Vi installerade också Plejd för styrning av utomhusbelysningen på rekommendation av elektrikern. Enkelt och användarvänligt men lite begränsat om man vill ha avancerade funktioner - men för de flesta räcker antagligen funktionen med tidsstyrning och astrour rätt långt.

Jag tror att det finns många lite mer avancerade "intelligenta hem" som i slutändan ändå bara används för att styra när belysningen ska tändas resp släckas - been there done that ;)

Största anledningen är säkert att det är enkelt för elektrikern att komma igång med via blåtand istället för att behöva tillgång till nätverk.

/Krille
 
M mhansson74 skrev:
Jadu, Tack alla!! för mycket bra svar, det är nog som ni säger enkelheten och att dom ligger skyltatde på elgrossisten.
Sen är människan vanedjur, precis som jag. så det blir lätt.
Sen ska jag säga, att dom tre vännerna är glada för att ha plejd, dom älskar det. Men själv så vill jag kunna bygga ut med mer avancerade scener o dylikt.

Igen tack alla!! kanonforum, ha nu en god jul och behåll hälsan!!
Till dig som redan är lite nernördad kan man ju också tillägga att Plejd går att integrera i Home Assistant också. Då blir det ju genast roligare.
 
Som elektriker uppskattar jag att kunna göra en enklare programmering med min telefon, spara i molnet och sen skapar kunden ett konto och allt är igång. Kunden kan testa att tända o släcka med telefonen och sen rullar det bara på.

inte heller fel att ha ett gäng kundanläggningar i telefonen med om det ska byggas ut eller programmeras om.
 
Precis som andra varit inne på är det förmodligen enkelheten, driftsäkerheten och att produkterna är tillgängliga överallt.
Systemet är väldigt lätt att förstå sig på även som icke van konsument vilket såklart är en fördel. I många fall är det samma peng som en "vanlig" dimmer.

Jag har själv valt Plejd hemma och min elektriker gillar det också. Jag har inga behov av någon jätteavancerad styrning förutom belysning. Vissa andra prylar går dock också att integrera om man bara tänker till lite. Kör t.ex. frånluftsfläkten via Plejd CTR med 0-10V styrning. Kan stänga av vattnet genom att motorventilen stängs när den blir strömlös (CTR även där).

Ingen integration med larm dock, men det ser jag som mindre viktigt. Eftersom det funkar med Google Home och mycket också går att lägga till där klarar sig förmodligen 99% av privatkonsumenterna.
 
G Gustafhagel skrev:
Till dig som redan är lite nernördad kan man ju också tillägga att Plejd går att integrera i Home Assistant också. Då blir det ju genast roligare.
Jo det stämmer, men då krävs plejd gateway eller ett jäkla hackande att låsa upp plejd enheterna för att snacka BT direkt., kan ha fel, men elektrikerna som nämndes pratade inte ens gateway, till skillnad från en i denna tråden som gjorde det default! All heder!
 
Fast om du ska integrerar prylarna i en existerande Home Assistant eller annan controller så finns det ingen anledning att skaffa Plejd alls. Då finns det ju billigare saker som inte kräver en specifik gateway.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.