Fotografen skrev:
Pejlingen är inget voodoo, man pejlar lokaloscillatorn i mottagaren.
Däremot, i ett bostadsområde med 10-20-30 lägenheter i varje hus i flera våningar. Omöjligt att avgöra om det finns en TV i en speciell lägenhet, signalerna från alla apparater som är på samtidigt studsar runt hit och dit mellan väggarna, omöjligt att skilja ut något vettigt.
Det stämmer, men jag undrar verkligen om en modern TV en har en lokaloscillator som läcker tillräckligt mycket. Det mesta ligger ju på ett enda chip. Har man sedan ip-TV finns det inget behov alls av mellanfrekvensen.
 
Fotografen skrev:
Pejlingen är inget voodoo, man pejlar lokaloscillatorn i mottagaren.
Detta gällde på gamla tjockTV:ns tid för 20 år sedan då det i princip bara fanns S-märke som godkännande och bara ett fåtal hemelektronikapparater i varje hushåll som kunde ge radiosignaturer. Främst vill jag minnas att man - förutom lokaloscillatorn - pejlade efter färgbärvågsoscillatorn på 4,43 MHz som var alldeles unik för färgTV med färgsystemet PAL.

Trodde Radiotjänst. Hade en studentbekant som på 80-talet byggde en frekvensräknarbyggsats baserad på vanligt förekommande komponenter. Styroscillatorn använde en 4,43 MHz-kristall just för att den komponenten var lätt att hitta. Radiotjänst pejlade en gång in hans studentrum och hävdade att de spårat TV-innehav dit.....

Idag ställer för det första CE-godkännandet stora krav på vad som får läcka ut från en apparat hemma vad gäller radiofrekvenser. För det andra (som redan nämnts) görs all signalbehandling digitalt inne i kretsar i nästan samtliga TV-apparater nyare än 10 år, så det finns ingen "signatur" att pejla in.

Däremot använder de fortfarande begreppet "pejling" ibland, men det är då riktade hembesök till sådana som de via sina adresslistor ser inte har TV men som de tycker borde ha det. Ingen elektronisk pejling med några antenner längre, alltså !
 
Redigerat:
Fast det finns inget CE-godkännade. Det är bara en märkning som innebär att tillverkaren säger sig uppfylla ställa krav för produkten.
 
Dalbotös skrev:
Så om man inte har en mottagare går man fri?
Själv har jag vare sig antenn eller digitalbox men däremot har jag en gammal tv ståendes för de gånger om året då jag känner för att hyra mig en film. Jag tror att jag egentligen skall betala avgift eftersom jag kan koppla antenn och box men eftersom jag inte har några planer på det så låter jag bli. :)
Bara lite nyfiken på om de skulle få utslag om de åker förbi...

Det är innehavet som räknas!
 
mexitegel skrev:
Fast det finns inget CE-godkännade. Det är bara en märkning som innebär att tillverkaren säger sig uppfylla ställa krav för produkten.
Jo då, det finns ett CE-godkännande, och det ska skrivas under. Det är bara det att i dom flesta fallen godkänner man sig själv ;)
 
thomasx skrev:
Jo då, det finns ett CE-godkännande, och det ska skrivas under. Det är bara det att i dom flesta fallen godkänner man sig själv ;)
Mexitegel har helt rätt, det finns inget CE godkännande, det är ett av producenten upprättat intyg/deklaration att produkten följer dom krav o regler som finns för att sälja produkten inom EU.
 
Nimajneb skrev:
Mexitegel har helt rätt, det finns inget CE godkännande, det är ett av producenten upprättat intyg/deklaration att produkten följer dom krav o regler som finns för att sälja produkten inom EU.
Jodå. Det är ett godkännande, men precis som nämnts är det en sak som tillverkaren/importören själv kontrollerar (till stor del, vissa saker måste göras oberoende). Och bara för att en regel innebär självkontroll och inte måste verifieras av ett oberoende labb, så är det inte samma sak som att ett godkännande inte finns. För att få sälja i Europa skall CE-kraven vara uppfyllda, och det skall finnas en ansvarig som undertecknat dessa dokument. Ofta är en kopia av detta t.o.m. medsänt i manualen. Alltså mycket mer än bara en klisterlapp - som ju annars vore lätt att bara klämma dit.

Dessutom skall tillverkaren/importören inom 3 arbetsdagar (tror jag det är) kunna visa upp mätprotokoll som verifierar att produkten uppfyller kraven på radiostrålning, om en myndighet frågar efter dem. Och när det gäller TV-apparater och andra "dyrare" varor är åtföljandet ganska gott när det gäller detta.

Annat är det med små billiga prylar som t ex LED-lampor, varor som ofta tas in direkt från Asien utan att importören bryr sig ett skvatt, eller tror just att det bara är att klistra dit en etikett med "CE" så är det lugnt. Då jag jobbar just med EMC har jag ibland roat mig med att fråga företag som annonserar ut sina LED-lampor på t ex Blocket om de klarar EMC-kraven och är CE-godkända. "Jajamänsan, vi har CE-certifierat dem när vi importerar dem". Ok, skulle ni kunna skicka en kopia på EMC-mätprotokollet så jag vet att de inte kommer störa VHF:en i min båt. "Nja, vi har inte fått dem än från tillverkaren". Men hur kan ni då CE-certifiera dem utan att ha sett mätprotokollen, de måste ni ju ha ? Tyyyyssssssstnad....
 
CE-märkning innebär att tillverkaren intygar (på heder och samvete?) att produkten uppfyller tillämpliga direktiv. Såvitt jag vet kräver alla direktiv att CE-märkningen görs först efter att tillverkaren har skrivit under en så kallad Tillverkardeklaration.

Sen finns det vissa direktiv som kräver att en tredje part står för en del av kontrollerna, men själva CE-märkningen är inget godkännande utan ett intygande.

Tyvärr verkar väldigt många idag ha fått för sig att "CE-kraven" enbart handlar om EMC (det är oftast EMC-kraven som tillverkarna inte klarar att prova själva), men för att CE-märka så skall produkten uppfylla alla "väsentliga krav" i de EG-direktiv som gäller för produkten i fråga. Och det finns många direktiv som måste beaktas, LVD, MDD, MD, ROHS, WEEE osv...

Det är också viktigt att vara medveten om att CE-märket normalt inte riktar sig till konsument, det riktar sig till myndigheterna.
 
Hel rätt att CE är enormt mycket mer än EMC ("Electro Magnetic Compatibility" för den som inte visste det).

Men nu handlade diskussionen i tråden om huruvida TV-apparater av idag överhuvudtaget skräpar ut så mycket radiosignaturer att de kan pejlas - därav att just CE's EMC-bit kom in i bilden.

(Intygandet sker f.ö. inte på "heder och samvete", utan skall vara underbyggt av relevanta rapporter och även prover om det inte är uppenbart att det är ok. Och tycker en kontrollmyndighet att det finns tveksamheter kan CE-märkande företag som sagt åläggas att uppvisa sin dokumentation som ligger bakom. Även sådana saker som bedömts vara "uppenbara" skall dokumenteras hur de anses vara just "uppenbara". Dokumentation som då inte alltid finns hos mindre nogräknade importörer/tillverkare, vilket ger försäljningsförbud o.s.v.).
 
Redigerat:
Ja, det hela riskerar koka ner till en ren definition av ord. Det viktiga är att inse att för att få lov att CE-märka en produkt skall ett antal krav vara uppfyllda, och att kraven är uppfyllda ska kunna visas med tillbörliga dokument, vilket inkluderar en Declaration of Conformity som ska undertecknas av ansvarig person.
Vikigt att notera att för vissa produkter kräver lagen godkännande från 3e-part och för vissa produkter behövs inte CE-märkning.
 
Ingper skrev:
(Intygandet sker f.ö. inte på "heder och samvete", utan skall vara underbyggt av relevanta rapporter
Jo, men grejen är ju att det är tillverkaren själv som intygar att de har dessa dokument. Det luriga här är att produkten inte får säljas om den inte är CE-märkt.

Så vad gör en tillverkare som saknar en del av dokumentationen?

Låter bli att sälja produkten eller sätter dit ett CE-märke och hoppas att ingen upptäcker bluffen?

Jag kan säga som så att inte ens de företag som tror att de har gjort rätt brukar ha gjort rätt. Jag kommer i mitt arbete dagligen i kontakt med CE-märkta produkter och tillverkarnas stödjande dokumentation och det finns generellt väldigt stora brister. Jag har sett tillverkardeklarationer som kallar direktiven för fel sak (de ska egentligen inte ens hänvisa till direktiven, de skall hänvisa till den nationella lagstiftning som direktiven har implementerats med), tillverkardeklarationer som saknar underskrift, tillverkardeklarationer som refererar till "fel" produkt osv. Eller varför inte tillverkare som hävdar överensstämmelse med en standard, men som bara har testrapporter mot en helt annan standard.
 
Nerre skrev:
Jo, men grejen är ju att det är tillverkaren själv som intygar att de har dessa dokument. Det luriga här är att produkten inte får säljas om den inte är CE-märkt.

Så vad gör en tillverkare som saknar en del av dokumentationen?

Låter bli att sälja produkten eller sätter dit ett CE-märke och hoppas att ingen upptäcker bluffen?

Jag kan säga som så att inte ens de företag som tror att de har gjort rätt brukar ha gjort rätt. Jag kommer i mitt arbete dagligen i kontakt med CE-märkta produkter och tillverkarnas stödjande dokumentation och det finns generellt väldigt stora brister. Jag har sett tillverkardeklarationer som kallar direktiven för fel sak (de ska egentligen inte ens hänvisa till direktiven, de skall hänvisa till den nationella lagstiftning som direktiven har implementerats med), tillverkardeklarationer som saknar underskrift, tillverkardeklarationer som refererar till "fel" produkt osv. Eller varför inte tillverkare som hävdar överensstämmelse med en standard, men som bara har testrapporter mot en helt annan standard.
Det kanske är så att du inte kommer i kontakt med de som gör rätt. För min erfarenhet är den omvända. Det finns väldigt väldigt många CE-märkta produkter på marknaden, att påstå att det generellt finns väldigt stora brister är ganska starkt. Visst finns det dom som inte har koll, men att dra så gott som alla över en kam på det viset....
 
Ingper skrev:
Detta gällde på gamla tjockTV:ns tid för 20 år sedan då det i princip bara fanns S-märke som godkännande och bara ett fåtal hemelektronikapparater i varje hushåll som kunde ge radiosignaturer. Främst vill jag minnas att man - förutom lokaloscillatorn - pejlade efter färgbärvågsoscillatorn på 4,43 MHz som var alldeles unik för färgTV med färgsystemet PAL.

Trodde Radiotjänst. Hade en studentbekant som på 80-talet byggde en frekvensräknarbyggsats baserad på vanligt förekommande komponenter. Styroscillatorn använde en 4,43 MHz-kristall just för att den komponenten var lätt att hitta. Radiotjänst pejlade en gång in hans studentrum och hävdade att de spårat TV-innehav dit.....

Idag ställer för det första CE-godkännandet stora krav på vad som får läcka ut från en apparat hemma vad gäller radiofrekvenser. För det andra (som redan nämnts) görs all signalbehandling digitalt inne i kretsar i nästan samtliga TV-apparater nyare än 10 år, så det finns ingen "signatur" att pejla in.

Däremot använder de fortfarande begreppet "pejling" ibland, men det är då riktade hembesök till sådana som de via sina adresslistor ser inte har TV men som de tycker borde ha det. Ingen elektronisk pejling med några antenner längre, alltså !
Jo, frågan är om det finns något TV-sigifikant att pejla efter i en modern TV, har bara skruvat i gamla tjockborkar. Äger inte ens en TV längre.
En digitalbox tycker jag borde gå att pejla om man anstränger sig, CE-märkt eller inte.
 
Nimajneb skrev:
Man hör ofta debatten om att lägga TV licensen på skattsedeln och då det är en allmän service för hela Sverige så skulle den hamna inom den statliga biten.
Grejen är ju att i princip bara 20% av befolkningen betalar statlig skatt... Detta betyder att denna grupp skulle betala TVs kostnader för hela befolkningen.
Visst jag kan förstå att den stora majoriteten är villiga att lägga avgiften på skattsedeln.... Mao kunna se på TV gratis.
Man kan väl lägga till en rad ovanför eller under begravningsavgiften. Den betalar väl alla som betalar skatt.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Man kan väl lägga till en rad ovanför eller under begravningsavgiften. Den betalar väl alla som betalar skatt.
Då lär det ju bara bli helgmålsbön på TV ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.