Hej

En vän hävdar att man man ej får ansluta stuprören till dräneringen runt huset, stämmer detta?
Jag trodde det var det vanliga sättet....

Däremot vet jag att vi ej får ansluta dränslangen till kommunens dagvattennät.


Kan nån här mer om detta?
Patrik
 
Får vettitusan men man bör definitivt inte göra det.

Fundera på hur mycket löv och annat skräp som följer med i stuprören. Går det ner i dränneringen blir den förr eller senare igensatt och då blir det vatten stående hela tiden vilket naturligtvis förvärras av varje regn
 
Men, då är frågan: Varför har man då kopplat stuprören till dräneringen en gång i tiden? Visste man inte bättre?
 
Men man sätter ju dit en lövrens?

Man ser ju alltid nya hus där stuprören går rakt ner i backen.....?

Que!!???
 
PatrikJ skrev:
Man ser ju alltid nya hus där stuprören går rakt ner i backen.....?
Jo, men det är separata ledningar (markavloppsrör, inte perforerade rör/slang) för regnvattnet.

/Fredrik
 
Snailman
Jag kollade på ett nybygge igår, där hade man röda avloppsrör till stuprören hela vägen och parallellt låg svarta dräneringsrör, så det var definitivt inte samma rör.

Man hade lagt ut ungefär hälften av rören runt huset.


Hittade en bild här: titta under Grunden några bilder ner

http://hem.passagen.se/miljonprogrammet/
 
  • Gilla
Emanuel.G
  • Laddar…
PatrikJ skrev:
Men man sätter ju dit en lövrens?

Man ser ju alltid nya hus där stuprören går rakt ner i backen.....?

Que!!???
Lövrensen stoppar ju bara de stora sakerna inte de små men många bäckar små.....
Visst händer det att man använder dränslang även för sturören men det är fortfarande dubbla system
 
Precis. Om det är rätt gjort så ser det ut som på bilden:)

Dräneringsrören syns visserligen inte men dom ligger en bra bit under dom orangea rören och innanför markduk och omgivna av dräneringsgrus. De orangea rören är dagvatten och ansluts som sagt inte till dräneringen. Även om man tar hand om löv och annat skräp så skickar man ju ner en massa vatten in mot grunden. Just där man inte vill ha den. Det gröna röret är ett inspektions/spolrör som ansluter till dräneringen.

I mitt fall så går dock både dagvattenrör och dräneringsrör till en och samma brunn "nedströms". Det viktiga då är dock att det är rejäl nivåskillnad mellan dräneringens inlopp och utloppet ifrån brunnen så att det inte riskerar att tryckas tillbaks vatten in i dräneringen vid skyfall. Jag har även rejäl lutning den sista biten mellan hus och brunnen så jag känner mig rätt så säker. Det finns backventiler att köpa men jag valde bort det av ovanstående skäl.

Utloppet ifrån drän/dagvattenbrunnen går i mitt fall ut i det kommunala avloppet. Det är vanligen inte tillåtet men jag har fått ok på det. Viktigt då att man har ett vattenlås som förhindrar unken lukt ifrån avloppsnätet att leta sig upp vid stuprören.

Finns det ett separat dagvattensystem i området så är det naturligtvis bäst att ansluta till det. I annat fall så måste man ta hand om det på tomten. Lättare sagt än gjort men stenkista brukar vara patentlösningen i dom fallen. Viktigt är även då att skilja på dränering och dagvatten så att man inte trycker tillbaks vatten mot huset.

Solklart? Finns mycket bra information om hur folk har gjort här på siten. Sök bara på dränering och låt dig översköljas av visdomen. Förutsättningarna skiljer sig ifrån hus till hus och lösningarna blir därmed också rätt så olika. Här är länken till "min":

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=thread_deleted7

-h

 
  • Picture_048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har faktistdränslang från båda men separerade i sida.

Det är lite "fusk" men nu bor jag på en grusås och det lutar ca 5-6 meter ned till diket där slangarna mynnar så jag är inte direkt orolig. Sen står huset dessutom på plintar så det är alltså plintarna som ev blir fuktiga och inte huset
 
Grusås...lyllos...

Det viktiga är väl att ha separata rör. Om dom sedan är täta eller av dräneringstyp beror väl på marförhållandena. Låter ju som om du praktiskt taget bor ovanpå en stenkista så det är bara att gratulera.

Den gamla dräneringen och dagvattenledningen i min kåk var båda tegelrör och låg sida vid sida kloss mot grunden. Med dagvattnet innerst. Förstår inte riktigt hur det var tänkt men det känns som om min nuvarande lösning är ett steg upp i jämförelse med det.

-h
 
Har själv denna idiotiska lösning i mitt sommarhus sedan tidigare och då med tegelrör. Innan vattnet når brunnen så är det förbundet med en spygatt i källartrappan. Resultatet: Just nu står det en massa vatten i källaren, då det blivit stopp i rören pga för hög genomströmning där förmodligen tegelrören flyttat på sig. Inte bra alls med andra ord. Kommer att få bygga en tillfällig pumpgrop med dränkbar pump i källaren, tills jag får möjlighet att dränera om huset och göra om, dvs göra rätt... Stuprören är just nu försedda med slangar istället, som separat leder vattnet från huset.
 
Hej!

Det är faktiskt inte självklart att man får koppla vattnet från stuprören till dräneringen om den kopplas till det kommunala avloppet. Kolla med kommunen. Där jag bor fick man koppla dräneringen på avloppet men inte vattnet från taket på grund av att hela avloppssystemet är gammalt och har dålig kapacitet.

/pinebar

 
Nej naturligtvis inte. Trodde att det framgick av beskrivningen att jag hade fått tillstånd. Det tillhör definitivt inte det vanliga men i vårat område finns det ett nybyggt vattenmagasin som tar hand om tillfälliga flödestoppar i avloppssystemet. Dessutom saknas dagvattenledning och marken är så lerig så det är svårt att få en stenkista att fungera.

Men om man inte får ok så är det på egen risk man kopplar på sig. Det är inte helt ovanligt att folk tar den risken...

-h
 
Ahaaaa!

Då föll poletten ner! Kul att man får bra svar. Just markarbeten är jag okunning om.

Jag har missat att man kör separata rör, vilket känns ganska självklart.

Jag snackade även med min markkille och vi kommer köra på dränslang + täta rör för stuprören.
Då återstår alltså frågan om båda skall gå till samma stenkista eller ej?

Kan ju nämna att vår tomt sluttar ganska bra (soutteränghus).

/ Patrik
 
Jag har en höjdskillnad på över en meter mellan dräneringens lägsta nivå och inloppet till dränerings/dagvattenbrunnen och känner mig rätt så lugn med det. Jag har dock som sagt utlopp till avloppsnätet så det skall nog mycket till för att nivån i brunnen skall börja stiga. Kan tänka mig att risken för det är större om man kör med stenkista. Husbibeln "HusetsABC" verkar förorda separata stenkistor.

Markkillen borde ha en del input även på detta.

-h
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.