Den sk. ansvarsgränsen går normalt vid servisplatsen. I normalfallet ansvarar man för sina egna ledningar på egen tomt som man lägger ner själv. På samma sätt ansvarar kommunen för de ledningar som de lägger ner.

Den springande punkten blir således din kommuns inställning och den har du redan fått svar på: Anslut via grannens avlopp. Det är en dålig affär för kommunen att upprätta en anslutningspunkt för en enda fastighet på en befintlig ledning. Svaret du fått bör uppskatta för de kunde lika gärna tvärvägrat dig att koppla in dig.

Ditt nästa huvudbry är att få tillstånd från grannen till detta, men om denne kan få tillbaka halva sin anslutningsavgift så går diskussionen kanske lättare :).

Höjder och självfall kan du fundera senare på, det är lösbart oavsett. I värsta fall får du gå med en avloppspump, i bästa fall går det att ordna med självfall. En avloppspump kostar inte så mycket

Se till att göra detta juridiskt riktigt i såfall med servitut/samfällighet etc.
 
  • Gilla
skutten11
  • Laddar…
S
Skulle tänka mig att kommunen kan säga , varsågod här får du koppla på . då blir det nog en pumpgrop för din del
 
mexitegel mexitegel skrev:
Den sk. ansvarsgränsen går normalt vid servisplatsen. I normalfallet ansvarar man för sina egna ledningar på egen tomt som man lägger ner själv. På samma sätt ansvarar kommunen för de ledningar som de lägger ner.

Den springande punkten blir således din kommuns inställning och den har du redan fått svar på: Anslut via grannens avlopp. Det är en dålig affär för kommunen att upprätta en anslutningspunkt för en enda fastighet på en befintlig ledning. Svaret du fått bör uppskatta för de kunde lika gärna tvärvägrat dig att koppla in dig.

Ditt nästa huvudbry är att få tillstånd från grannen till detta, men om denne kan få tillbaka halva sin anslutningsavgift så går diskussionen kanske lättare :).

Höjder och självfall kan du fundera senare på, det är lösbart oavsett. I värsta fall får du gå med en avloppspump, i bästa fall går det att ordna med självfall. En avloppspump kostar inte så mycket

Se till att göra detta juridiskt riktigt i såfall med servitut/samfällighet etc.

Problemet som jag inte hoppas uppstår är att grannen säger nej och kommunen säger att det är enda alternativet. Jag är osäker på vad det är för typ av stam men det är några fastigheter som anslutit sig direkt på stammen, enl en karta jag fått från kommunen. Dock ligger de husen på ”rätt” sidan vägen, dvs den sida där stammen går. De på kommunen jag vart i kontakt med verkar ändå Hyffsat positiva till båda alternativet men hänvisade till att det nog är lättast att koppla på grannens. Jag håller er uppdaterade och tack för tipset med halva anslutningsavgiften.
 
S
Du får väl smöra lite med lite extra fin jord vid återställningen som räcker mer än väl till annat på deras tomt
för det är väl ingen golfgreen dom och då kan det vara välkommet med fin jord att toppa med
Hur mycket får du ha samvete till
 
S skutten11 skrev:
Du får väl smöra lite med lite extra fin jord vid återställningen som räcker mer än väl till annat på deras tomt
för det är väl ingen golfgreen dom och då kan det vara välkommet med fin jord att toppa med
Hur mycket får du ha samvete till
Det är en äldre dam med gamla syrénbuskar som ev kan hamna i korselden
 
Det ska dras fiber på min sida vägen, kommunen tror att det borde funka att samdra ledningarna och lägga dem i botten på deras schakt. Det känns sådär, om det blir fel på grejerna och de ligger under en fiberkabel?
 
Det verkar finnas två alternativ. Antingen trycka rör under vägen till en brunn. Oklart djup så det kan bli problem med fallet.

Andra alternativet är samdragning med bredband och koppla på grannens avlopp. Det verkar som de inte heller kommer vara inom vägområdet, så de kommer alltså lägga bredbandet där hon var skeptisk till att jag skulle gräva
 
Kommer troligtvis bli tryckavlopp i så fall. Nu hoppas jag bara att det finns möjlighet att koppla på detta någonstans utan att behöva gräva upp någon annans trädgård.

Att gräva självfall tillsammans med fiber skulle kosta 100-125000
 
Nu har jag kanske kommit lite längre på vägen. Tydligen är det samma entreprenad som gräver vattnet som även gräver åt avloppsföreningen. 57000 skulle det kosta att koppla på vatten, då ingår 400m ledning och grävning.

Hoppas kunna få ner priset lite genom att dra allt i samma schakt
 
S
Det börjar arta sig , håller tummarna :) för ett bättre pris för dig , stor skillnad på 100 och 57
blir tryckavlopp då eller vad , då har du ev . pengarna för en pump
 
S skutten11 skrev:
Det börjar arta sig , håller tummarna :) för ett bättre pris för dig , stor skillnad på 100 och 57
blir tryckavlopp då eller vad , då har du ev . pengarna för en pump
Det som entrepenören föreslog och det jag helst vill ha är självfall och koppla på hos grannen. Dock behövs ju servitut och såklart hennes godkännande.
 
S
K kjork skrev:
Det som entrepenören föreslog och det jag helst vill ha är självfall och koppla på hos grannen. Dock behövs ju servitut och såklart hennes godkännande.
Då blir det att smörja damen , kan vara ett litet aber med hennes häck , men är det en halvstor maskin så kan han ta upp en häftig klump och sätta tillbaka den , då klarar sig häcken
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.