Det där med chefen funkar i vissa lägen, men det kan slå tillbaka. Man skall tänka på att chefen och medarbetaren i princip alltid har mycket tajtare band, än man själv med någon av dem, även fast man är kund.

Jag följer alltid upp den som skulle ringt mig först - Varför har du inte ringt? - Ehhh, sorry jag bröt foten på lunchen och sitter på akuten nu, men du, jag snackade med leverantören, de skickar nya dörrar till dig på måndag. - Bra, då får jag ett kollinummer på måndag? - Hmmm, ok, det ska vi nog kunna ordna.

Nu var det ju ett "best case" scenario jag beskrev här ;) men kruxet är det, att i samma ögonblick som man ber efter kontaktinformation till personens chef, så har man skapat en fientlig situation där man meddelat att man inte längre har förtroende för personen i andra änden, och avser gå högre. Då är risken stor att det tar tvärstopp där, och att chefen sedan går med ärendet tillbaka till den personen och säger fixa detta. Motivationen hos den personen är då nödvändigtvis inte så hög. Så jag går aldrig till chefen ovanför, innan den situationen redan har uppstått.
 
Hade ett liknande case, fick en skada på parkeringen utanför lokala Volvo-handlaren som jag ansåg att verkstaden var ansvariga för (sanslöst illa vald placering av en betongkruka utan blomma/buske).
Hur som helst, gick in och beklagade mig i kundmottagningen utan att mötas av någon större sympati. Åkte då hem och tog reda på namn på verkstadschefen. Tog några bilder på bilens skador och bifogade i ett mejl där jag vänligt men bestämt krävde att de skulle ta ansvar för detta. Några dagar senare ringde han och tackade för mejlet och bokade en tid för gratis byte av framskärmen. Inte nog med det, när jag kom dit hade han ordnat en lånebil under veckan som min bil var på rep/lack.

Så var vänlig men bestämd, och ring INTE dag och natt. Kan garantera att det kommer att ge motsatt effekt.
 
anders.ostling skrev:
Hade ett liknande case, fick en skada på parkeringen utanför lokala Volvo-handlaren som jag ansåg att verkstaden var ansvariga för (sanslöst illa vald placering av en betongkruka utan blomma/buske).
Hur som helst, gick in och beklagade mig i kundmottagningen utan att mötas av någon större sympati. Åkte då hem och tog reda på namn på verkstadschefen. Tog några bilder på bilens skador och bifogade i ett mejl där jag vänligt men bestämt krävde att de skulle ta ansvar för detta. Några dagar senare ringde han och tackade för mejlet och bokade en tid för gratis byte av framskärmen. Inte nog med det, när jag kom dit hade han ordnat en lånebil under veckan som min bil var på rep/lack.

Så var vänlig men bestämd, och ring INTE dag och natt. Kan garantera att det kommer att ge motsatt effekt.
Det var otroligt vänligt av dem med tanke på att du körde på ett stillastående objekt 😜.
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
Jag hoppas inte att du är och kör i villaområden så ofta? Där finns nämligen synnerligen dåligt placerade barn utan reflexvästar. ;-)
Kör man på ett stillastående objekt med sin bil så borde man fundera över hur bra bilförare man är istället för att klaga på personen som äger objektet.
 
  • Gilla
TreeView och 1 till
  • Laddar…
Zlade skrev:
Jag hoppas inte att du är och kör i villaområden så ofta? Där finns nämligen synnerligen dåligt placerade barn utan reflexvästar. ;-)
Kör man på ett stillastående objekt med sin bil så borde man fundera över hur bra bilförare man är istället för att klaga på personen som äger objektet.
Den som är utan synd skall kasta första stenen.

Man kan ju konstatera att verkstafschefen gjorde samma bedömning som Anders.
 
Jo det är sant och för att hålla det hyfsat on topic så är det ju ett bevis på att det lönar sig att "stå på sig". :)

Vi är ju alla olika och jag hade nog skämts så mycket om jag gjorde en sån miss att jag inte kommit på tanken att gå in och klaga på företaget som satte ut krukan.
 
Kul att ni som har synpunkter på min körning vet exakt vad som hände. Jag ser ingen anledning att ge en lång beskrivning, men som @thomasx påpekade så var verkstadschefen också av den åsikten att krukan var synnerligen dåligt placerad (skymd, placering mm). Ni andra kan väl fundera ett varv till innan ni är snabba att kritisera. Jisses!
 
  • Gilla
thomasx
  • Laddar…
T
anders.ostling skrev:
Kul att ni som har synpunkter på min körning vet exakt vad som hände. Jag ser ingen anledning att ge en lång beskrivning, men som @thomasx påpekade så var verkstadschefen också av den åsikten att krukan var synnerligen dåligt placerad (skymd, placering mm). Ni andra kan väl fundera ett varv till innan ni är snabba att kritisera. Jisses!
Men den rimliga reaktionen av att köra på nåt som står still är ju inte att skylla på någon annan. Sen kanske det var en extrem situation du råkade ut för, men hur vi ska vi kunna utläsa och förstå det? Visst, du kanske fick dom att stå för skadan, men det måste vara av goodwill och inget annat.
 
  • Gilla
Anna1984 och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Nu börjar det bli väldigt mycket OT här, men om krukan var så dåligt placerad, borde då inte många fler köra på den då?
 
  • Gilla
Anna1984
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Nu börjar det bli väldigt mycket OT här, men om krukan var så dåligt placerad, borde då inte många fler köra på den då?
Kanske har flera gjort det, kanske sattes den ut samma morgon, kanske jag är en klant. Välj ett alternativ men sedan slutar vi diskussionen om min händelse och fokuserar på ämnet. Ok?
 
TreeView skrev:
Men den rimliga reaktionen av att köra på nåt som står still är ju inte att skylla på någon annan. Sen kanske det var en extrem situation du råkade ut för, men hur vi ska vi kunna utläsa och förstå det? Visst, du kanske fick dom att stå för skadan, men det måste vara av goodwill och inget annat.
Men herregud, nu får ni väl ge er. Inte nog med att du vet precis vad som hände, utan nu har du dessutom insikt i hur verkstadschefen resonerade. Imponerande, verkligen imponerande.

On topic: Ang sakfrågan så var inte avsikten att beskriva min händelse, utan vikten av att hålla en hövlig och sakig ton när det uppstår problem.
 
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Så om jag ställer ut en kruka mitt på en motorväg, så är det de som kör på den som är idioterna, bara för att krukan står still?
 
Det där är ju en fantastisk jämförelse....
Kör du i 120km/h på parkeringar?
 
Var är alla moderatorer när man behöver dem som bäst...
 
T
anders.ostling skrev:
Var är alla moderatorer när man behöver dem som bäst...
Kan du inte berätta var det var du körde in i betongkrukan, jag behöver nämligen byta vänster flygel pga rost?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.