Bor i ett hus från -72 och tänker installera en utsugsfläkt (PAX260) i duschrummet på övre plan. Huvudproblemet är tätningen mellan takgipset och spiroröret för att undvika att fuktig luft går in i isoleringen. Spiroröret är 150 mm diameter och går rakt upp genom tak (ca 1,5 meter?). Röret slutar nästan i gipsskivans överkant så det verkar svårt att få en bra tätning med någon form av fogmassa. Först funderade jag på att knacka bort stoppklacken från en 150-125 mm reduktionsnippel och trycka upp den tillräckligt långt upp i röret och därefter bygga upp med gips runt det så att jag får ett 125 mm hål men det känns krångligt. Några bättre idéer?

Man skulle kanske kunna stoppa i ett 100mm spirorör i det befintliga men det verkar besvärligt att få fast. Har ingen lust att gå upp på taket för att jobba med detta. Fläkten är egentligen avsedd för att sitta i ett 100 mm rör men kragen täcker även 125 mm (kräver att man gör nya skruvhål längre ut)

Ett annat problem är att röröppningen så pass stor att det blir problem att montera fläkten och att det kan bli svårt att täta mellan fläkt och tak. Har köpt en täckbricka av plast som tillbehör till PAX200-serien. Den ska enligt uppgift täcka hål till ca 160 mm men det är tveksamt om det funkar. Förmodligen måste jag bygga upp gipskanten närmast hålet bättre för att få tätt så att inte den fuktiga luften går tillbaka till duschrummet.

Hur har ni gjort eller skulle ni göra? Tacksam för alla tips och förslag!
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Remsa och tätskikta övergången gips/spiro, sedan dit med eventuell "täckbricka" och fläkt,, t.ex.

"Tätskikta" borde du kunna göra med silikon, remsa kanske är överflödigt..
 
Montera en ny kanal som man kan fästa på många olika sätt.
Röret kan ju klämmas fast i det gamla röret med distanser och man kan komplettera kanaländan i rummet/taket med en ram för ventil eller en ILVU(Lindab) som är en fyrkantig plåt med en nippelanslutning som man kan trycka in i röret. Finns på fler ställen.
Skiss eller bild hade underlättat.
 
Tack för svaren, jag ska kolla vad Lindab har. Här kommer ett par halvtaskiga bilder så länge: en utzoomad bild på taket och en närbild på röröppningen (150mm)

Om jag monterar en ny kanal i den gamla, måste jag inte täta mellan rören i övre änden (på taket) då?
 
  • tak_dusch_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spiro150mm_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker inte det ser svårt ut att täta mellan rör o gips!?

Om du får upp nya röret som det ska, ut genom taket till befintlig huv eller motsvarande ska det inte vara några problem att skippa tätning av övre röret.
Annars kan du kanske sätta på något slag av förband som också fungerar som en styrning på toppen av röret när du skjuter upp det? Strajjpa fast en bit isolering?
 
Hej igen,

har kollat på möjligheten att sätta in ett 100mm rör och avsluta med en rörstos nedtill som Raukas föreslog men det faller tyvärr på att paxfläkten inte går in i en 100mm nippel (på nippeln är det 100mm utvändigt) - fläkten är gjord för att monteras i ett 100mm rör.

Jag får nog försöka täta mellan gips och befintligt rör och sedan köra med täckbricka om jag inte kommer på något bättre. Ska man först spackla kanten av gipset jämnare med våtrumsspackel och sedan avsluta med våtrumssilikon i skarven eller hur hade ni gjort?
 
Förlåt, tänkte fel. Kör då med en 125 mm så funkar det! Kanske även komplettera med ett 125 rör upp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.