F
lilytwig lilytwig skrev:
Du skrev inte att alla anläggningar har optimering, du skrev att alla solcellsanläggningar har optimerare. Enligt vedertagen nomenklatur är det viss skillnad.
Sen så är det så att en sådan här tråd är en diskussion. När du skriver något så har det en relation till vad andra skrivit tidigare och då blir det ett svar eller kommentar till alla tidigare inlägg. Dina inlägg är inte separerade från kärndiskussionen.
Någon säger att alla optimerare stör (över godkänd nivå får man anta att de menar), och du säger att alla solcellsanläggningar har optimerare.
OK.
Jag hittar några case. Dels är det SolarEdge optimerare. Det har väl konstaterats att de är felkonstruerade. Alltså felkonstruerade optimerare stör.
Sen finns det någon som satt upp solceller I områden där försvaret har synpunkter. Känner du till något mer?
Alla individuella optimerare stör inte. Det är rätt känt sen många år att det varit stora problem med SolarEdge men parallellt med det så har tex Tigo-optimerar existerat och det har aldrig varit några problem. Jag har inte följt det de senaste året och jag har inte en aning om hur SolarEdges senaste optimerare står sig, är inte heller så intresserad av det. Jag skulle själv aldrig få för mig att ha individuell optimering på varje panel av flera orsaker. Och som nämnts tidigare, det finns stränginverter växelriktare som torskat i testerna hos ESV med och jag är helt övertygad om att utökade tester skulle resultera i att fler åker dit.
 
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Kan väl endast störa om man har optimerare
installerade?
 
G g.kraft skrev:
Försvarsmakten är nog inte helt enkla att dansa med.
Nu kanske när de har mer basala utmaningar att hantera....
Militärt personal i kamouflagebyxor och svarta kängor står i en rad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Kan väl endast störa om man har optimerare
installerade?
I praktiken stör alla anläggningar. Frågan är bara hur mycket. De som har stört på tok för mycket har varit anläggningar med optimerare.
 
F
D Daniel 109 skrev:
I praktiken stör alla anläggningar. Frågan är bara hur mycket. De som har stört på tok för mycket har varit anläggningar med optimerare.
Ja naturligtvis då alla solcellsanläggningar faktiskt har optimering på nåt sätt. Men utöver det alla vet om SolarEdges problem med individuell optimering så är det som sagt ett par kinesiska stränginvertrar som fastnade i ESVs test.

Sen är det fullt möjligt att totalt sabba en installation med sin DC-kabeldragning oavsett hur det ser ut med optimerare på panelerna eller om det är optimering på vela strängen i växelriktaren men det är rimligtvis i första hand sig själv man ger problem då.

Och här har du länken på det https://www.elsakerhetsverket.se/pr...n-ab-tvingas-saljstoppa-growatt-vaxelriktare/
 
Redigerat:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Beror nog på hur ditt hus ser ut var rätten hamnar. Bor du i en vanligt enkelt kataloghus från 70-talet till idag så lär det stämma. Bort du i villavillekulla med grönmålat tak så kanske inte när solpanelerna lyser som dominerande svarta skrymmande ytor på taket. Vi får se om några år när MÖD har tröskat några tillsynsfall.
Varför skulle det spela roll vad taket har för färg. Det finns de som har skrikröda tegelpannor och paneler på det. Vad har grannen eller någon annan med det att göra. Så länge det ryms inom gällande bestämmelser så finns inget att gny om anser jag.
Vi får väl ha det som dom äldre parhusområdena i England där allt ser lika ut, gråa stenhus med avloppsrör på utsidan. Sterilt som tusan. Det är ett under att man hittar rätt kåk efter pubrundan.

Det har ballat ur här i landet med folks gnällande på saker dom inte har med att göra. Det håller på att gå åt helvete med Sverige och folket bryr sig inte. Man ägnar sig åt att följa blåsta influencers och reta sig på att grannen har nyare bil, snyggare käring och solpaneler på taket.
 
  • Haha
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
S
P Peter787 skrev:
EMC problem är tillverkarnas ansvar.
En produkt som säljs inom EU måste vara CE märkt, vilket inkluderar att uppfylla EMC regler, både när det gäller känslighet för EMC påverkan och generering av EMC störningar.
Det absurda i Sverige är att vår försvarsmakts utrustning tydligen inte tål godkänd nivå på EMC påverkan...
Det är närmast patetiskt att tro att miljön i krigstid inte innehåller medveten EMC störning från motståndaren.
Det är alltid ägaren som är ansvarig för EMC-störningar. Ägaren kan i sin tur vända sig till sin(a) leverantörer för att får ett problem åtgärdat.

Även om alla individuella delar är CE-märkta och uppfyller gällande krav så finns det ingen garanti att anläggningen som helhet gör det. I sådana fall är det praktiskt för ägaren om det är en enda leverantör av båda delar och installation.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Hmm.. Beroende på vilket försäkringsbolag du har så gäller grundtanken: Kan jag stå för detta själv? Räkna ALDRIG med att få hjälp av något försäkringsbolag.. speciellt om dem heter Länsförsäkringar!
Men,, kommer strålningen inte uppeifrån (solstrålning) av vilken ni har en manick på tacket som tar vara på dessa och omvandlar till stabil EJ STRÅLBAR likström, som konverteras till användbar i denna del av värld, till vågström. HUR kan ER manick påverka försvarets anläggningar.. och har vi så känslig anläggning i försvaret.. ja, då kanske vi bör lägga ner hela den typen av företagsfattning.. Men å andra sidaan, bor man i Stockholm, nära kanslihuset, är man indoktrinerad att vara skiträdd alltid över allt som finns.. även strålning,, även om den kommer uppifrån.. så be din granne flytta tillbaka än å gå här och sprida negativ energi.. ;)
 
B
J Jens.S. skrev:
…stabil EJ STRÅLBAR likström…
Jag noterar att du har många intressanta förslag i ditt inlägg men måste ändå be dig utveckla ”ej strålbar likström” lite mer? Jag känner att det där en en fysikalisk abrovink som ännu är okänd för mig.
 
  • Gilla
Jens.S. och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är försvarets radaranläggningar som har problem med störningar. Tyvärr vill de inte säga vilka nivåer som blir problematiska då det skulle kunna avslöja prestanda.
Det är ju inte grannens sak att driva ärenden flr försvarets räkning, han har inget mandat att företräda dem.
Han f6pr klaga för egen räkning men det lär han väl inte ha mycket för antar jag.
Har du svarat kommunen att han inte är någon företrädare för försvaret och att han bara kan klaga för sin egen del?
 
P Pin skrev:
Hade ditt hus legat bredvid en försvarsanläggning hade du kanske behövt bygglov och då går det på remiss till försvarsmakten. Nu behövde du inte bygglov, eftersom du inte bor så. Alltså inget problem.

Be din granne ringa försvarsmakten direkt istället för att gå omvägen via kommunen😉😁.
Nej, nej nej, be inte grannen ringa försvaret för då kan du få problem...
Ett uselt råd.
 
E El oso skrev:
Det är ju inte grannens sak att driva ärenden flr försvarets räkning, han har inget mandat att företräda dem.
Han f6pr klaga för egen räkning men det lär han väl inte ha mycket för antar jag.
Har du svarat kommunen att han inte är någon företrädare för försvaret och att han bara kan klaga för sin egen del?
Nej, det kan inte grannen. Det enda grannen kan göra är att fråga om man beaktat den aspekten.
 
Unikt namn
Dahlberg68 Dahlberg68 skrev:
Kan det vara så att grannen är radioamatör och upplever störningar från solcellsanläggningen i sin radioanläggning?
🤔🤔
Eller Ryss och har svårt att lyssna på militärens signaler.
 
  • Haha
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Sving Sving skrev:
Hej första inlägget här.
Vårt hus ligger utanför detaljplanområde och enligt kommunen så behövdes inget bygglov när vi ville montera solceller på taket.
Nu när vi har haft solcellsanläggningen monterad och igångkörd så är det en granne som klagat till kommunen och påstår att våran anläggning inte har bygglov och att strålningen kraftigt förstör radiovågorna för försvaret!!

I kontakt med kommun så har dom bett mig att detaljerat beskriva vad som är gjort.
Det har jag nu lämnat in och väntar på svar.
På kommunen så trodde dom att ärendet blir nerlagt då vi inte behövde bygglov.

Om det blir nerlagt så tror man ju att det är klart.
Men kommun sa att anmälaren kan ta det till högre instans å då är det deras beslut som gäller.
OM vi förlorar och är tvugna att montera bort solcellerna.
Kan man då kräva skadestånd av kommun?
Vad är det som gäller?
Nu har vi "rättsskydd" i hemförsäkringen så att processa det vidare blir kanske inte skitdyrt?!
Vad grundade kommunen sitt beslut på att ni måste beskriva anläggningen mm?
 
L L.t! skrev:
Okej, som vanligt 15000 svar som inte är relevanta ”ringa försvarsmakten direkt” ”vad har grannen med detta Att göra”.

Här kommer lite info från någon som jobbar med frågorna:
1. Grannen har rätt att klaga till kommunen, kommunen måste skapa ett tillsynsärende, kommunen är korrekt instans att klaga till!

2. Kommunen kontrollerar om din fastighet ligger inom påverkansområde för totalförsvaret, gör det det kan bygglov krävas, ligger byggnaden utanför detaljplan krävs inte bygglov för endast solceller (kan räknas som fasadändring inom detaljplanerat område)

3. Om kommunen undersöker och bedömer att du inte gjort något fel (vilket det ju låter som i ditt fall eftersom du innan haft kontakt med kommunen) kommer dom ta ett beslut om att avsluta ärendet utan vidare handläggning (ej avskriva). Detta är ett offentligt beslut som kan överklagas av den beslutet går emot, t.ex. grannen som anmält dig (eftersom han ville att dom skulle säga, ja det påverkar försvarsmakten så går nu beslutet honom emot)

4. Första överklagande instans är länstyrelsen. Inför det kan ni inlämna ytterliga uppgifter och bevisning. länsstyrelsen prövar överklagandet = varför överklagar han. Har kommunen skrivit ett bra beslut där allt framgår (varför dom beslutat att avsluta ärendet) och beslutet är korrekt förankrat i lagstiftningen så kommer lst hålla med kommunen, det är ett beslut.

5. Lst beslut kan även det överklagas, nästa instans är mark och miljödomstolen. Detta är nu domstol och ni får inlämna ytterligare yttranden. Eftersom beslutet som överklagas så är det mot kommunen som din granne isåfall driver målet mot. Men du är part och om du vill kan du själv ta in ett ombud som representerar dig, det krävs dock inte och vill du inte behöver du överhuvudtaget inte vara inblandad då det är kommunen som måste stå till svars för sitt beslut de tagit. MMD kommer med en dom, ibland för dom inte ens något vidare resonemang utan säger bara vi håller med länsstyrelsen.

6. Domar kan överklagas, nästa instans är Mark och miljööverdomstolen (MÖD). Här behöver du prövningstillstånd (finns anledning), de kan välja att ogilla överklagandet eller att ta upp överklagandet till prövning. MÖD beslutar om det finns möjlighet stt överklaga deras dom till HD eller inte (sk ventil) om inte är MÖD sista instansen och deras dom är sista ordet i frågan.

7. Good to know, 99,9% av dessa ärenden sker skriftligt, det är alltså inte så att du ska inställa dig framför rätten. Du behöver inget ombud i svenskt rättsystem utan kan företräda dig själv.

8. Kommunen måste föra in samtal och frågor om din fastighet in i ett ärendesystem om du ringt/mailat om dessa frågor och fått ett svar att bygglov inte krävs så ska det om de gjort sitt jobb finnas tillgängligt att begära ut eftersom de är offentliga handlingar. Detta kan vara värt att plocka ut och lägga fram som bevis i en evt tvist om du skulle förlora och plocka bort cellerna och då lida ekonomiska skada, kommunen kan bli skadeståndsskyldig i de fallen, jag har sett kommuner göra rätt för sig (utan tvist) i ren goodwill anda i likande ärenden.

Lycka till och lyssna inte på alla i detta forum.
Svart på vitt, bra.
 
  • Gilla
ansgar46
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.