Allaanvnamnupptagna Allaanvnamnupptagna skrev:
Hej!

Vi har i dagsläget en luft/luft-värmepump som jag tycker fungerar sådär. Det blir inte riktigt varmt i huset och den låter väldigt mycket.

Min plan är att byta ut denna i sommar mot en luft/vatten och sedan koppla in radiatorer i huset som värmer.
Den värmepump som vi kommer installera har en effekt på 9 kW.

Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW. Jag behöver inte oroa mig för slitage på batteri eller liknande eftersom det är en förmånsbil.

Tror ni att jag skulle kunna använda bilen för att driva värmepumpen? Hur fungerar det i så fall praktiskt, behöver den kopplas in direkt till värmepumpen? Vad händer om värmepumpen behöver mer än 3,6 kW i effekt?

Jag är också inne på att sätta upp solceller för att kunna driva värmepumpen, men eftersom det är betydligt mer ekonomiskt för mig att använda bilens batteri vill jag gärna utreda dessa möjligheter i första hand.
Tycker det låter som en lysande idé!

Kör på tycker jag :)
 
S
Imin Rudenlöv Imin Rudenlöv skrev:
"Vi har också tillgång till en elbil med V2x och en effekt på 3,6 kW"

Är detta en felskrivning eller...?
Vilken bil har en effekt på 3.6kW?
KIA och Hyundais ( och Genysis) E-gmp-bilar. Ev-6, Ev-9 och Ioniq 5 och Ioniq 6 i dagsläget.
Jag vet inte bad V2x står för men de bilarna har V2L (load) på 230 V 16A som man kan koppla in en skarvsladd till.
Är väl mest att man kan använda det när det är strömavbrott eller där det inte finns el.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Tokslut Tokslut skrev:
"3.6kW" litet batteri kan ju inte vara nått att koppla in i huset, eller är det max uttag ur ett större batteri som tex. en Tesla på 100kWh?
Du blandar du ihop effekt och energi.
3,6 kW är effekten man kan plocka ut. Motsvarar 16 A vid 230 volt. Bilen har antagligen 77 kWh batteri.

Men jag tror att bilen har en tomgångsförbrukning på 100-300 W när man använder V2L. Bilens system måste vara igång samtidigt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det står inget i ursprungligt inlägg om att ladda på jobbet eller så. Läser man även inlägg tre så talar ju TS om att han avser att ladda bilen billigt på natten och nyttja elen i bilen när elen är dyr.
Ok
Jag tolkade att avsikten var att överföra el från bilen till huset.
Självklart, laddar man billig el hemma på natten, avstår jobbresan för att överföra elen till huset under tidig morgon, och sedan ladda dyr el i bilen, blir läget ett annat.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Man promenerar eller tar bussen till jobbet. Bilen är för fritidsnöje.
Men jag gissar att det är enklare att stötta elnätet generellt än att öronmärkta bilen för värmepumpen.
 
Fairlane
B Bernt Ö97 skrev:
Ok
Jag tolkade att avsikten var att överföra el från bilen till huset.
Ja det är korrekt
B Bernt Ö97 skrev:
Självklart, laddar man billig el hemma på natten, avstår jobbresan för att överföra elen till huset under tidig morgon, och sedan ladda dyr el i bilen, blir läget ett annat.
Varför måste man avstå jobbresan?
Kanske är jobbresan kort nog att det räcker att köra till/från jobbet och köra värmepumpen x timmar på en laddning. Dvs man kör värmepumpen någon timme eller två på morgonen, kör sen till jobbet och hem, kör värmepumpen några timmar och sen ladda fullt på natten.

Enda kopplingen till arbetsgivaren är att det är en förmånsbil vilket för TS innebär satt man kan skita i en försäkring av batterier då det inte drabbar honom utan ägare 2-3 av bilen.

Själv tycker jag det låter minst sagt tveksamt, men jag ser inget problem med förmånsvärde, skatt och arbetsgivare.
 
Bilen har begränsningar på hur mycket batteriet kan användas till annat.
Biltillverkaren lämnar garanti på bilbatteriet för "normal" användning.
Läs på om hur LITE ström du kan använda från din bil så blir du besviken.


Tyvärr så är det bara begränsad nöd ström som kan vara bra att få.
Läs på hur många kwh din bil kan lämna innan funktionen stängs av i bilen.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
KIA och Hyundais ( och Genysis) E-gmp-bilar. Ev-6, Ev-9 och Ioniq 5 och Ioniq 6 i dagsläget.
Jag vet inte bad V2x står för men de bilarna har V2L (load) på 230 V 16A som man kan koppla in en skarvsladd till.
Är väl mest att man kan använda det när det är strömavbrott eller där det inte finns el.
Hur många kWh kan bilen lämna totalt innan biltillverkaren stänger av det ?
 
S
J JAJansson skrev:
Hur många kWh kan bilen lämna totalt innan biltillverkaren stänger av det ?
Man kan ställa in att det går mininivån på batteriet är 20%.
Du kanske tänker att tillverkaren har lagt in en spärr på batterigarantin? Det har jag inte hört något om.

Snart kommer ju riktiga V2G och då lär det bli fler cykler. Just nu finns det bara några enstaka boxar som klarar dubbelriktad strömförsörjning och de verkar kosta 30000kr efter bidrag.

https://www.volkswagen.se/sv/om-vol...n/innovation/v2g-ger-elbilsagaren-pengar.html

https://www.hyundai.news/eu/article...echnology-can-support-a-renewable-future.html
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ja det är korrekt

Varför måste man avstå jobbresan?
Kanske är jobbresan kort nog att det räcker att köra till/från jobbet och köra värmepumpen x timmar på en laddning. Dvs man kör värmepumpen någon timme eller två på morgonen, kör sen till jobbet och hem, kör värmepumpen några timmar och sen ladda fullt på natten.

Enda kopplingen till arbetsgivaren är att det är en förmånsbil vilket för TS innebär satt man kan skita i en försäkring av batterier då det inte drabbar honom utan ägare 2-3 av bilen.

Själv tycker jag det låter minst sagt tveksamt, men jag ser inget problem med förmånsvärde, skatt och arbetsgivare.
Låter inte smidigt att använda bilen som batteri för att utvinna "billig" el vid lågförbrukning på elnätet, och senare överföra till huset när elen kostar mer vid högförbrukning på elnätet. Bilen ska då stå hemm och laddas vid lågförbrukning och överföra el till huset vid högförbrukning på elnätet.
Dessutom beskattas förmånsbilen trots att den inte används utan står hemma som batteri till huset. Feltänkt från början.
Det fins bidragsmöjligheter för energibesparande åtgärder i form av batteri/solceller, vilket torde vara mer ekonomiskt än att använda bilen som batteri.
Att ladda elbilar på jobbet är en möjlighet till förmånsbeskattning som våra politiker inte kommer att missa, bara tidsfråga.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Cheesen
B b_hasse skrev:
Jag vet inte om Tesla säljer sin Powerwall i Sverige, men det är i vilket fall som helst omöjligt att räkna hem någon lönsamhet på en sådan investering. Det enda lönsamma för batterier just nu är att sälja stödtjänster till Svenska Kraftnät, genom t.ex Checkwatt. Teslas Powerwall kan inte användas för det nu, och troligen aldrig.
Måste vara bättre lönsamhet än att köpa en elbil för att få den funktionen.
 
S sinuslinus skrev:
Man kan ställa in att det går mininivån på batteriet är 20%.
Du kanske tänker att tillverkaren har lagt in en spärr på batterigarantin? Det har jag inte hört något om.

Snart kommer ju riktiga V2G och då lär det bli fler cykler. Just nu finns det bara några enstaka boxar som klarar dubbelriktad strömförsörjning och de verkar kosta 30000kr efter bidrag.

[länk]

[länk]
Så här skriver en ägare om begränsningen! " min ID Buzz som har 3.2 har jag detta redan i mjukvaran. Dock med begränsningen max 4000 timmar och eller 10000kWh. Vilket i praktiken innebär att man bara kan utnyttja detta i begränsade fall".
 
S sinuslinus skrev:
Man kan ställa in att det går mininivån på batteriet är 20%.
Du kanske tänker att tillverkaren har lagt in en spärr på batterigarantin? Det har jag inte hört något om.

Snart kommer ju riktiga V2G och då lär det bli fler cykler. Just nu finns det bara några enstaka boxar som klarar dubbelriktad strömförsörjning och de verkar kosta 30000kr efter bidrag.

[länk]

[länk]
Så här skriver en ägare om begränsningen! " min ID Buzz som har 3.2 har jag detta redan i mjukvaran. Dock med begränsningen max 4000 timmar och eller 10000kWh. Vilket i praktiken innebär att man bara kan utnyttja detta i begränsade fall".
 
Fairlane
B Bernt Ö97 skrev:
Låter inte smidigt att använda bilen som batteri för att utvinna "billig" el vid lågförbrukning på elnätet, och senare överföra till huset när elen kostar mer vid högförbrukning på elnätet. Bilen ska då stå hemm och laddas vid lågförbrukning och överföra el till huset vid högförbrukning på elnätet.
Laddas troligen på natten när bilen är hemma.
Dagtid är det ofta dyrare och framförallt morgon och kväll. Är bilen hemma då avlastar det lite (med betoning på lite). Kanske jobbar TS hemma ibland och då kan bilens batteri användas. Eller så åker TS kommunalt och använder bilen mest kvällar och helger. Det finns många olika varianter.
B Bernt Ö97 skrev:
Dessutom beskattas förmånsbilen trots att den inte används utan står hemma som batteri till huset.
Ja, liksom att den kostar när den står på parkeringen vid jobbet.
B Bernt Ö97 skrev:
Feltänkt från början.
Det fins bidragsmöjligheter för energibesparande åtgärder i form av batteri/solceller, vilket torde vara mer ekonomiskt än att använda bilen som batteri.
Ja jag tycker också det är en dålig ide, men det är ju inte automatiskt så att det är skatteproblem eller att man laddar på företagets räkning och värmer huset hemma, vilket var det jag vände mig mot.
B Bernt Ö97 skrev:
Att ladda elbilar på jobbet är en möjlighet till förmånsbeskattning som våra politiker inte kommer att missa, bara tidsfråga.
Det tror jag också, men det är en helt annan fråga än om man kan driva sin värmepump med hjälp av bilens batteri.
 
  • Gilla
Bananskalare
  • Laddar…
S
J JAJansson skrev:
Så här skriver en ägare om begränsningen! " min ID Buzz som har 3.2 har jag detta redan i mjukvaran. Dock med begränsningen max 4000 timmar och eller 10000kWh. Vilket i praktiken innebär att man bara kan utnyttja detta i begränsade fall".
Nu är det bara V2L men det står inget om begränsningar i garantivillkoren.
 
  • Bild på dokument som listar olika garantiåtaganden, till exempel för lack, batteri och däck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.