C
E El-Löken66 skrev:
Så elbranschen och juristerna har fel men vi ska lyssna på bygga hus användare @ChristianSch ?

Ja, tolkningen är specifikt 1 bostadshus på 1 fastighet kräver 1 separat el abb.

Det blir omöjligt för dej att försöka tyda lag text själv, det finns redan tolkningar och praxis även om en del fortfarande är i grå zonen, exempelvis gällande sol el, delning mellan fastigheter i likspönnings nöt.

Läs på EIs sida gällande nät koncession så ser du varför ditt exempel med tjugo fastighets ägare med ett abb inte följer lag och ej heller skulle tillåtas anslutas av något nät bolag.

Sen kanske lagar luckras upp i fram tiden eller så förtydligas praxis så det blir ännu hårdare.
Ja, det var ju det där med jurister då. Eftersom jag är jurist och har gått igenom lagstiftningen samt gällande föreskrifter på området, så tror jag nog att jag har ganska god koll på vad som gäller.

Du kan väl länka till den där texten som du vill att jag ska läsa på EI:s hemsida

Du kanske kan hänvisa direkt till någon av EI:s föreskrifter?
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/foreskrifter/foreskrifter---el
 
Redigerat:
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ja, det ska vara rätt dosor. Och justera bara. Glöm Biltema. Låt elektriker inhandla annars blir det kanske fel.

Det kan ha varit en lärling som utförde jobbet. Då dom inte kan dessa detaljer. Därav ska dom ej jobba själv ständigt. Då blir det din uppgift att kontrollera utfört arbete efter varje dags slut.

Nu har du ett problem att reklamera dosor med tät skikt och kakel utan på. Starta gärna en egen tråd om detta då jag inte ser hur det berör tråd skaparens fråga.
Var kommer Biltema in i den här diskussionen?
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Okej. Jag är också jurist. Och tvärt emot vad många tror så får man faktiskt köra mot rött. Jag har koll på detta.
Jurist Löken 99! 😍

Ska man inte starta en egen tråd om man vill diskutera rödljuskörning eller dikterar du vad som gäller?
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, är det så att det tillkommit en massa krav från TS efter beställning så är det ju inte så konstigt om priset stiger. Jag utgår ifrån att så inte är fallet eftersom inte TS säger något om det.
Jag vill dock gärna ha ett förtydligande från TS då det är otydligt i trådstarten och i svaren rörande vad som avtalats och vad som nu genomförs.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C
E El-Löken66 skrev:
Okej. Jag är också jurist. Och tvärt emot vad många tror så får man faktiskt köra mot rött. Jag har koll på detta.
Du kan väl tala om exakt vilken lagstiftning som du hänför dig till? Eller?

Ellagen hittar du här:
https://lagen.nu/1997:857

EI:s föreskrifter hittar du här:
https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/foreskrifter/foreskrifter---el

Du kanske kan hitta något att stödja dig på i den här?:
https://www.elsakerhetsverket.se/gl...dbocker/handbok-for-anlaggningsinnehavare.pdf
 
C
E El-Löken66 skrev:
Läs tråden!
Återkom sen.
Vi kan inte hålla på att upprepa allt till absurdum för att vissa elever här inte hänger med!
Jag har läst tråden. Du har inte någonstans hänfört dig till någon lagregel. Du har framfört en massa påståenden som inte har någon som helst förankring i verkligheten.

Varför preciserar du inte vilka exakta lagregler det är som du menar skulle vara applicerbara och som reglerar saken på det sätt som du säger? Är det för att de inte finns?
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
C
E El-Löken66 skrev:
Föreslår att du läser på lite och sen återkommer med fakta.

Alla tycks känna till vad som gäller utom dessa "jurister".

Du har lagen framför dej. Säljer i sej inte mycket. Utan du måste ta reda på vad som är rådande praxis. Och allt finns i denna tråd! Har du ens orkat klicka på min förra länk som jag tog fram då du inte orkade?
Jag har länkat till fakta. Eller menar du att Ellagen och EI:s föreskrifter inte skulle vara gällande?

När tänker du själv lägga fram de "fakta" som du stöder dina villfarelser på?

Din förra länk leder ingenstans, annat än till dina egna vilsna påståenden. Länkarna till EI m.fl. leder till sidor som inte finns.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Ja, det ska vara rätt dosor. Och justera bara. Glöm Biltema. Låt elektriker inhandla annars blir det kanske fel.
Jag tolkade det som att det just var elektrikern som handlade, och det blev fel.
Varför blandar du in Biltema i det hela? Är det så svårt att hålla sig till vad som faktiskt står, så du måste hitta på egna saker som Biltema, 7 lager etc?
E El-Löken66 skrev:
Det kan ha varit en lärling som utförde jobbet. Då dom inte kan dessa detaljer. Därav ska dom ej jobba själv ständigt. Då blir det din uppgift att kontrollera utfört arbete efter varje dags slut.
Det är väl ändå företagets uppgift att inte skicka ut en lärling på jobb den inte klarar av, inte beställarens jobb?
 
  • Gilla
Demmpa och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
praxis är att dessa skall följas
Jag vill nog hävda att praxis är att attefallare som används som bostad av familjens unga vuxna inte har ett eget elabbonemang.

Rättspraxis är något annat.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Har sett flera hafsverk gjorda av elektriker.

Vi har haft elektriker hos oss (ja, firman är registrerad hos Elsäkerhetsverket) som bl.a. har monterat sämre material än det vi kom överens om, monterat dosor för djupt i väggen (med tanke på att det skulle på plyfaskiva, gipsskiva & kakel på väggen), monterat apparatdosa snett, monterat fel typ av anslutningsdosa.
Anslutningsdosan kunde vår dotter öppna med sin lilla barnhand utan något verktyg. Anslutningsdosan monterades ca 30 cm över govet och ca 30 cm från kortänden på badkaret.

Här är ett filmklipp när jag öppnar dosan,
[länk]
Här är artikeln 1437704 som är med i filmen.
Man måste då vända sig till den som har behörighet och klaga. Många som arbetar åt elföretag är inte riktiga elektriker utan "gymnasium elektriker" med en viss praktik. (slanguttryck Kabeltattare). Jag har fått göra om efter att den typen av "elektriker har gjort fullständigt livsfarliga jobb. Vi kan dela in lågspänningselektriker i följande ordning: Gymnasium elektriker, Elektriker (mer än 1000 timmar mer utbildning än gymnasium elektriker samt Industri elektriker (+1500 timmar utbildning). Den som skall hängas (om jag får skriva så) är den person som har behörighet. Ett företag (elfirma) behöver bara en person med behörighet. Den personen skall ha full koll på hur dom anställd utför sitt arbete. Men beklagligt nog så är det inte verkligheten. Jag kan se framför mig uttaget vid badkaret. Zon ett är ett badkar samt duschutrymme. Runt dessa utrymmen ligger zon två. Här får inga installationer förekomma. Zon två sträcker sig 60cm från badkaret samt dusch. Där efter kommer zon tre. Här får i zon tre får eluttag placeras om alla normer uppfylls med jordfelsbrytare samt rätt IP klassning av eluttag. Om inte jordfeslbrytare finns i el-central så skall eluttaget vara försett med godkänd jordfelsbrytare. Bästa Demmpa, jag är chockerad över dom mått som du har uppgett. Om jag hade varit den ansvarige elektrikern som skall kontrollera vad lärlingar pysslar med så hade jag nog sparkat den här ICKE Elektrikern. En elektriker med tusentals timmars utbildning har en stor arbetsstolthet och vill göra ett perfekt och gediget arbete. Jag får på min yrkeskårs vägnar beklaga det som har skett gällande den extrema och fullkomligt olagliga installationen du skriver om! Nu skall jag kolla din länk!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vill nog hävda att praxis är att attefallare som används som bostad av familjens unga vuxna inte har ett eget elabbonemang.

Rättspraxis är något annat.
Rätt eller fel. Tror ditt inlägg l är klokt och vi kan stänga diskussionen där.

"Juristerna" får läsa på och torka sitt krut till nästa gång.

Det finns ju även mängder av attefallsbostadshus som är korrekt installeradr med eget abb.

Tycker jag koncessions reglerna är fjantiga ibland?
Ja ja män!

Men man har ändå senaste decceniet för tydligat då det tolkades betydligt strängare förr.

Där av tillåter man nu mark mätare skåp. Trevligt.

@Fairlane dina senaste inlägg är utan syn punkter. Jag låter dej vinna här och kliver nu av tråden.
 
  • Haha
Fairlane
  • Laddar…
C ChristianSch skrev:
Ja, det var ju det där med jurister då. Eftersom jag är jurist och har gått igenom lagstiftningen samt gällande föreskrifter på området, så tror jag nog att jag har ganska god koll på vad som gäller.

Du kan väl länka till den där texten som du vill att jag ska läsa på EI:s hemsida

Du kanske kan hänvisa direkt till någon av EI:s föreskrifter?
[länk]
Helt rätt! Elsäkerhetslagen: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ssamling/elsakerhetslag-2016732_sfs-2016-732/
 
JanneJanne123
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du har tackat för dig några gånger nu, men kommer tillbaka som en gammal hackig LP-skiva, så jag gissar att vi snart hör av dig igen.
@El-Löken66 ☝️
 
  • Haha
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men jag har upplysnings plikt.
Nej det har du inte!
 
  • Gilla
  • Haha
nb. och 3 till
  • Laddar…
Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Men om det hade funnits tre lediga platser hade det inte då varit väldigt dyrt med 29000kr? (Har googlat och det står ”räkna med 10000kr för elanslutning)
Hur mycket jobb har dom gjort i attefallshuset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.