Min villafastighet fick kommunalt VA förra året och fick då betala den lilla anslutningsavgiften om ca 270000:- till kommunen för anslutningspunkten för vatten och avlopp (ej dagvatten) i tomtgräns. Redan när vi drog in detta till huset förberedde vi med PEM-slang till garaget från efter vattenmätaren som sitter i huset och möjlighet att grena på avloppet från garaget då avloppsrören ändå går strax utanför garaget.

Garaget är en separat byggnad, inom 10 meter från huset. El finns och en golvbrunn, se nedan*.

Nu tycker kommunen att vi "tillför nytta" i garaget och ska därför betala 46000:- i anslutningsavgift för garaget, även om det inte är en bostad. Det är ett garage från 60-talet (som i nuläget inte ens är uppvärmt) och min fundering är om det är rimligt att det klassas på samma sätt som en bostad, t.ex. attefallshus som har samma avgift.

Tanken har varit att sätta ett tvättställ i garaget för att kunna tvätta av sig om man mekat med bilen eller så. Det kommer inte hända just nu utan tanken var att dra in rör och slang för att Jag har inte för avsikt att installera detta nu men skulle vilja få in slang och rör så schakten kan fyllas igen och marken göras färdig. Kommunen säger att det är OK att lämna slangen utanför väggen, men inte dra in den - då har jag "tillfört nytta" och då kan man bo där och då ska man betala 46000:-. För ett tvättställ.

Är detta rimligt? Ska verkligen ett garage som är mer av typen "betongbunker" än bostad klassas på detta sätt?

*Till saken hör kanske också att garaget har en golvbrunn som tidigare gick till dagvatten men en rörläggare jag pratade med sa att "den där ska gå till det kommunala avloppet nu". Kommunen verkar tycka det är OK att koppla på golvbrunnen (om än med viss tveksamt då de inte vill ha garagevatten i avloppet) men höll med om att det ändå är bättre än att dra ut det i vattendrag och det skulle då inte kräva anslutningsavgift. Alltid nåt...

Om vi redan hade haft garaget inkopplat med vårt enskilda vatten innan kommunalt VA byggdes ut och sedan bara bytt anslutningen till egna brunnen vet jag inte vad som hade hänt, det var inte någon fråga om extra anslutningskostnad när vi fick räkningen på 270000:- för anslutningspunkten i tomtgränsen vad jag minns.
 
Redigerat:
Ser att kommunen skriver detta på sin websida där man kan räkna ut anslutningsavgift för anslutningen i tomtgräns:

"En lägenhet eller ett gästhus räknas som en bostadsenhet. Exempel: Enbostadshus med gäststuga inredd med kök och badrum beräknas som två bostadsenhetsavgifter. En normalvilla faktureras som en bostadsenhetsavgift, medan ett flerfamiljshus, som består av flera bostadsenheter faktureras som flera bostadsenhetsavgifter."

Vårt garage är inget gästhus och det är definitivt inte inrett med kök och badrum. Skulle det göras i framtiden (osannolikt så länge jag bor här) är det en annan femma, men det bör rimligen kräva ombyggnad som kräver åtminstone bygganmälan, troligtvis bygglov.
 
Låter helt galet att behöva betala anslutningsavgift för ett garage som inte är en bostad med kök och toalett. Eftersom garaget är gammalt finns det säkert ingen oljeavskiljare i avloppet. Det är då en dålig idé att koppla avloppet till kommunalt spillvattenavlopp som går till reningsverket. Råkar man ändå spilla ut motoroljan i avloppet så förstör det mikroorganismerna i reningsprocessen. Mycket bättre att ha en stenkista på tomten för dagvattnet dit även garageavloppet dras. Konstigt att kommunen tyckte det var ok att överhuvudtaget ansluta till spillvattenavloppet.
 
Redigerat:
Kommunen i detta fall kräver oljeavskiljare för garage över 50 m2, inte för mindre.

Jag var faktiskt lite förvånad när rörläggaren tyckte att det skulle till avloppet, men i mitt fall fungerar inte stenkista då marken i princip bara är lera så alla hus i området har sitt dagvatten och tidigare även restvattnet från trekammarbrunnar ut i en bäck i närheten.

Så det är alternativen: rakt ut i naturen (med eventuellt inte så stor utspädning) eller till kommunala avloppet (med större utspädning från allt annat avlopp.
 
F
Det faller lite på sin orimlighet då garaget inte är klassat som bostad och det är kommunen som står för det med. Dra slangen utanför, gör en snygg grop och isolera ordentligt. Kanske dra ett 110mm kabelrör eller nåt i till garaget. Komplettera med ditt vatten senare….
 
När jag googlar lite mer så tycks den gängse definitionen vara att det ska finnas både toalett och kök/kokvrå/pentry vilket inte är fallet med mitt 60 år gamla betonggarage.

Så här säger kommunen på sin websida om komplementbyggnader:
"Ska du ansluta byggnaden till kommunalt vatten och avlopp behöver du göra en ansöka hos kommunens VA-avdelning. Vid anslutning betalar du en bostadsenhetsavgift. Avgiften enligt årets taxa är 46 220 kronor. Du gör din ansökan här:"

När jag tittar i VA-taxan så är det en bostadsenhet som har 23110:- för vatten och 23110:- för avlopp, totalt 46220:-.

"Bostadsenhet: ett eller flera utrymmen i byggnad som i upplåtelsehänseende bildaren enhet. I fråga om sådana utrymmen i Bostadsfastighet, eller därmed jämställdfastighet, där begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt, räknas varje påbörjat 200talm² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet."

Är varje kommun fritt att själv bedöma vad som är en bostadsenhet?

Här är Falu Energi & Vatten: https://fev.se/vatten--avlopp/anslut-till-vatten-och-avlopp/anmal-tillkommande-bostadsenhet.html

Vivab (Varberg/Falkenberg?) säger detta: https://kundo.se/org/vatten-miljo-i-vast/d/vad-ar-en-bostadsenhet/
 
P Prosit skrev:
Min vallafastighet fick kommunalt VA förra året
Hade du egen vattentäkt innan?
 
Ja, vi hade egen brunn - funderar på om jag ska koppla om så att det är den som går till garaget...men då är fortfarande avloppet ett bekymmer.

I praktiken kommer det inte vara mycket vatten som går ut i avlopp eller golvbrunn. Tanken är att kunna tvätta av sig efter man pysslat med något i garaget, kanske blir det en genomströmningsvärmare för att få varmvatten nån gång. Annars tror jag nog att det mest kommer att spolas vatten utomhus (bevattning tills jag fått gamla brunnen inkopplad igen, tvätt av utemöbler etc).
 
Jag vet inte om det är den här bisatsen den här kommunen stöder sin taxa på:
"där begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt, räknas varje påbörjat 200talm² bruttoarea (BTA) enligt svensk standard SS 21054:2020 som en bostadsenhet." alltså, om det skulle vara att garaget faller inom "begreppet bostadsenhet inte är tillämpligt" eftersom det inte är en bostad.

Det verkar vara mycket tydligare i många andra kommuners och kommunala bolags skrifter att det ska vara toalett och kokmöjlighet på plats.
 
Har kommuner rätt att göra olika bedömningar av när en bostadsenhetsavgift ska erläggas?
 
Varför har du berättat för kommunen att du dragit en vattenledning till garaget? Finns det någon lag som begränsar hur man får använda sitt vatten efter mätaren? Om man bara drar en trädgårdsslang till garaget, gör det någon skillnad?
 
L lbgu skrev:
Varför har du berättat för kommunen att du dragit en vattenledning till garaget? Finns det någon lag som begränsar hur man får använda sitt vatten efter mätaren? Om man bara drar en trädgårdsslang till garaget, gör det någon skillnad?
Jag har inte givit min fastighetsbeteckning till kommunen, jag nämnde område som har kanske 200 fastigheter och ringde in (blev kopplad vidare så vet inte om de loggat telefonnumret). Finns väl en möjlighet att de tar en tur med bilen för att snoka upp vem som har schakt på sin tomt, men då får jag väl neka och säga att de inte får vara på min tomt...

Det jag ville veta var om jag behövde anmäla det här för att göra rätt - jag kunde inte tänka mig att de skulle säga att jag ska betala 46000:- för detta.
 
L lbgu skrev:
Varför har du berättat för kommunen att du dragit en vattenledning till garaget? Finns det någon lag som begränsar hur man får använda sitt vatten efter mätaren? Om man bara drar en trädgårdsslang till garaget, gör det någon skillnad?
Personen på kommunen nämnde faktiskt att "du kanske har en utkaster på huset och kan dra en trädgårdsslang när du ska använda vatten vid garaget?".

Jag kan delvis förstå att flera bostäder, t.ex. gästhus eller lägenheter separerade från huvudbyggnaden som gör att det kan bo fler personer skulle kunna innebära någon kostnad, men man kan bå få eller många i huvudbyggnaden också så det är inget rimligt argument.

Det känns som att de vill ha de här avgifterna för att de tycker att de KAN ta ut dem, inte att de är rimliga.
 
Jag noterar att kommunen i fråga likställer garage och carport i den här frågan - rimligt att betala bostadsenhetsavgift för carport?

"Garage eller carport om du har indraget kommunalt vatten och avlopp"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.