För att krångla till det:

Från takavvattningen kan man när man kommit "utanför huset" kan lägga infiltationsrör på vägen till och även ut från stenkistan. Detta för att få en större infiltrationsyta. Men det beror på markförhållanden och lutning....

Obs. Infiltrationsrör och dräneringsrör är ej samma, men liknar varandara.
 
Hej

Har två stuprör vid min entré som är stopp i. Behöver råd om vad jag ska göra . Till saken är att jag för ca. 5 år sedan monterade stuprörsrensare. Vad är bäst, att gräva upp första metern och försöka rensa rören ? Jag har försökt med rensband, men får inte loss något, verkar vara stopp en bit ner. Vet nån om dessa kan va kopplade till kommunens avloppsnät eller om det kan va stenkista ? Huset är byggt 1972, har torpargrund och ligger inne i ett villakvarter

//Crille
 
Det enkla och kraftfulla alternativet är att ta dit en spol/sugbil och blåsa rent. Kostar någon/några tusenlappar. Kan även funka med spolråtta till högtryckstvätt men då kan du inte suga upp något.

Nackdelen med det är att du inte säkert få reda på hur det ser ut därnere. Jag anlitade spolbil när vi flyttade in för över två år sedan och han spolade så att det rann undan fint i rören. Glad i hågen anslöt jag stuprören igen. Problemet var att dagvattenledningen (tegelrör) var trasig så i två års tid har jag spolat ner regnvatten mot grunden och in under huset (anlagt på berg) Nu är det dock fixat (se tråden)

Du lär dig antagligen mer om du gräver. Vad är det för sorts rör, cement? 1972 känns som om det borde finnas någon form av avledning bort ifrån huset. Troligen till stenkista men möjligen till anloppsnätet. Finns det inga brunnar du kan öppna och spåra rör ifrån?

-h
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.