I anslutningsavgiften INGÅR nätstation,stolpar, kablar, mätare men mätarskåpet brukar aldrig ingå för det är fastighetsägarens. "Min" nätägare kommer och sätter upp ett "byggskåp" vid tomtgränsen när man har anmält att man vill ha byggström. Det tar dom inget annat än hyra för byggcentral och "normalt" pris för ström och nätavgift. När man sedan beställer permanent ström får man betala anslutningsavgift.
Men ta kontakt med den elfirma som ska hjälpa dig så ordnar dom allt, du måste ju ha en behörig elinstallatör som skickar in anmälan (i alla fall för det permanenta) för att få elen ansluten.
Och ja, jag har sysslat med elinstallationer i hela mitt liv så en liten aning har jag. det som för dig är nått "stort" (husbygge) är för mig rena vardagen.
 
Ok, tack. Då har väl bilden klarnat lite.
 
När anslutningsvigften är betald, då finns det rätt så snart ett elabbonemang på aktuell adress.

I de fall då tomten stått obebyggd eller utan ström. en längre tid, så kostar det ingenting om man inte har ett abbonemang. = inte gjort någon anslutning.

Tänk vad det kostat om det suttit en mätare i ditt skåp i alla år, Vad tror du det skulle ha kostat i "fasta" avgifter år efter år

Att kablarna finns vid tomtgräns är väl ett stort plus, Tänk om det varit 625meter till anslutningspunkten.

Vi ska vara glada över den "nya" modellen, det kostar lika ovasett var vi bor eller vilken leverantör vi har. Det tycker jag i alla fall är rättvist.

Sedan kan jag inte uttalamej om vad du och säljaren kommit överens om i kontraktet.

Men det var andra kostnader förr, olika beroende på var du bodde geografiskt. och vilka kontakter du hade med nätägaren.
 
Redigerat:
elmont skrev:
Det tar dom inget annat än hyra för byggcentral och "normalt" pris för ström och nätavgift..
Jamen, man kan väl spara ett antal kronor om man inte betalar "normal" pris till nätägaren utan shoppar runt och skriver ett avtal för elleveransen?
Beroende på typ av bygge,byggtid och storlek, värmefläktar mm så kan förbrukningen sticka iväg 10-15.000 kWh + innan inflyttning.
 
Den kostnaden försvinner till viss del genom att det blir enklare att ha ett helt sparat "system" och man kan göra huset helt färdigt in i minsta detalj innan man ansluter. Man blir ofta tvungen att ta dit nätägarna i alla fall för att flytta skåpet till sin slutliga placering och vissa nätägare ställer krav på hur mätaren sitter. Så dom pengar man tjänar på billigare ström försvinner fort när elektriker och nätägaren ska lägga tid på provisorier, tar det elektrikern 2 timmar att installera provisoriet och två timmar att flytta är ju vinsten borta dessutom kan nätägaren vilja ha betalt för flytten. Har man tex. ett infällt skåp måste troligen nätägaren dit och koppla ur sin kabel för att sedan skåpet sitter på plats koppla in det igen. Även det kostar vanligen pengar och då är hela vinsten borta och troligen blir det dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.