O
john68 john68 skrev:
Har bara sett i de övriga trådarna att OM man renoverar en tvättstuga med golvbrunn så gäller samma krav som för badrum. Dvs att man måste dra om rör som kommer upp ur golv eller gjuta klack etc och då antog jag att det även gällde väggbeklädnaden. Men är det inte så så förenklar det min egen renovering framöver.
Ja det blir en väldig skillnad om man bara behöver göra golvet å inte väggarna...
Jag har för mig att om det är på bottenvåningen eller om det finns källare och grunden är betong så behövs inget tätskikt. Men jag kan ha fel och då kommer jag snabbt bli rättad av proffsen
 
Är det bara en tvättstuga och inget regelrätt våtrum så skulle jag personligen bara be att få en ekonomisk uppgörelse och sen bara strunta i det tills det är dags att sätta ny väv eller renovera på annat sätt. Livet är inte perfekt och inte sånt där heller och påverkar det inget så skulle jag som sagt bara låta det vara. Känns onödigt att försöka få till stånd en massa åtgärder som kanske iallafall rent estetiskt kommer att synas. Då kan man ju bara pruta lite och alla går vidare.
 
  • Gilla
nmeden och 3 till
  • Laddar…
O Odjuret skrev:
Ja det blir en väldig skillnad om man bara behöver göra golvet å inte väggarna...
Jag har för mig att om det är på bottenvåningen eller om det finns källare och grunden är betong så behövs inget tätskikt. Men jag kan ha fel och då kommer jag snabbt bli rättad av proffsen
En ny golvbrunn är bara godkänd om det finns tätskikt. På bottenplan godkänns dock rollat tätskikt om det är gjutet betonggolv/platta på mark. Har man plastmatta behövs inga andra tätskikt, oavsett våningsplan eller golvkonstruktion.
 
Det framgår väldigt klart i BKR reglerna (och jag tror det är lika klart i GVK reglerna) att man bara behöver följa våtrumsreglerna för golvet, och ett uppvik på väggen, i tvättstuga.

Detta med att inte behöva ha tätskikt alls på "bottenvåning" finns också reglerat i BKR reglerna (googla, det är bara typ 20 sidor att läsa). Det handlar inte om huruvida det är en bottenvåning eller inte. Utan om det är ett rum där det kan antas komma tillskjutande fukt utifrån. Då skall man inte ha tätskikt.

Då pratar vi om utrymmen som i en äldre källare. I moderna konstruktioner med frigolitisolerad grund bör man förutsätta att det inte kommer fukt utifrån.
 
Redigerat:
O
Jag sa att jag skulle bli rättad! Alltså får jag göra en pudel, jag erkänner det var fel av mig att påstå att det kunde vara okej att skippa tätskikt vid vissa tillfällen.:)
Det är tur att det finns folk som kan rätta mig när jag har fel. Tack!
 
  • Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Lim i en spruta och sedan tryck!

K Linköping76 skrev:
Hej,
I december 2016 fick vi nycklarna med slutbesiktning på flera anmärkningar bl.a. att det är vågigt på en vägg i tvättstugan. Det verkar som att det finns lite luft under ett begränsad området i väggen.
Byggfirman skulle fixa det genom att målaren skulle måla över det?! men det kunde inte lösa problemet. Efter att vi har klagat på att det är kvar skickade de samma målare för att skära bara det lilla området ( ca 20 x 20 cm) och lägga om igen. Vi hade redan konsulterat en bekant och enligt honom skulle man lägga om hela väggen och inte bara det lilla området för att det är ju våt rum.
Först de sa att de återkommer för att fixa det, inget hänt, mailade de ett par gånger.
Nu fick jag en mail från byggfirman om att målaren kan inte fixa felet och de vill vänta med det till 2 års besiktningen.
Vad göra? jag vill att de fixa det så fort som möjligt ju.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Ja tyvärr är vi många som står där med besiktningsanmärkningar från slutbesiktning som aldrig blir åtgärdade av den enkla anledningen attmsn inte vågade stå på sig och hålla inne pengar på slutfakturan fastän jag ges den rätten i avtalet.
Tyvärr är vi Jönköping med omnejd begåvade med en stor firma, Gärah*vs Bygg AB som satt detta förfarande i system.
"Om du vill hålla inne pengar så ta det med din advokat" blev svaret när frågan lyftes med VD:n PL. Okunnig och blåögd som man är så vågar man inte säga emot, fast allt finns nedskrivet i ett avtal mellan byggfirma oss. Ångrar det bittert. Hur göra? Att ha besiktningsman leder ju ingen vart, trots att allt finns dokumenterat i protokollet.
 
Stå på dig!
Varför ska felet åtgärdas vid 2års-besiktningen och inte nu.
Vissa entreprenörer har satt detta i system. De vill skjuta fram deras åtanganden i framtiden i förhoppning om att det ska glömmas bort.
Entreprenören ska inom 2 månader avhjälpa fel i besiktningsprotokollet.
 
K Linköping76 skrev:
Hej,
I december 2016 fick vi nycklarna med slutbesiktning på flera anmärkningar bl.a. att det är vågigt på en vägg i tvättstugan. Det verkar som att det finns lite luft under ett begränsad området i väggen.
Byggfirman skulle fixa det genom att målaren skulle måla över det?! men det kunde inte lösa problemet. Efter att vi har klagat på att det är kvar skickade de samma målare för att skära bara det lilla området ( ca 20 x 20 cm) och lägga om igen. Vi hade redan konsulterat en bekant och enligt honom skulle man lägga om hela väggen och inte bara det lilla området för att det är ju våt rum.
Först de sa att de återkommer för att fixa det, inget hänt, mailade de ett par gånger.
Nu fick jag en mail från byggfirman om att målaren kan inte fixa felet och de vill vänta med det till 2 års besiktningen.
Vad göra? jag vill att de fixa det så fort som möjligt ju.
Hej
Det är deras skyldighet att åtgärda detta omgående på deras bekostnad. Det är med sant att hela väggen måste troligtvis göras om för att försäkringsbolaget skall godta utfört arbete. (Hör med försäkringsbolaget först)

Ingemar
 
K Linköping76 skrev:
Hej,
I december 2016 fick vi nycklarna med slutbesiktning på flera anmärkningar bl.a. att det är vågigt på en vägg i tvättstugan. Det verkar som att det finns lite luft under ett begränsad området i väggen.
Byggfirman skulle fixa det genom att målaren skulle måla över det?! men det kunde inte lösa problemet. Efter att vi har klagat på att det är kvar skickade de samma målare för att skära bara det lilla området ( ca 20 x 20 cm) och lägga om igen. Vi hade redan konsulterat en bekant och enligt honom skulle man lägga om hela väggen och inte bara det lilla området för att det är ju våt rum.
Först de sa att de återkommer för att fixa det, inget hänt, mailade de ett par gånger.
Nu fick jag en mail från byggfirman om att målaren kan inte fixa felet och de vill vänta med det till 2 års besiktningen.
Vad göra? jag vill att de fixa det så fort som möjligt ju.
Ursäkta. Det va tydligen en tvättstuga, då finns nye krav på tätskikt på väggen. Men arbetet skall ialf vara fackmässigt utfört.

Ingemar
 
A AG A skrev:
En ren tvättstuga är aldrig ett våtrum. Golvbrunnar kräver givetvis ett tätskikt på golvet.
I det här fallet handlar det ju om en vägg. Väggarna behöver inga tätskikt, golvbrunnar eller ej (bortsett från uppvik på väggens nedkant)
Hela golvet i en tvättstuga räknas som våtutrymme och då skall hela golvet ha tätskikt.

Ingemar
 
Om du som kund har beställt tätskickt motsvarande våtrum så har du rätt till åtgärd inom två månader.
Idag är det inte helt ovanligt att man gör våtrumsväggar i tvättstugor eller utrymmen med ex beredare pumpar mm (uc).
 
F
Vem är det som byggt? För den firman skall jag ha om jag bygger igen. En slutbesiktning där enda eller värsta anmärkningen är en bubbla i en vävtapet låter fantastiskt.

Grattis!
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Det handlade om att något ska åtgärdas nu eller efter två år.
Hur många fel eller brister för övrigt framgår inte.
 
Om man nu ska anlita en annan byggare för att fixa, jag antar att man först betalar den man anlitat och därefter kräver den ursprunglige entreprenören på pengarna? Denne kan ju neka och bestrida hela vägen till rätten. Vilket kan göra det kostsamt att ligga ute med pengar tills dess att man får rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.