Att klinkra en bänkskiva ser jag inte vitsen med, det blir alltid skit i skarvar med tiden hur man än gör.
En bänkskiva i mjuk furu kommer se ut som kriget efter ett litet tag.

Om du ska ha något annorlunda så ska du kolla in byggtråden för en interaktiv bänkskiva som kanske kan ge lite inspiration, det är det coolaste som jag sett:

https://www.byggahus.se/forum/threads/arduinostyrd-interaktiv-betongbaenkskiva.249877/
 
  • Gilla
Stingray468 och 2 till
  • Laddar…
Fyfan va fräck! Om det inte hade varit så avancerat hade jag gjort likadant.
 
När jag renoverade mitt kök för ca 3år sen så gjorde jag mina bänkskivor i just klinker, på en grund av 30mm mdf.
Laserskurna plattor (skivor) i strl 600 x 1200mm.
Inga som helst problem med skit i fogar iom att det är max 1mm fog som sen mjukfogades.
Behövs inget tätskikt under, totalt onödigt, blandaren kommer upp i den rostfria hon.
Så dom farhågor ovan ang klinker/granitsten för fukt eller skit i fogarna håller dessbättre inte!
I framkant på bänkarna monterades en snygg rostfri välvd list.
Allt blev kanon, lätt att hålla rent, finns inte en repa el dyl ngn stans, skivorna ser likadana ut nu som när dom monterades.
 
  • Gilla
tompajo och 1 till
  • Laddar…
W Willewonka skrev:
Jag och sambon ska renovera köket nu i vinter och har börjat leta bänkskiva då det slog mig, varför ha en vanlig laminat bänkskiva som alla andra?
Jag vet att de finns stenskivor, komposit och massivt trä.
Är lite inne på att bygga något eget..
Gjuta en i betong går bort.
Lite inne på att lägga en mdf+gips+limmade 60x60 klinkers med en liiiten svart mjukfog mellan.

Vad har ni hemma? Byggt själva/köpt färdigt?
Bomba med förslag!
Ska med ge mig på att bygga bänkskivor. 45×120 eller 45×145 i obehandlad furu.
Ska betsa dem är tanken. Hoppas att det ska bli bra, hehe
 
J Jörgen Ö skrev:
När jag renoverade mitt kök för ca 3år sen så gjorde jag mina bänkskivor i just klinker, på en grund av 30mm mdf.
Laserskurna plattor (skivor) i strl 600 x 1200mm.
Inga som helst problem med skit i fogar iom att det är max 1mm fog som sen mjukfogades.
Behövs inget tätskikt under, totalt onödigt, blandaren kommer upp i den rostfria hon.
Så dom farhågor ovan ang klinker/granitsten för fukt eller skit i fogarna håller dessbättre inte!
I framkant på bänkarna monterades en snygg rostfri välvd list.
Allt blev kanon, lätt att hålla rent, finns inte en repa el dyl ngn stans, skivorna ser likadana ut nu som när dom monterades.
Precis, iom att de är mjukfog så kan de ju inte bli skitigt, för de har man ju mellan bänkskiva och vägg i vanliga fall, och som du sa det gäller endast någon mm.
 
P Pappa1986 skrev:
Ska med ge mig på att bygga bänkskivor. 45×120 eller 45×145 i obehandlad furu.
Ska betsa dem är tanken. Hoppas att det ska bli bra, hehe
Hur tänker du fästa dem så att de inte slår sig och blir ojämnt?
Tätning emellan dem? Vatten lär ju leta sig mellan reglarna annars.
 
W Willewonka skrev:
Hur tänker du fästa dem så att de inte slår sig och blir ojämnt?
Tätning emellan dem? Vatten lär ju leta sig mellan reglarna annars.
Skruva underifrån med rejäla skruv och dra ner de i köksstommen.
Limma ihop de och använda skruvtving.
Även sätta diverse plugg så att ändarna håller ihop med varandra.
Om det håller? Ingen aning men det märker vi :D
Tanken är att inte sätta de i 45° vinkel utan mer omlott med varandra eller hur jag ska förklara, hehe
 
D DejvidK skrev:
Har nyligen byggt om köket på landet och valde då hårdvaxoljad Valchromat. Återstår att se hur det slits över tid.
Går det få bild på detta? Hur tycker du den håller?
 
C Cecves skrev:
Går det få bild på detta? Hur tycker du den håller?
Det funkar fint så här långt och vi är nöjda med lösningen. Men det är ju såklart inte samma slitage i ett fritidshus som det skulle vara i ett hem, så tiden får utvisa hur det står sig på lite längre sikt.

Hittade inga bilder från när det är helt klart, men de ger ett hum om lösningen iallafall:

Diskho och kran med plywoodpaneler på vägg och tak i ett fritidshus kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökshörna i fritidshus med oslipad plywood på väggar och skåpluckor samt svart bänkskiva med köksutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp i ljust trä med svart bänkskiva, inbyggd spishäll och ugn, diskho och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
En apelsin och 2 till
  • Laddar…
Snyggt resultat. Klarlackad? Tack för återkoppling
 
C Cecves skrev:
Snyggt resultat. Klarlackad? Tack för återkoppling
Tackar! Nej, har kört med hårdvaxolja (Osmo).
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
P Patrik Friberg skrev:
I min förra lägenhet gjorde jag en bänkskiva av 5 mm varmvalsad stålplåt, med sån där mörk rå yta som den har från stålverket. Plåten var lätt blästrad så att sot och skit från tillverkningen försvann men den råa känslan behölls.
Denna plåt behandlade jag med tre lager epoxy och sen tre lager tvåkomplack på det.
Blev skitsnyggt!
Låter intressant. Har du några bilder?
 
D DejvidK skrev:
Det funkar fint så här långt och vi är nöjda med lösningen. Men det är ju såklart inte samma slitage i ett fritidshus som det skulle vara i ett hem, så tiden får utvisa hur det står sig på lite längre sikt.

Hittade inga bilder från när det är helt klart, men de ger ett hum om lösningen iallafall:

[bild] [bild] [bild]
Tack för tips på detta! Jag ska också bygga sommarstuga inom kort och gillar hur det här ser ut. Nu har dina skivor suttit och använts över sommaren. Hur har det gått? Är de fortfarande lika snygga?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Tack för tips på detta! Jag ska också bygga sommarstuga inom kort och gillar hur det här ser ut. Nu har dina skivor suttit och använts över sommaren. Hur har det gått? Är de fortfarande lika snygga?
De har klarat sig väldigt bra faktiskt! Trodde att jag kanske skulle få köra på med vax med jämna mellanrum för att hålla dem i skick, men ännu inte behövt göra det. Lade dock på 4-5 lager från början. Så bara att köra på om du gillar utseendet :)
 
  • Gilla
En apelsin
  • Laddar…
Tack! Tycker att det är snyggt med samma som väggplatta. Jag kommer ha ganska mycket plywood i min stuga också - innerväggar i hela köket/allrummet. Just nu lutar det åt ett vitt, enkelt kök till det. Hur fogade du bänkskivan mot vägg? Finns silikon i rätt färg?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.