstå om kommunens information om garage eller carport är förenlig med deras VA-taxa. Finns det en lagstiftning att luta sig mot gällande vad som är en bostadsenhet?

Ytterligare googling visar att i de flesta fall ska toalett och kokmöjlighet finnas, men på ett fåtal kommuners/VA-bolags sidor står samma som hos Kungsbacka.

"Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildar en enhet. I fråga om sådana utrymmen i Bostadsfastighet, eller därmed jämställdfastighet, där begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt, räknas varje påbörjat 200talm² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

Kan man hitta nån koppling från detta till det här med toalett/kokmöjlighet nånstans?

Kan kommunen ta ut avgift även om deras VA-taxa säger ”bostadsenhet” och inte nämner t.ex. garage utan toalett och kokmöjlighet? Jag försöker förstå hur de uttryckligen kan säga på sin garage/carportsida att kommunalt VA innebär 46220:-. En carport är knappast en bostad och kan inte heller bli utan att byggas om till annan typ av byggnad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.