Vid renoveringen av vårt badrum, skall vi montera en flätk. Det blir en fuktstyrd med timerfunktion utan kallrassskydd.

Den befintliga ventilationen har en större dimmention än vad fläkten har idag. Jag har sätt att det finns plattor som man kan motera för att täcka över, så att man kan montera de nya fläktarna. Detta har både Pax och Fresh. Det var vår första tanke att använda en sådan platta. Vad jag förstår så monterar man en sådan utanpå kakel innan montage av fläkten.

Jag funderar nu på om man inte kan göra hålet mindre genom att stoppa i en bit rör, som finns att köpa som tillbehör till fläkten, och täta med exempelvis gipsspackel runt så att man får tätt. Eventuellt kanske man lägger fuktspärren in så att man blir säker.

Är detta en bra ide tror ni?
 
  • Bad_fläkt_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fourier skrev:
Jag har ett snarlikt problem men ingen riktigt bra lösning, se [länk]

Jag gissar att du kanske måste fästa röret på något sätt och inte bara med gipsspackel. Hoppas du får några bra tips. :)
Tack. Jag skall fundera en del. Hoppas på massor av bra tips. Men tror nog ändå att Gipsbruk en bra bit in mellan det stora och det mindre rören ändå får det mindre röret att sitta fast ?
 
Ja skall också sätta in en fläkt. Så här långt har jag funderat hur jag har kanske skall göra. En Pax fläkt har jag köpt. Valet föll på den eftersom elsladden går "uppåt" och då är ju elen lättare då man kan låta den komma från taket. Och så drar den ju så lite ström, 4w. Kanske man kan ha den på hela tiden om man är bortrest på sommaren. Jag köpte en liten bit ventilationsrör på Bauhaus, jag tänkte sätta in det i det grövre hålet jag har i väggen som går rakt ut. Jag tänkte att kanske fogskum fungerar bra att fylla upp hålet med, det islolerar ju vilket också är bra och det klistrar säkert fast röret, få se om det fäster i det glatta röret. Sedan tänkte jag spackla igen hålet i våtskivan med lämpligt spackel, jag vet inte vad som är lämpligt för en cementskiva och är tacksam för synpunkter. Kanske plastic padding är bra, lite starkare än vanligt spackel kanske bra om någon vickar och drar i röret.
 
Ingen som gillar våtrumssilikon måste funka klocka...;)

Mvh
 
SJW skrev:
Jag köpte en liten bit ventilationsrör på Bauhaus, jag tänkte sätta in det i det grövre hålet jag har i väggen som går rakt ut. Jag tänkte att kanske fogskum fungerar bra att fylla upp hålet med, det islolerar ju vilket också är bra och det klistrar säkert fast röret, få se om det fäster i det glatta röret. Sedan tänkte jag spackla igen hålet i våtskivan med lämpligt spackel, jag vet inte vad som är lämpligt för en cementskiva och är tacksam för synpunkter. Kanske plastic padding är bra, lite starkare än vanligt spackel kanske bra om någon vickar och drar i röret.
Problemet med fogsum (tror jag), är att det inte krymper med tiden, och då finns det viss risk med att det blir glapp. Fogskum är väl inte heller våtrums godkänd ?

Det finns vårtrums spackel. Det är mycket hårdare.
Jag kommer att skruva in skruvar från plaströret och ut, så att det blir som "piggar" som sitter fast i spacklet. Det gör att röret inte kan vridas eller dras ut /in. Och eftersom våtrums spacklet är våtrums godkänt så hoppas jag att det blir tillräckligt bra.

/Kjell
 
PX-21 skrev:
Ingen som gillar våtrumssilikon måste funka klocka...;)
Jo det är bra, men det blir mycket Silikon bara. I mitt fall skulle det nog gå åt ett par tuber. Men inget fel annars på våtrumsilikon. Bra lim är det.
 
Först rörstos sen silikon...

Mvh
 
PX-21 skrev:
Först rörstos sen silikon...

Mvh
rörstos ?

Finns det bättre sätt än det jag tänkt, så lyssnar jag gärna

/Kjell
 
Som du nämner i ditt första inlägg ...en rörstos som tillbehör till fläkten fanns sen det berömda silikonet att täta fast stosen ...sen dit med fläkten..;)

Mvh
 
PX-21 skrev:
Som du nämner i ditt första inlägg ...en rörstos som tillbehör till fläkten fanns sen det berömda silikonet att täta fast stosen ...sen dit med fläkten..;)

Mvh
Ok! Det blir bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.