Vi håller på att göra ett gästrum i en del av källaren. OBS-skivorna ska nu täckas men gips känns inte som det bästa alternativet då tvättstugan är i närheten och temperaturen varierar en del. Osäker på hur det skulle klara eventuell fukt. Tapetsera + måla direkt på OBS känns inte heller som en bra idé då det är stor chans att det tillslut blir sprickor i tapeten.
Finns det någon annan smidig lösning?
 
Gips tål en hel del, mycket bättre än tex tapet på osb!
 
Bara gips som gäller som underlag för både färg och tapet.
 
Är det så mycket fukt så bör det ventileras bort. Inget material fungerar i längden om fuktbelastningen är för hög.
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
C
Annars är det traditionella alternativet (innan gipsskivornas kom) masonit.
 
Är det verkligen torrt nog i källaren för att bygga in reglar och gips med papper på?
Jag skulle använt stålreglar och pappersfria gipsskivor godkända för badrum.
 
putsa?
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
G gaia skrev:
putsa?
Det är säkrast. Men då missar man ju möjlighet till isolering.
 
Om du nu redan har OSB på väggarna så är det ju bara att köra på med gips. Ingenting blir sämre av gips längst ut. Har du normal ventilation i tvättstugan är det inga som helst problem med gipsskivorna och om du inte har det behöver du fixa ventilationen i tvättstugan för att inte långsiktigt skada andra byggnadsdelar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Om du nu redan har OSB på väggarna så är det ju bara att köra på med gips. Ingenting blir sämre av gips längst ut. Har du normal ventilation i tvättstugan är det inga som helst problem med gipsskivorna och om du inte har det behöver du fixa ventilationen i tvättstugan för att inte långsiktigt skada andra byggnadsdelar.
Men OSB är inte helt optimalt ifall där är fukt.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men OSB är inte helt optimalt ifall där är fukt.
Min poäng här är att gipsen är det minsta problemet här. Är det fuktigt från tvättstugan måste det fixas ändå med ventilation och när det är ordnat är varken gips eller Osb ett problem
 
MathiasS MathiasS skrev:
Min poäng här är att gipsen är det minsta problemet här. Är det fuktigt från tvättstugan måste det fixas ändå med ventilation och när det är ordnat är varken gips eller Osb ett problem
Visst. Men största problem inte fukt från nån tvättstuga utan från golv o väggar i en källare.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Visst. Men största problem inte fukt från nån tvättstuga utan från golv o väggar i en källare.
Lite det jag tänkt också. Huset blev dränerat för ett par år sedan och rummet har stått tomt. Vi flyttade hit för snart ett år sedan och har inte sett något som tyder på märkbar fukt. Men huset är byggt 1954 och någon större renovering har inte gjorts i källaren.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Haper_00 Haper_00 skrev:
Lite det jag tänkt också. Huset blev dränerat för ett par år sedan och rummet har stått tomt. Vi flyttade hit för snart ett år sedan och har inte sett något som tyder på märkbar fukt. Men huset är byggt 1954 och någon större renovering har inte gjorts i källaren.
Mät fukthalten i väggen under annat än nu dessa varma månader. (Nu blir det kondens i alla stenkonstruktioner, så missvisande att dra slutsatser)
Är det torrt och fint under vintern är det nog ok men annars får man bygga med hänsyn till den fukt som kommer igenom konstruktionen. Det går och behöver inte kosta så mkt extra om det är rimliga fuktmängder.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.