Moment 22 alltså eftersom hempularen skriver att jag är arbetsgivare om avtal saknas... :(

Sverige i ett nötskal m a o!
 
krillek skrev:
Moment 22 alltså eftersom hempularen skriver att jag är arbetsgivare om avtal saknas... :(

Sverige i ett nötskal m a o!
nja det är ju det som är frågan om den personen du anlitar har för vana att ta på sig dylika arbeten mot betalning. Då är ju personen egen företagare om än inte registrerad som sådan.
 
Personen ifråga har tidigare varit heltidsanställd/säsong men stämplar nu. Tanken är att räkna av timmar som personen arbetar för mig mot a-kassa. Det är ju inte helt enkelt för mig att avgöra vad han/hon gör i övrigt.
 
F
Anställer du en person så har du ett arbetsgivaransvar. Skattemässigt verkar du ju ha koll. Sjuklöneansvar har du men det går ju att komma runt genom att anställa på timmar t.ex. Arbetsmiljölagar måste du ju följa men är det bara vanligt trädgårdsarbete och inte spring på stegar, ställningar etc så är det ju mest sunt förnuft. Gällande försäkringar så kan du kolla med ditt försäkringsbolag, de flesta bolag har både privat och företagskunder så de borde kunna svara på vad du behöver för försäkringar för att skydda dig och den anställde.
 
Jag har förstått att tex bilprovningen eller macken inte lånar ut en skruvmejsel för att justera belysningen eller liknande, pga att nån gjort detta på en verkstad (lånat ett verktyg), huggit sig i handen och sen dragit detta vidare så att verkstaden fick stå för detta pga utlånet. Tror inte detta är en skröna. Undrar vad som händer om man har gäster hemma, låter dem hjälpa till med att tillreda middagen och de skär av sig ett finger, är även det en arbetsplatsolycka?
 
Det kan ju knappast räknas som att man anställer nån om man bara betalar en individ för utfört arbete?
 
BirgitS
JohanLun skrev:
Jag har förstått att tex bilprovningen eller macken inte lånar ut en skruvmejsel för att justera belysningen eller liknande, pga att nån gjort detta på en verkstad (lånat ett verktyg), huggit sig i handen och sen dragit detta vidare så att verkstaden fick stå för detta pga utlånet. Tror inte detta är en skröna. Undrar vad som händer om man har gäster hemma, låter dem hjälpa till med att tillreda middagen och de skär av sig ett finger, är även det en arbetsplatsolycka?
Jag hoppas att du inte betalar dina gäster för att de ska komma på middag och då hjälpa till lite med tillagningen ;)
 
F
Stefan1972 skrev:
Det kan ju knappast räknas som att man anställer nån om man bara betalar en individ för utfört arbete?
Nä. Det kallas köp av tjänst från en näringsidkare.
 
C
JohanLun skrev:
Jag har förstått att tex bilprovningen eller macken inte lånar ut en skruvmejsel för att justera belysningen eller liknande, pga att nån gjort detta på en verkstad (lånat ett verktyg), huggit sig i handen och sen dragit detta vidare så att verkstaden fick stå för detta pga utlånet. Tror inte detta är en skröna.
Med det resonemanget borde de ju inte släppa in kunderna i besiktningshallen överhuvud taget. Någon kan ju halka på en oljefläck, trilla ner i smörjgropen eller bli påkörd. Allt detta händelser som ligger betydligt närmare till hands att bilprovningen skulle kunna anses vållande till än att låna ut en skruvmejsel. Ändå låter de kunderna rumstrera fritt i hallen. Bjuder till och med på kaffe. Så nä, skröna (eller snarare en "bra ursäkt" för att de inte vill låna ut sina prylar) om du frågar mig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.