Hej

2009 köpte vi och en annan familj var sin tomt på säljare X marks och uppförde var sitt hus. I avtalet som berörde tomten så innebar det att vi skulle anlägga en kortare väg om ca 30m utanför dessa två tomter på X mark med ett servitut som följd på det.
Vi och den andra familjen betalade, anlade och i och med det äger denna väg och har också ett servitut för att ha den där.

Nu är X på väg att göra en anslutning till denna väg utan att ha frågat om lov.
I min värld så får X inte ansluta till denna väg eftersom hon:
1. Hon har inte frågat om lov
2. Hon äger ingen del i vägen
3. Vi har ett servitut för att ha den där som hon inte är delaktig i.

Kan någon bekräfta att se här är fallet, dvs att hon inte får ansluta utan lov och om hon skulle få lov så måste servitutet skrivas om?

//Fredrik
 
Ni har nog missförstått det hela en del.
Genom servitutet tillgodoses ett behov hos den härskande fastigheten på mark eller anläggning tillhörande den tjänande fastigheten. Det kan till exempel röra sig om rätten för ägaren till den härskande fastigheten att ta väg eller nyttja en brunn på den tjänande fastigheten.
Sevitutet ger dig alltså nyttjanderätt till grannens mark, inte äganderätt.
Vem som anlagt vägen spelar nog ingen roll.

Citat från
http://www.lantmateriet.se/Fastigheter/Andra-fastighet/Tillgang-till-annans-mark/Servitut/
 
KoW har nog rätt. Men detta då under förutsättning att vägen faktiskt går på hennes egen mark hela sträckan som hon tänker nyttja. Ta en diskussion så att ni åtmintonde får dela på underhållskostnader.
 
harry73
Ni kan bilda en gemensamhetsanlägginging av vägen. Kostar dock rätgså mycket (30000?)
Då kan lantmäteriet fortfarande besluta att någon kan ansluta sig, men då finns det i alla fall bindande modeller över hur kostnader ska delas
 
Hej

Det finns en GA på denna väg där vi och den andra fastigheten är inskrivna på.
Vi och den andra fastigheten har ett positivt servitut men för X är det ett negativt servitut.
 
Redigerat:
O
Jag förstår inte....
Ni har ett servitut att få använda en del av X fastighet som väg. Du och din granne som delar på detta servitut anlägger vägen. Ni äger inte vägen eller marken som vägen går på... Ni äger rätten att köra där. X har ingen skyldighet att anlägga vägen eller underhålla vägen...

så jag tycker det känns som väldigt svårt att hindra X från att använda sin egen mark... även om ni anlagt vägen....
Men ska X börja använda en del av vägen så är det väl inte mer än rätt att hon är med och hjälper till med underhållet av vägen....
 
Odjuret skrev:
så jag tycker det känns som väldigt svårt att hindra X från att använda sin egen mark... även om ni anlagt vägen....
Men ska X börja använda en del av vägen så är det väl inte mer än rätt att hon är med och hjälper till med underhållet av vägen....
Moraliskt kan man tycka att X också skall bidra till kostnaderna om X utnyttjar vägen men moral och juridik är inte alltid samma sak.
Det finns många vägar i landet som tillhör vägföreningar mm men om jag som utomstående råkar passera på denna väg så krävs jag inte på någon avgift eller....

I detta fallet är dessutom X ägare till marken !!!. Knepigt, det måste finnas rättsfall på detta. Det kan inte vara första gången i historien som denna fråga uppstår :confused:
 
roland53 skrev:
Moraliskt kan man tycka att X också skall bidra till kostnaderna om X utnyttjar vägen men moral och juridik är inte alltid samma sak.
Det finns många vägar i landet som tillhör vägföreningar mm men om jag som utomstående råkar passera på denna väg så krävs jag inte på någon avgift eller....

I detta fallet är dessutom X ägare till marken !!!. Knepigt, det måste finnas rättsfall på detta. Det kan inte vara första gången i historien som denna fråga uppstår :confused:
Ja jag är något förbryllad då vi har betalat för vägen som ligger på X mark ja, X har inte betalat en enda krona av vägen. Ja det är dennes mark vi utnyttjar men ger den henne rätt att ansluta en egen väg hur som helst till denna väg som vi bekostat bara för att den ligger på dennes mark?? Det låter inte helt logiskt...
 
Jag hade nog funderat lite på slitaget innan jag började bråka.
Ska X köra tunga jordbruksmaskiner på vägen dagligen? Eller är det en väg som bara används två gånger om året när husvagnen ska in eller ut ur vinterförvaringen?

Lågt slitage=kanske inte lönt att gnälla och processa.
Högt slitage=klart kärringen ska vara med och betala!
 
Norrhyttan skrev:
Jag hade nog funderat lite på slitaget innan jag började bråka.
Ska X köra tunga jordbruksmaskiner på vägen dagligen? Eller är det en väg som bara används två gånger om året när husvagnen ska in eller ut ur vinterförvaringen?

Lågt slitage=kanske inte lönt att gnälla och processa.
Högt slitage=klart kärringen ska vara med och betala!
Det är väl bäst att detta tas upp direkt med markägaren när eller innan anslutning sker, om det överhuvudtaget upplevs som ett problem.
det som vid anslutningen upplevs som lågfrekvent användning kan över tiden glida över till högfrekvent användning av tunga fordon. (ägarbyte,arvskifte mm)
Då kan det vara försent att reagera.
Jag tycker nog att TS gör rätt att ställa sig frågan nu innan.
Sedan är det väl en helt annan sak om TS i slutändan överhuvudtaget kan ställa krav. :x
 
Försök att direkt från början välvilligt diskutera eventuellt gemensamt underhåll om vägen innan hon gör något av det, så kan ni fortsätta vara vänligt inställda till varandra. Det är ju trots allt hennes mark och även om ni har anlagt och rätt att använda vägen, så åker ni över annans egendom varje dag.
 
harry73
Om jag får göra en kort sammanfattning. Förbättra mig gärna om jag har fel!

X sålde 2 tomter inkl servitut, X fick alltså betald för att hen inte fri kan förfoga över sin mark.
X betalade inte för vägbygget, det gjorde ts och grannen
Vägen gjordes om till en GA med ts och grannens fastighet som ägare
X har anslutat sig till vägen utan att ha en andel i GA.

Om detta stämmer har ts och grannen inte längre ett servitut och har servitutet upphävds när det fick en andel i GA
Om X använder vägen utan andel i GA ska X ansluta sig och få ett andel i GA. Lantmäteriet ordnar detta, och TS och granneb kan då yrka att X även betalar en del av anläggningskostnader som anslutningsavgift men det är lantmäteriet som bestämmer hur det blir.
Är ni 3 hushåll och tycker en (x) att de får bestämma eftersom de ägar marken under vägen, kan det vara bra att bilda om GA till GA med samfällighetsförening. Då behöver ni inte vara överens om alla åtgärdar, men då är det majoritet som bestämmer.

Har ts och grannen inte andel i GA me ett vanligt servitut, kan ts ansöka om att bilda en GA.
 
harry73 skrev:
Om jag får göra en kort sammanfattning. Förbättra mig gärna om jag har fel!

X sålde 2 tomter inkl servitut, X fick alltså betald för att hen inte fri kan förfoga över sin mark.
X betalade inte för vägbygget, det gjorde ts och grannen
Vägen gjordes om till en GA med ts och grannens fastighet som ägare
X har anslutat sig till vägen utan att ha en andel i GA.

Om detta stämmer har ts och grannen inte längre ett servitut och har servitutet upphävds när det fick en andel i GA
Om X använder vägen utan andel i GA ska X ansluta sig och få ett andel i GA. Lantmäteriet ordnar detta, och TS och granneb kan då yrka att X även betalar en del av anläggningskostnader som anslutningsavgift men det är lantmäteriet som bestämmer hur det blir.
Är ni 3 hushåll och tycker en (x) att de får bestämma eftersom de ägar marken under vägen, kan det vara bra att bilda om GA till GA med samfällighetsförening. Då behöver ni inte vara överens om alla åtgärdar, men då är det majoritet som bestämmer.

Har ts och grannen inte andel i GA me ett vanligt servitut, kan ts ansöka om att bilda en GA.
Jag skall rota i pappren ikväll och se vad jag får fram vad det verkligen står.
Kan man få ut den infon gratis annars från lantmäteriet? Tror inte det personligen för dom tar ju rena ockerpriser för vissa tjänster men vet inte.
 
harry73
Gå in på min fastighet på lantmäteriets hemsida, logga in med bankid och du får det mesta och helt utan kostnad
 
  • Gilla
Trappa
  • Laddar…
Tyvärr ser jag inte andelstalet i GA:n på fastighetssidan men det är i alla fall så att när tomterna såldes så stod det klart och tydligt i beskrivningen att vägen skall bekostas av dom två nya tomterna. Dessa är nu medlemmar i GA:n. Oavsett, ger det markägaren rätt att använda vägen om denne inte är inskriven i GA:n?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.